среда, 31. јануар 2024.

ČESLAV MILOŠ - O TOTALITARISTIČKOM MEHANIZMU ZAROBLJAVANJA UMOVA (1911-2004)…

 



 

Ovog leta 2024, navršava se ravno dve decenije od smrti pesnika i pisca, književnika, esejiste, prevodioca Česlava Miloša, koji je 1980 godine dobion Nobelovu nagradu za književnost, a čija knjiga “Zarobljeni um”, progovara o strašnom mehanizmu totalitarne države (jedna do tehnika i dijalektika ispiranja mozga), pojavila i kod nas opet 2023,  a koju je početkom 50-ih godina XX veka (tačnije 1953) napisao Česlav Miloš podstaknut čak ličnim unutrašnjim sukobom, ne skrivajući da ovu svoju knjigu najviše (prvenstveno) piše za čitaoce iz zapadnog dela Evrope,  a reč je o esejima koji su po svom duhu i mentalitetu antistaljinistički. Esej za njega jeste bila jedna od omiljenih formi u kojoj može naknadno, opet i opet, da nam kaže sve ono što recimo putem svoje velike poezije nije još kazao.

U stihu jedne svoje pesme kazaće Česlav Miloš da je ljudski um „nepobediv“, te da ništa ne može da mu takvom stane na tom putu, ni logor, ni ropstvo iza žice, ni progon, ni izgon, jer počiva um u svom maternjem jeziku kojim se najbolje piše. Zatim nam rekavši da je poezija uvek u službi dobra. Ali, šta kad na vlast dođu totalitaristički prekupci zlata i od jedne zemlje ili naroda načine bordel porobljenog uma. I šta kad Istina i Pravda konačno zaćute, a umesto njih porogovori možda nešto jače. I šta kad postane tako zamorno pokušavati podići prvi korak umesto glasa i zakoračiti nemo na stepenište apstraktnoga. I šta kad znaci ne budu više tako jasno raspoznatljivi pored druma,  a sve postane neljudsko, više nego ljudsko. I kad nestane svake pristojnosti, kome će se preživeli čovek još moći zadiviti, začuditi. Ako živi nikad više ne budu skloni istini, umemo li zapitati bar mrtve (pretke) da nam oni na pitanja ova odgovore. I kad mač totalitarizma opet jednom negde i nekad zamahne, šibom u stroju ošine, da li onda knjige spašavaju ljude i šta onda sa onim knjigama u koje više niko neće verovati, ali ni oni koji ih sami jednom budu pisali. I šta je ono što još mpra doći iza vremena. Nije li totalitarizam postao “šarena kugla” sačinjena od prodimljenog stakla. I nije li totalitarizm bio samo mehanizam jedne linije podobnih, linije komunističkih novoveraca. I nije li to bio mehanizam najzlokobnije i najnakaznije koračnice stroja. Znamo li posle svega šta jeste bilo. I gde su svi oni koje je opeko pakleni plamen totaliitarizma, i gde su oni koji su šibama kidali komade ljudskog mesa, a gde su oni koji su izvršavali kazne i slepa linijska naređenja. I da li će na kocu najstrožije sami sebe jednom osuditi samo oni koji ništa nisu mogli da učine u borbi protiv totalitarizma. I kad proteknu mnoge i mnoge godine, možemo li se brecnuti makar još u snu.

Česlav Miloš rodio se 30 juna 1911 godine u mestu po imenu Šetejnje, danas Litavnija, na obali reke Nevežis. Umire 14 avgusta 2024 godine u Krakovu, u Poljskoj. Imao je plemićko poreklo, te otuda su valjda u njemu mnogi gledali buržuja, posebno oni skloni ketmanstvu. U Vilnjusu je studirao najpre polonistiku, a onda je to napustio i započeo studirati pravo. Godine 1931 dobija stipendiju i odlazi na dalje školovanje u grad svetlosti Pariz. U Parizu će boraviti ponovo i 1934 godine. A nakon Pariza vraća se u Vilnjus i 1936/37 zapošljava se na radiju, ali je ubrzo izbačen sa posla od strane nacionalista ekstremne desnice (uvek na udaru ili nacionalista ili komunista), jer je počeo da govori u svojim emisijama o tabutemama: Jevrejima i Belorusima. U to vreme postaje blizak sa Ježijem Andžejevskim (zanimljiva je knjiga pod nazivom “Pisma-eseji”, Česlav Miloš/Ježi Andžejevski, koju sam čitala jeseni 2017, uz još jednu knjigu “Pesama” Česlava Miloša), onim koji će posle postati pseudonim alfa moralista u smutno vreme linijskih staljinističkih opredeljenja. Drugi svetski rat Česlav Miloš provodi u  Varšavi, svojim očima gledajući strahote geta, gde upoznaje ne samo velike pesnike, već i svoju buduću suprugu Janjinu Dlusku, a gde opet radi na radiju Varšava. Godine 1944 odlazi u Krakov. Radio je kao diplomata SAD-a, a 1950 vlasti Poljske lišavaju ga pasoša. No, potegao je prijateljsku vezu u ministarstvu inostarnih dela i dobija nazad pasoš. Te iste 1950 biraju ga za sekretara Poljske ambasade i šalju u Pariz. No, 15 februara već iduće 1951 napušta ambasadu i traži od Francuza politički azil. Radio je neko vreme u poljskoj „Kulturi“, i živeo u manjem mestu blizu Pariza. Godine 1961 dobija poziv iz Amerike gde počinje da radi kao gostujući profesor književnosti na Berkliju. U Poljsku se vratio početkom 90-ih godina XX veka, u Krakov, gde će i umreti. Prvu zbirku poezije objavio je 1933 godine, a iza sebe ostavio čak 20 zbirki pesama. Godine 2006 posthumno izlazi zbirka pod nazivom „Poslednje pesme“. Pored knjige „Zarobljeni um“ iz 1953, napisao je još i sledeća dela: “Zemlja Ulro“, “Savremene legende“, “Abecedar“, “Život na ostrvima“, “Počnimo od toga gde sam“, “Zapisi na salveti“, “Osvajanje vlasti“, autobiografsko delo “Dolina reke Ise“, “Planine Parnasa“, itd.

U “Predgovoru“ svoje knjige „Zarobljeni um“, sam Česlav Miloš odgovara svima onima koji su u jednom času posumnjali da je komunista, zbog čega mu je poljska emigracija otežavala i sprečavala ulazak u SAD, a verovatno im je zasmetalo to što je u periodu od 1946-59 „radio kao diplomata varšavske vlade“. Uvek je voleo za sebe da naglasi da je najviše od svega pesnik, onaj koji piše na maternjem pojskom jeziku, bez koga ne može da bude svoj na svome. I kazaće da je kao svaki istočnoevropski čovek bio „angažovan u Igri: popuštanja i spoljnih izjava lojalnosti, lukavstva i složenih poteza u odbranu nekih vrednosti“.

Cenio je francusku poeziju, posebno nadrealiste, pa iako mu je primarno i osnovno bilo da se zanima samo literaturom, nije mogao da ne obrati pozornost i na probleme koje sobom donosi politika, a posebno priča o mehanizmu i mehanizmima totalitarističke države, ili država, posebno sa osvrtom na dolazak 1945 kada je na oči sveta u ime najsvetijeg Hladnog rata, svim narodima Istočne Evope navučena na um Gvozdenom pesnicom kapuljača skrojena od strane članova Nove Vere, sašivena za potrebe novih kadrova i kaputa velike Železne zavese. Vreme u kome se na komunizam gledalo kao na početku i prvom veku hrišćanske ere i na pojavu samog hrišćanstva. I tako su svi pisci, gotovo svi po slepom automatizmu poslušnosti morali da već od 1949-50 svi jedan do drugoga postanu marksističke lučonoše i nosioci socijalističkog plamena realizma.

Česlav Miloš je godinama vagao argumente za i protiv, pokrenut svojim ličnim unutrašnjim sukobom, a onda priznao zašto je sve počeo, i napsiao knjigu „Zarobljeni um“, pišući je kao posmatrač, ali i kao onaj koji se samoanalizira, samoposmatra, te kaže šta ova knjiga sve jeste: “Ona je pokušaj opisa, kao i dijalog sa samim sobom. Ima u njoj isto onoliko opservacije koliko i introspekcije“. Česlav Miloš nije voleo tiraniju i tirane, nije voleo totalitarizam i totalitariste. Više je voleo da pročita Šekspira i da prevodi, da piše svoje stihove, ali je i sam često podlegao “klimi” okruženja, te oči držao zatvorenim, čak i pred činjenicma, novim izazovima, koji su bili ogavni u to staljinističko doba. A kad je knjigu već počeo da piše onda je morao da pokaže da li još u zemljama totalitarizma možda postoje oni koji jesu kadri i jesu u stanju da žive i misle, pišu, stvaraju, pod  bremenom totalitarnog staljinizma, a onda da ispita, proveri, istraži,  koliko su ljudi svemu tome prilagodljivi. Imao je snagu da mnogo razume, ali razumeti sve te užase i zločine, nije slabost po kojoj nužno užas i zločin mora da bude oprošten, te će otuda svaka reč u ovoj njegovoj knjizi biti vrsta protesta protiv sila i sile, moći totalitarizma. I kaže, završavajući “Predgovor” svoje knjige: “Doktirini odričem pravo da opravdava zločine počinjene u njeno ime“.

Knjiga „Zarobljeni um“, ima 9 glava i 270 strana. Na početku knjige donosi nam strau jevrejsku izreku ii Potkarpata koja glasi ovako: “Ako se dvojica svađaju, i jedan je dobrih 55 posto u pravu, to je vrlo dobro, i nema razloga da se kida. A ako je 60 posto u pravu? To je divno, toje velika sreća, i neka Gospodu Bogu zahvaljuje? A šta reći o 75 posto u pravu? Mudri ljudi vele da je to vrlo sumnjivo. Dobro, a 100 posto? Takav koji govori da je 100 posto u pravu – gadan je nasilnik, strašna lopuža, najveća hulja“.

Knjiga je važna, jer govori o porobljavačkom mentalitetu totalitarizma, bilo kada i bilo gde u svetu, iako je Česlav Miloš  najpre pisao kakao je taj mehanizam totalitarnosti primenjivan najviše  u okupiranoj i uzurpiranoj Poljskoj i drugim pribaltičkim zemljama.

Prva glava ponela je naslov „Murti-Bing“ , i odmah već prva zapitanost koliko knjige zaista mogu da utiču na najobičnij smrtnike i da li mogu? Zatim i drugo pitanje da li je filozifija svetu zaista nepotrebna i da li zaista filozofija ničemu ne služi više. Početak nastanka ove knjige jeste jedna druga knjiga koju je Česlav Miloš pročitao, još 1932 u  Varšavi, a radilo se o romanu pod nazivom „Nezasićenost“, koji je napisao Stanislav Ignaci Vitkjevič („filozof, slikar i pisac“), čija se radnja događa u Poljskoj, ali vreme dešavanja ovog romana je neodređeno i pripada „budućem vremenu“, mada sve to iz romana moglo je da se primeti i primeni na 30-im, 40-im i 50-im godinama XX veka negde u Istočnoj Evropi. Taj roman kako Česlav Miloš dalje piše jeste „studija raspada“, a junaci su bez ikakve vere i jako su  „nesrećni“, i svi su izgubljeni, nemaju smsila u životima koje žive. Ali, u tom času pojavljuju se trgovci ili dileri koji donose razočaranoj mladeži i mladosti na tržište nove pilule zvane „Murti-Binga“, a svaki čovek koji bude gutao takve pilule „stiče vedrinu i sreću“. Nakon rata ti ljudi potpali su pod vlast jedne istočne armije i ponovo je zaživeo novi stil života nazvan „murtibingizam“. Sada mladež pristupa novom režimu, guta piplule, a sve što napišu ili u kulturi još stvore, stavljalju u službu totalitarnog režima i donose samo „društevno korisne slike“. I takva mladež, takva mladost postaje šizofrena. To je ukratko sve što je Česlav Miloš želeo da nam kaže o ovom jednom davno pročitanom romanu. I na kraju nam otkriva da je autor romana septembra 1939 počinio samoubistvo kada je čuo da je „Crvena armija prešla istočnu granicu Poljske“.

Bio je ovo jedan vizionarski roman koji se ubrzo pokazao toliko istinitim, a Česlav Miloš još piše: “Čovek mora da umre ili fizički ili duhovno – ili da se preporodi na jedan, unapred definisan način, gutanjem Murti-Bingove pilule... Priznajem da osećam veoma mnogo poštovanja prema onima koji se bore protiv zla – nezavisno od toga da li su izbor njihovih ciljeva i metoda ispravni ili pogrešni. Ovde ipak hoću da se zaustavim na jednoj posebnoj varijanti: na intelektualcima koji se adaptiraju, što, uostalom, uopšte ne umanjuje njihovu sveže stečenu vatrenost i oduševljenje“.

Dalje pisaće nam o 4 vrlo važne pojavne kategorije, kao što su praznina, apsurd, nužnost i uspeh, a sve to mučilo je i junake romana o kome nam je upravo kratko ispričao.

Praznina je trebala nečim da se popuni i ispuni, te umesto religije, dolazi filozofija, ali i pitanje novo: da li je filozofija potrebna širokim narodnim masama ili tek uskom krugu ljudi. I čime  najveći deo građanstav da ispuni svoje praznine, kakvom muzikom, kojim slikarstvom ili kakvom poezijom. I svi otuđeni intelektualci, a kako dalje piše Česlav Miloš, imaju najveću želju da se stope ili utope, zagnjure u široke narodne mase (već viđeno u Nemačkoj Hitlerovog fašizma). Sve njih ujedinjuje ista marksistička literatura: portira i direktora. I ponovo intelektualci se osećaju korisnim članovima društva.

Apsurd i novo pitanje: može li se apsurd isisati. I šta se nalazi u umovim takve mladeži. O čemu oni najviše buncaju. I da li išta postoji na svetu osim onog “jesti, piti, zarađivati, pipati, rađati decu”. Hoće li novi čovek Nove Vere preobraziti svet ili će postati samo “zarobljeni um” i slepo poslušni rob unutar takvog totalitarističkog sveta. Česlav Miloš piše: “Ako intelektualac poznaje muku misli, tu muku ne treba uskraćivati drugima, koji su se dosad cerekali, pili, ždrali, pričali glupe dosetke i u tome videli lepotu života“. Može li se od mučenja tela doći do spasenja i izbavljenja svake pojedinačne duše, i ko su oni koji večito spašavaju rod ljudski, itd.

