субота, 30. децембар 2023.

KOSTA PALAMA (1859-1943) UTEMELJIVAČ NOVIJE GRČKE LIRIKE...

 



Čitajući poeziju jednog naroda, zapravo čitamo kulturnu,  kao i civilizacijsku povest tog istog naroda, svu njegovu mitološku prošlost, svu duhovnost, itd. U prethodna dva dana, pročitala se još jedna knjiga, i to „Antologija savremene grčke poezije“, koja je izabrana, prevedena u nas još 1978 godine od strane dr Ksenije Maricki Gađanski, koja je napisla i „Predgovor“, ali i beleške o svim zastupljenim pesnicima. Evo šta je sve savremena grčka poezija shvatila, a po mišljenju dr Ksenije Maricki Gađanski: “... da samo narodnim jezikom i govorom može da živi i da se održava prava kultura jedne zemlje“.

Kosta Palama godine 1926 postaje jedan od osnivača Atinske akademije, a kroz 4 godine i njen predsednik. Dr Ksenija Maricki Gađanski opisuje ga ovako, te kaže: “Nije voleo promene, nije voleo putovanja, nije voleo pokrete. Živeo je „nepomičnim“ životom...“. Umire u poodmakloj dobi, sa 84 godine, ali jako nesrećan i tužan, jer je njegova domovina doživela sramnu okupaciju od strane Nemaca, te je njegova sahrana 27 februara 1943 bila je poseban vid bunta i otpora nemačkom tlačitelju i okupatoru, svakom izdajniku i saradniku okupatora, a na sahrani su se čuli stihovi pesnika Angela Sikeljanija. Kada se obuhvate rečima sva Palamina sabrana dela, onda ona imaju opisnu težinu od 16 tomova i blizu 9 hiljada strana, i zato ga „smatraju temeljem novije grčke književnosti i kulture“. Prvu zbirku pesama objavio je 1886, sa 27 godina života, a zvala se „Pesme moje otadžbine“, itd.

U pesmi pod nazivom „Bol svoj nemoj da ostavljaš ovde“, Kosta Palama peva: “Bol svoj nemoj da ostavljaš ovde! S materinskom ga brigom otpremi tamo gde se nalazi život i san, daleko, gore. A posle ga prenesi, presadi mu koren u sasvim beživotno tle nezadovoljenja, prikupi ga u svoje oči i glas mu prekopaj, a ako mu oči možda ne izdrže i sklope se, i ti svoje oči sklopi i zajedno s njim umri“.

Rodio se na severu Peloponeza u Patari, a sa osam godina postao siroče, bez oba roditelja, te dalji trud oko njegovog školovanja preuzimaju rođaci, tačnije njegov stric u Mesolongi, odakle mu roditelji vuku poreklo. Po završetku gimnazije odlazi na studije prava u Atnu 1875, a u isto vreme postaje i saradnik u nekoliko listova i časopisa. Izabran je zatim za generalnog sekretara  Univeziteta u periodu od 1897, pa sve do 1928.

U pesmi „Ciganski dodekalog“, Palama peva kao i svaki „Trudbenik“, pregalac, stvaralac, pojašnjavajući ko je zapravo on sam: “Ja sam kovač stvaralac ali moj čekić kuje samo ono divno i nekorisno: a moja veština neprilična i nova – samo moja. Ja sam čarobnjak ognja i krstarim kroz njega da mu ukradem zmije i čudovišta, i da ih još čudnije i strašnije iskujem u gvožđu... I dok čovek očekuje da svojim iz mojih preuzme ruku proizvod čvrst, solidan i stvaran, ja mu rukama prinosim nehotice tračak duše, sunčani zrak i morsku penu“. A pošto, ubije, najsvetiju tišinu, zapevaće: „Jednog sam se dana zatekao daleko od meteža sveta, ukraj nekog jezera, sam, ja sam sa sobom, bez druga; posmatrao sam te mirne vode, njihove dubine i dno svoje duše; a usred moga srca cvet procveta, suviše nežan da ga nazovem tugom, i predubok da ga nazovem mukom; bledi sumrak unaokolo, uspavljivao je taj čas-detešce u zagrljaj svoj ljubičasti... I sve je bilo potpuno tiho, a to je bila velika tišina velike prirode koja se povi i pretvori u uvo da oslušne veliku tajnu koja dotle još ne bi  izrečena... Ali, dok sam ja ustima hulio, duboko u meni moja je duša,  ranjena, avaj, ječala!“. A kud god da je polazio dalje, nepočina, a pomičan, otadžbina njegova ga je sačekivala, kojoj i o kojoj je pevao sa bolom: „Kud god da pođemo, otadžbina nas čeka, stvorićemo je, ploveći od Bosfora do Jadrana: svićemo gnezdo u Veneciji, pustićemo opet koren u Rimu, prigrliće  nas u Firenci... izlićemo proleće uma svuda, u sve što je ostarelo zasejaćemo mladost, posejaćemo Grčku“.

Bavio se književnim radom na dve lokacije. Prva je njegova radna univerzitestaka soba, a druga je takođe radna soba, u stanu u kome živi. Nikada se nije pomerao i selio, osim jednom kad su rešili da kuću u kojoj živi sruše. Bo je nepomičan, telom statičan čovek, vezan za svoje mesto, ali unutar njegove poezije sva pomeranja i svi pokreti, fludi, plod su nedoživljenog iskustva fizičkog pokreta, već plod bogate imaginacije i pokreta duha. Izrana su ga nazvali velikim pesnikom grčke nacije i smatraju ga „temeljem novije grčke književnsoti i kulture“.

U pesmi „Moja najveća žalost“, Palama veli: “Moja će najveća žalost biti što s tobom, zeleni svete, nisam mogao da živim po brdima i morima, šumi; što ti se, skriven sred knjiga, nisam, Prirodo, radovao svojim celim životom i svom svojom mudrošću“.

Nakok prve zbirke poezije, napisao je još mnoge i mnoge knjige: „Himna boginji Atini“,“Oči moje duše“,“Jamb i anapesti“, “Grob“, “Nepomični život“, “Ciganski dodekalog“, “Carska frula“, “Tuga lagune i satirične vežbe“, “Grad i samoća, “Oltari“, “Neprekidni stihovi“, “Soneti“, “Peterci – Strasna šaputanja - Vukovi – Sva strana cveta“ iz 1925, sa prevodom Šilera i Hajnea, “Bojažljivi i odlučni stihovi“, knjiga izašla u Čikagu, “Ciklus katrena“, “Femijeve noći“, “Prolazi i oproštaji“ iz 1931.

A kad je nešto bilo, i kakvo je sve bilo, kazaće u pesmi „Bilo je“, u poslednjim stihovima, unutar ove „Antologje“, u kojoj je kao prvi iz „Atinske škole“, zastupljen sa 5 pesama: “Bilo je kao kad uveče procveta divlja ljubičica u pukotini stene“.

Dr Ksenija Maricki Gađanski opisuje Palamu još i ovako, a kao velikog knjigoholičara: “Načitan i učen, Palama je pisao mnogo: nekoliko desetina pesama. Tu je zastupljeno sve, od mitske prošlosti starih Grka do novih heroja u drugom svetskom ratu, cela jedna duhovna istorija duga skoro tri hiljade godina“. Reći će nam još, da je birao samo „ono što je lepo, što mu se sviđa“, i dodaje – „sviđalo mu se mnogo, katkad sasvim inkompatibilno“.

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар