GLASOVI SVEDOKA HOLODOMORA…
“Moja
porodica preživela je Holodomor jedući otpad koji je ostao od proizvodnje
šećera”…
Mariia
Andriivna Tilna rođena je 15 avgusta 1922 godine u gradskom naselju
Kostiantynivka, u okrugu Bohodukhin, Harkovska (Kharkiv) oblast. Njeno selo
koje se nalazi na pola puta između Poltave i Harkova bilo je poznato po fabrici
šećera i parnom mlinu, koji su bili pokretači lokalne privrede od sredine XIX
veka. Međutim, gospođa Mariia ne može da se seti ničega iz bogatih vremena pre Holodomora.
Užasni prizori izgladnelih ljudi zasjenili su ona ranija sećanja, koji su
mršavi padali po ulicama i kiselkasti suvi keksa od konjske kiselice, i
gledanje njene dve starije sestre kako umiru od gladi.
Porodica Tilna, koju su činili otac Andriy, majka
Paraskovija i ćerke Shura, Nastia, Mariyka, Mariia i Klava, nije bila porodica
bogatih zemljoradnika. „Živeli smo siromašno, bilo je mnogo dece. Imali smo
konja. Imali smo kokoške i patke, ali ništa drugo“, priseća se Mariia
Andriivna.
Seljaci
su bili primorani da se učlane u kolhoze
Gospođa Tilna je uverena da je Holodomor NAMERNO organizovan.
Prethodila je „dekurkulizacija“, sa sledećim deportacijama. Ljudi – uglavnom
srednja klasa i bogati farmeri – nisu želeli da se pridruže kolektivnim farmama
– ili kolhozima u sovjetskim terminima – gde im je sva imovina oduzeta a oni
korišćeni kao robovi. Da bi suzbile otpor, sovjetske vlasti su deportovale
zemljoradnike u udaljene krajeve Rusije, često teško pogodne za život, „Ko ne
želi u kolhoze, ide na sever da tamo seče drveće. Ko ima konja, kravu, ovi se
„raskulače“ i pošalju na sever, na taj sever. Neki su se odatle vratili živi;
neki nisu. Mnogi od njih se nisu vratili“, kaže Mariia.
Nakon operacije „dekulakizacije“, sovjetski režim je
započeo genocid u Holodomoru. Jedan od načina njegovog ostvarivanja, pored
eliminacije crkve, intelektualaca i fragmentacije ukrajinskog sveta, bilo je
istrebljenje ukrajinskih farmera koji su nekada bili ekonomska osnova nacije.
Genocid su izvršili sovjetski aktivisti koji su išli od kuće do kuće sa
pretresima, oduzimajući svu hranu. Ovi aktivisti su bili pod kontrolom
„posebnih ljudi“ koje su poslale regionalne vlasti. Međutim, i meštani su bili
privučeni kako bi prikupljanje hrane bilo efikasnije jer su dobro poznavali
svoje selo i ljude koji tamo žive. Tako da su svedoci često poznavali
aktiviste.
„Te aktivistkinje su bile Kuchuhura, Trepolets, tada
su i žene i muškarci bili aktivisti, među ženama su bile Sheichykha, Serafyma“,
bez razmišljanja se priseća imena Mariia. „Mnoge sam zaboravila, bilo je mnogo
ovih aktivista. Ljudi, koji su bili aktivisti, bili su veliki meci u selu. Oni
postaju brigadiri - to je to, sada su veliki momci!".
Komunistički aktivisti su dva-tri puta obilazili
domaćinstvo porodice Tilnis, svaki put oduzimajući sve više stvari, iako nije
bilo šta da se zapleni. Odneli bi ne samo hranu već i odeću. U početku su im
oduzeli konja, iako je, prema Mariii, „konj bio prilično loš“. Mariin otac je
pokušao da odbrani svoju životinju, ali „nije mu pošlo za rukom“. Aktivisti su
odneli i poslednje namirnice – pasulj u čaši, a plevu prosijali, proveravajući
za svaki slučaj da li je tu ostalo seme.