Nužnost postavlja nova pitanja, a ona glase: “može li se razmišljati i pisati dobro ako se ne plovi jedinom strujom koja je realna, to jest koja ima u sebi životnost, pošto je u slozi s pokretom stvarnosti ili sa zakonima istorije“. Ali, šta kad se intelektualac suoči sa cenzurom, sa komisijama, sa pritiskom pokušavajući da ostane nepokoran. Hoće li posumnjati u vrednost literature uopšte, zatim hoće li pasti u malodušje, ili će prihvatiti pokorno da piše u ime nove doktrine, nove diktature, u vreme staljinizma, a što bi samo značilo ostati na liniji i pisati po doktrini dijalektičkog materijalizma ili socijalističkog realizma. Totalitarna država jeste mašinerija i mehanizam moćne ogranizovanosti, gde je pritisak najubedljviji argument. I sve se tu odmotava po shemi: “... dokazivati i stvarati neophodne uslove silom. Trud i kresivo. Čekić i nakovanj. Poželjna iskra će se pojaviti. To je matematički pouzdano“. Bilo je teško nazreti šta ko misli, jer većina je navukla ketmanske maske, i dobro se zamaskirala, u sebi krijući šta doista misli privatno, a šta zvanično. Bilo je to vreme jedne posebne vrste „grupne hipnoze“. Teoretičari nisu morali da budu obrazovani i inteligentni, ali bez obzira na sve sukobe i duele, marksistički teoretičari, oni linijski zna se - uvek pobeđuju. I sve što ne bude bilo napisano u poeziji recimo, po shemi socijalrealizma neće imati vrednost. Onaj ko želi po novoj liniji da piše mora kao vernik Nove Vere pisati samo vedro, samo politički korektno, samo u okviru važećih linijskih načela i kanona, i razumljivo.

Po pitanju uspeha šta je ono što bi trebalo intelektualca da očara ili opčini. I da li po nužnosti intelektualac mora biti fatalista. I da li je intelektualac samo dobar trkački konj koji donosi dobru zaradu na linijskoj unosnoj kladionici. I šta se dešava ako se delikventi domognu usrećujuće čarobne pilule Murti-Binga. Može li upotreba ovih pilula dovesti mladost do nervnih rastrojstava i nekih drugih bolova. I da li je kritikovanje života pod kapitalizom mnogo lakše i bezbednije. A sve su to pitanja na koja čitalac može naći odgovre u knjizi „Zarobljeni um“. I šta učiniti onda kada se probudi osećaj krivice. I šta kad se oseti da neki postupci nisu bili baš dobri, tek ništa osim lošeg. I postoje li kapije kroz koje kad se jednom zakorači više nema natrag. I da li je nasleđe prošlosti i istorije jedne zemlje, naroda, nešto što koči i treba li ga odbaciti. I da li je o prošlosti jedino pametno goovriti pretvarački, ketmanski, sa povišenim naglaskom na rodoljubivost. Ali, protiv nekih činjenica neće se više moći, jer provincijom (na Poljsku i Ukrajinu uvek se gledalo kao na provincije Rusije velike) sada upravlja novi vladar (Knez) i to po proglasu (ediktu) koji dolazi iz centra Moskve. I kako će mali narodi provincija uspeti da očuvaju svoje jezike i kulture, i šta ako svim narodima Istočne Evrope zapreti i takva vrsta opasnosti i onda im se nametne jedan univerzalan jezik (božji, bogomdan ruski). I kako će se narod Poljske i drugih baltičkih zemalja sada snaći uhvaćen u mišolovci zvanoj SSSR. Kako god, jedno je poznato, svi konzumenti pilula Murti-Bing postaju šizofrenični, a ove pilule imaju veoma škodljive i štetne posledice po svoje konzumente: “...“Novo“ se bori sa „starim“ a „staro“ ne može da se ukloni“. Konzumenti ovih pilula postaju skolni apatiji, a „kolektivni fluid“ koji bude strujio među ljudima, označen je samo kao „loš“. I na kraju, da li će se isplatiti futuristička očekivaja dalekovidih linijaša i proroka da će se stvoriti jedno jače novo pokolenje, bolji podmladak, lepši podbradak, koje će biti „oslobođeno opterećenja i otrova starog“ ili je rizočno poverovati u horoskopske prognoze da će doći do promena. I da li nada može da postoji u budućnosti koju obećavaju ovakve narodne demokratije tvrdeći da će „država svakome obezbediti frižidere i motocikle, beli hleb i velike porcije mesa“. I da li je ovo sasvim dovoljno da čovek bude zadovoljan.

 

(nastaviće se)

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар