MASAKR U BATEPAU 1953 GODINE – 3 FEBRUAR DAN MUČENIKA ZA SLOBODU…
Dana 3 februara 1953 godine, u Sao Tomeu i Principeu
dogodio se „masakr Batepa“, epizoda terora i kolonijalnog nasilja koja će
rezultirati smrću stotina Sao Tomeujana, nakon protesta i odbijanja prisilnog rada
na poljima.
Događaji su bili ukorenjeni u radnim uslovima
arhipelaga, u hijerarhiji i socioekonomskim i rasnim podelama Sao Tomeuanskog
društva. Proizvodni režim u Sao Tomeu i Principeu bio je zasnovan na ugovorenom
i prinudnom radu, koji je po pravilu obezbeđivala radna snaga koju su
primoravali Angolanci, Mozambikanci i Zelenortski stanovnici. Sa druge strane,
starosedeoci Sao Tomeua, zvani „forros“, deo lokalne političke i ekonomske
elite, koja nije obuhvaćena Statutom Indigenato, odbijala je nadnicu i
prinudni rad. Međutim, pritužbe na racije i otmice domorodaca radi prisilnog
rada, bilo na javnim radovima ili na poljima, ponavljale su se.
S obzirom na nedostatak radne snage, Vlada Sao
Tomea, iako je to poricala, nameravala je da primora „lajnere“ da rade po
ugovoru na poljima kakaa i kafe, podvrgavajući ovo stanovništvo statusu
autohtonog naroda i prinudnom režimu rada, što dovodi do protesta koji će
izazvati pokolje koje je izvršila kolonijalna sila.
U noći između 2 i 3 februara, u selu Trindade, „forrosi“
povlače vladinu službenu belešku sa zidina sela, poričući nameru da se urođenici
Sao Tomeana podvrgnu poslovima ugovorenim na poljima. Sledećeg dana počinje
represija protesta, sa zapisima o obračunima sa portugalskim vlastima koje
odgovaraju vatrenim oružjem. Smrt belog zastavnika će izazvati represiju.
Izveštaji otkrivaju gnusne epizode terora i progona domaćeg stanovništva.
„Operacija čišćenja“, kako su pomenule portugalske
vlasti, nastavljena je i narednih dana, protegavši se od grada Batepa i sela
Trindade do drugih delova ostrva.
U vrtlogu nasilja, racija, ubistava, hapšenja,
prekršaja, mučenja (od batina do strujnih udara), paljenja kuća, čistki u državnoj
službi, deportacija i slanja u logore prinudnog rada bili su toliko nasilni da
je izazvalo smrt nekoliko domorodaca čija su tela bačena u more po nalogu
guvernera Carlosa Gorgulhoa, osobe odgovorne za „masakr u Batepi“ ili „Guerra
da Trindade“, koji je uključivao učešće domorodačkog policijskog korpusa,
belog stanovništva i nekih radnika po ugovoru, otežano od relativnih
privilegija „obloga“.
Nasilje je opravdano donekle verodostojnom
komunističkom i separatističkom pobunom sa međunarodnim posledicama koja je čak
predvidela i ubistvo samog guvernera.
Režim je pokušao da ućutka masakr, ali je opozicioni
advokat Manuel Joao da Palma Carlos preuzeo slučaj i branio zatvorenike u
Batepi, obezbeđujući oslobađanje mnogih od njih.
Carlos Gorgulho, pod pritiskom Salazara, traži
njegovu ostavku na funkciji i u februaru 1954 dobiće pohvale za način na koji
je obuzdao pobunu i, iz drugih razloga, Veliki krst Vojnog reda Avisa 1956
godine.
Prošlo je skoro 70 godina od „masakra u Batepi“, a
nema izvesnosti o broju mrtvih. Ovaj datum je označen kao simbolični i
osnivački trenutak Sao Tomeanskog nacionalizma i, budući da je pre početka
kolonijalnog rata (1961), veoma je reprezentativan za nasilni karakter
portugalskog kolonijalizma.
Izvor: https://www.museudoaljube.pt/en/2023/02/03/batepa-massacre/
(prevod sa engleskog)
Коментари
Постави коментар