Ljudi su u jesen morali da idu u njive da bi
preživeli, gde se još nešto moglo naći nakon žetve useva. Međutim, to je bilo
strogo zabranjeno strašnim 'Zakonom o pet klasova' koji je donesen u avgustu
1932 godine, prema kojem je svako, čak i dete, uhvaćen da uzima bilo kakav
proizvod sa kolektivne njive, mogao biti streljan ili zatvoren zbog krađe
„socijalističke imovine”. Ideja da je zemlja Ukrajinaca vlasništvo režima i da
su ljudi uljezi, duboko je ukorenjena u glavama svedoka, tako da Mariia Andriievna
ne može a da ne nazove svoj postupak drugačije nego „krađom“.
„Išli smo da ukrademo zrele klasove noću. I bila je
jedna žena koja je imala malu decu, zvala se Sekreta. Ima četvoro male dece, a
otišla je da poseče žito i uhvaćena, osuđena. I umrla je u zatvoru. Tada bi te
strpali u zatvor ako ukradeš žitarice“, priseća se Mariia.
Samo pogledajte njen izbor reči, „krasti“, „da bi te
uhvatili“. Ukrajinci tridesetih godina prošlog veka, koji su masovno
istrebljeni, istovremeno su sebe videli kao lopove u situaciji kada im je
nasilno oduzeta zemlja, a oni su bili primorani da besplatno rade u kolhozima.
Ljudi
su izbegli glad tako što su jeli otpad od hrane za stoku
Pošto nisu imali šta da jedu dok su bili među
„zatvorenim” poljima, Ukrajinci su morali da jedu šta god im je jestivo došlo
pod ruku. U nedostatku hranljivih materija, konzumirani surogati hrane često su
bili veoma opasni po zdravlje, a nije bila retka prilika da su ljudi takođe
umirali od njih.
Kako je Kostiantynivka bila lokalni centar
proizvodnje šećera, ljudi su konzumirali otpad od hrane koji je ostao nakon
vađenja šećera iz repe. Ostatak repe je zapravo korišćen za ishranu stoke.
„Nismo jeli melasu, jer nam to nisu dozvolili, pa
smo jeli repu. Znate, kaša za hranjenje krava? Krali smo pulpu od repe, koja je
bila jako kisela i izjedala nam je jetru“, kaže Mariia.
(Ukrajina, 1933: “Kuvar”, a jedan „Recept” iz njega glasi:
„Hrastov žir se samelje, izgnječi kroz sito, umesi u vodi i peku se vekne. U
samleveni žir dodati mlevenu hrastovu koru, izmrvljenu kroz sito, umesiti u
vodi, oblikovati i peći krekere”)
Dalje, svedokinja se priseća da su ljudi sakupljali
konjsku kiselicu. Seckli je ili naseckali sekirom i pekli u vidu onoga što su
zvali galete ili suvi krekeri. Redovna konzumacija takvih surogata hrane sa
visokim sadržajem kiselina nagriza tkiva želuca, jetre i drugih organa za
varenje.
Takođe, iznenadna ponovna uspostava ishrane, čak i
ako su to surogati, a ne normalna hrana, takođe je opasna i ponekad dovodi do
iznenadne smrti. U medicinskom smislu, to se naziva „sindrom ponovnog
uspostavljanja ishrane“ ili „sindrom ponovnog hranjenja“.
Činjenica je da, tokom dugotrajnog gladovanja, nivo
fosfora u krvi opada, a ovaj element je odgovoran za proizvodnju energije u
organizmu, za funkcionisanje mišića, a čak je i jedan od „građevinskih blokova”
DNK. A naglo ponovno uspostavljanje ishrane posle perioda gladovanja od deset i
više dana izaziva sindrom ponovnog hranjenja, što znači nagli nalet fosfora
koji dovodi do grčeva svih mišića. Ovakvu situaciju pominje ova svedokinja:
„Bili smo jako gladni. Ko je (iznenada) mnogo jeo, umro je. Zato što su jeli
previše“, rekla je Mariia.
Da bi podržali snagu svojih organizama, ljudi su
jeli meso mrtvih životinja – krava, konja. Mariia Tilna čak tvrdi da su jeli
„zapasky“ – komade nepunog vunenog tekstila jer su bili organskog porekla.
„Jeli smo sve što smo mogli“, rezimira svedokinja.
„Čak ni oni u kolhozu nisu dobili hranu. Ali pilići
u kolektivnoj farmi su hranjeni. Očeva sestra Halia je radila u kolhozu blizu
kokošaka. A u izmetu pilića bila su zrna pšenice! Ali izmet je bio toksičan
(to znači da sadrži šalitru, koja u velikoj koncentraciji izaziva akutna
trovanja, – prim. aut.). Dakle, skupili smo taj izmet, sve to doneli kući i
počeli da ga kuvamo pošto je bilo zrna pšenice. I jeli smo do kraja tada smo
bili opijeni dva dana. Ali nismo umrli. Dobili smo intoksikaciju“, kaže Mariia.
(„Hvatali su mačke. U vreme gladi, u mnogim selima
su skoro sve mačke nestale – one su pojedene”.)
“Jedna
starica je pojela svoju bebu”
Drugi zastrašujući i nezamisliv fenomen bio je
kanibalizam kao ekstremni nivo očaja i mentalnog poremećaja usled gladovanja.
„Jedna starica je pojela svoje dete“, otkriva Mariia.
„Žena je bila stara, ali je pojela svoju bebu. Tako je bilo 1933. Zauvek ostaje
s tobom, zauvek mi je urezano u pamet. Ta žena je preživela, ali nije dugo
živela. Njena nećaka je odvela ženu svojoj kući i prekorila je: „Jesi pojela
svoje dete.“
Sakupljači
tela
Očevidkinja Holodomora Mariia Tilna priseća se kako
su ljudi umirali od gladi samo na ulicama i kako su ih samo bacali u jame:
„Glad 1933 godine bila je veoma teška. Narod je bio
natečen. Išli su ulicama, srušili se u pokretu i umirali. I pripremljena je
jama na groblju. Sećam se da. Mnogo ljudi je umrlo; 1933 bila je velika, teška
glad. Povremeno se dešavalo da je neko još uvek bio živ, ali su već upregnuli
konja u kočiju. Osoba koja je još disala utovarena je u kola. Jer jama je bila
spremna. Napunili su jamu punu ljudi i potom je zatrpali zemljom. Nema kovčega,
ništa.”
Prema Nacionalnoj knjizi sećanja žrtava Holodomora,
najmanje 223 stanovnika sela su umrla u Kostiantynivki 1932-1933. To je bilo
otprilike 10% celokupnog stanovništva naseljenog u to vreme. A broj poginulih tokom
Holodomora zasnovan je na istraživanim podacima, ali stvarni broj poginulih je
mogao biti mnogo veći.
Porodica Tilnis je zbog gladi izgubila dvoje dece,
15-godišnju Mariyku i 10-godišnju Klavu. Da bi odvezli njihova tela, na njihova
vrata stigla je kočija. Na isti način su odneta i tela njihovih mrtvih meštana.
Po pravilu, lokalne vlasti su imenovale neke meštane da pokupe tela iz domova.
Imenovani su uglavnom bili oni koji su posedovali konja i zaprežna kola. Ljudi
su bili primorani da rade užasan posao, ali su za to dobijali barem minimalnu
količinu hrane. Tela su natovarili na njihovoj strani, a zatim ih sahranili u
zajedničku grobnicu.
Gospođa Mariia kaže da od masovnih grobnica žrtava
Holodomora u njenom selu nisu ostali tragovi, „Nema više groblja sa tim jamama.
Mesto je uzorano“, kaže ona.
Ljudi
iz celog SSSR-a preseljeni su u ispražnjene domove mrtvih Ukrajinaca
Pošto su sovjetske vlasti na sve moguće načine
pokušavale da prikriju činjenicu o zločinu Holodomora, bilo je pokušaja da se
izbriše sećanje uništavanjem mesta masovnih grobnica, gradnjom kuća ili
parkova, postavljanjem puteva kroz njih. Podaci o ovim grobovima ostali su samo
u sećanjima starijih stanovnika.
Kada se Holodomor završio, kako se priseća Mariia
Tilna, njeno selo je imalo mnogo siročadi i pustih kuća, koje su kasnije
naselili ljudi, a često su dolazili iz drugih delova SSSR-a.
Tokom
sledeće veštačke gladi, ljudi su prepešačili velike udaljenosti da bi
razmenili stvari za hranu
Mariia Tilna je takođe preživela još jednu ogromnu
veštačku glad 1946-1947 u svom rodnom selu. Ona se priseća da je najčešća
strategija preživljavanja bila pešačenje do grada ili čak do Zapadne Ukrajine
da bi se odeća ili tekstil razmenili za hranu. Sama Mariia je više puta lutala
sa svojim susedima na Zapad radi razmene. Ona se priseća da su jednom šetali
po ceo dan po velikoj hladnoći i zamolili meštane da prenoće u njihovoj
kući. Meštani su već bili navikli na „goste sa istoka“.
„Kucam, pas laje. Izlazi čovek i kaže „Šta ima? Jesi
li sa istoka?" I evo nas sa istoka, a oni kažu: „Uhu, došli ste da izvršite
razmenu“, rekla je Mariia.
Ova „tradicija“ dugih pešačkih migracija radi
razmene pojavila se tokom Holodomora. Tada su Mariini roditelji išli peške do
Harkova, udaljenog 100 kilometara, gde je živela očeva sestra Vasia. S vremena
na vreme davala je sve od sebe da pomogne porodici svog brata hranom. Mariia se
seća da su ljudi na isti način hodali noseći svoju robu do Krasnokutska,
glavnog grada okruga.
Odgovarajući na pitanje kako su preživeli Holodomor
1932-1933 i veštačku glad 1946-1947, svedoci se često prisećaju jedne ili dve
nesreće povezane sa prevarom, obmanom ili kršenjem zakona – čak i kada je
zakon protivpravan “Zakon o Pet klasova žita”. Čini se da se sećaju ovih
obično sitnih nezgoda jer se još uvek stide svojih postupaka.
Sa današnje tačke gledišta, čini se apsurdnim
razmišljati o jednakom udelu hleba i surogata, sahranjivanju po utvrđenim
obredima, vrednosti porodičnih stvari, dobrom odnosu bližnjih, kada vam je
život u velikoj opasnosti i možete postati sledeća žrtva zločinačke politike
komunističkog totalitarnog režima. Međutim, upravo su te nezgode na neki način
uhvaćene u ljudskom pamćenju kao najživopisnije.
Na primer, Mariia Tilna se još uvek dobro seća kako
je „opljačkala” šefa mašinske traktorske stanice (MTS) i smestila svojoj baki.
„Imala sam staru baku. Živela je u svom mestu. Imala
je nešto (hranu). Išla je na pecanje. Mislila sam da odem kod bake, možda, da
mi da ribu. Imala je kuću sa slamnatim krovom. Došla sam, a ona nije bila kod
kuće. Gde je ona bila? A u kući je bio prozor koji se otvarao na dve
polovine. A moja baka je imala podstanara – direktora MTS-a. Prezivao se Sych.
I imao je sve. Mleko, i sve. Pa sam otvorila njegov prozor, pogledala ima li
koga i ušla u kuću. Kad bi me taj Sych uhvatio unutra, ubio bi me. Otišla sam
u drugu sobu, a tamo je bilo brašno i, štaviše, bilo je belo. Ali nisam imala u
šta da to stavim. Pa sam otišla u štalu, a tamo su bile male vrećice. Uzela
sam jednu, sipala brašno i zavezala. I šta još? Pitala sam se šta je luplao u loncu
od livenog gvožđa? Pogledala sam tamo i videla živu ribu. Bilo je žive ribe,
velikih i malih. Pa, šta sam uradila? Imala sam maramicu, vezala sam je na
struku i sasula svu ribu tamo…
„Živela sam sam u zemunici. Bilo je to posle rata
(Drugog svetskog rata), glad posle rata. Došla sam kući i počela da mešam
testo da napravim kolače, riba je ključala u vodi. Zatvorila sam se u zemunicu.
Postojao je samo mali prozor sa malim oknom. Riba ključa, ja pečem kolače, i
kad začujem: „Ajde otvori vrata, to ti je baba“. O Bože! Rekla sam: “Čekaj”. A
ona je vrisnula: “Spavaš li?”. Uplašila sam se i sve sam sakrila. Otvorila sam
vrata. “Znaš li šta se dogodilo?”. Rekla sam: “Šta?”. „Otišla sam u njivu, pa
se vratila kući, odneli su mi ribu i brašno. Neka tako bude. Sada ne gladujem
previše. Ali ako bi moj stanar došao i video, ubio bi ih na licu mesta”. I do
njene smrti, nisam priznala šta se desilo sa njenom hranom i da sam je ukrala”.
Lokalna
crkva je uništena
Selo Kostiantynivka nije imalo samo ljudske gubitke.
Komunistički totalitarni režim naneo je štetu i kulturnom životu ovog kraja.
Mariia Tilna se priseća kako je tokom sovjetske antireligijske kampanje, lokalna
crkva, izgrađena daleke 1780 godine, razrušena.
„Bila je to dobra, prava crkva (verovatno misli na
crkvu brvnaru Svetog Konstantina i Svete Jelene, srušenu 1939 godine, – Autor).
I prava zvona. Kada su zvona zazvonila, čula su se u Kolomaku (naselje udaljeno
30 km). I počeše to da rade, pogazili su, popalili sve kod seoskog veća. Ali
to zvono je bilo tako dobro. Došli su, skinuli, isekli na komade i odneli da se
istope. Spalili su ikone, gazili ih nogama i... Sve se dešavalo. Preživeli smo
sve, svu tugu, sav teror”.
Meštani su mošti odneli kući da ih spasu. To je
bila uobičajena praksa u to vreme. Mariina majka je takođe uzela jednu od
ikona. Bila je to „velika ikona, sva prekrivena shumysom“, odnosno limeno
ukrašena, prema njenim rečima.
Kobzar
muzičar bio je među žrtvama Holodomora u Kostiantynivki
Kostiantynivka je takođe bio rodni grad popularnog
lutajućeg narodnog pevača po imenu Pavlo Petrovych Hashchenko, koji je svirao
na tradicionalnim muzičkim instrumentima zvanim kobza i lira. Muzičar je
nastupao u svojoj oblasti, često je gostovao u Harkovu, Poltavi, Černjigovu (Chernihiv).
Pre sovjetske okupacije Ukrajine, njegov talenat bio
je veoma cenjen među ukrajinskim intelektualcima. Komunistički režim je
proganjao ukrajinske kobzare i lirnike, a među njima bio je i Hashchenko. Na
kraju, Pavlo Hashchenko je postao jedna od žrtava Holodomora. Umro je 1933 godine
i sahranjen je u svojoj Kostiantynivki na starom groblju. Njegov grob je sada
izgubljen.
Mariia
kaže da su njena porodica i njeno selo uvek pamtili Holodomor. Međutim, zbog
gubitka masovnih grobnica, rušenja crkve, odlaska velikog broja građana iz sela
i totalnog propadanja stanovništva nakon zatvaranja šećerane, lokalno sećanje
na Holodomor ostaje slabo istražen od strane istoričara i polako nestaje. Mariia
Tilna je jedan od retkih nosioca sećanja na ovu stranicu naše istorije, jedan
od poslednjih svedoka u svom kraju.
(prevod sa engleskog)
Коментари
Постави коментар