U ovom izvodu iz knjige “Razumevanje našeg uma”,
Thich Nhat Hanh objašnjava kako naša „Svesnost uma“ može delovati kao baštovan kada
neguje pozitivna ili negativna stanja uma.
Svest uma jeste koren svih akcija tela i govora.
Njegova priroda jeste da manifestuje mentalne
formacije, ali njegovo postojanje nije kontinuirano.
Svest uma stvara akcije koje vode do sazrevanja.
Igra ulogu baštovana, seje sva semena.
POSTOJE TRI VRSTE AKCIJE (karma) — radnje tela,
govora i uma. Svest uma je osnova sve tri vrste delovanja. Svest uma usmerava
telo da deluje. Šta god da kažemo proizilazi iz svesti uma. I to je izvor
razmišljanja, merenja, spoznavanja i prosuđivanja.
Kao i manas, svest uma jeste svest koja se razvija.
Međutim, dok je manas kontinuiran, svest uma nije. Ponekad svest uma prestane
da funkcioniše. Na primer, kada spavamo bez sanjanja, naša svest uma potpuno
prestaje. Kada smo u nesvesti, naša svest uma možda ne funkcioniše. A u stanju
meditacije zvanom „ne-um“, svest uma takođe miruje. Svest uma nije
kontinuirana, a isto važi i za ostalih pet čulnih svesti očiju, ušiju, nosa,
jezika i tela. Na taj se način svest uma i svesti čula razlikuju od svesti
zalihe i manasa, koji su kontinuirani”.
Svest uma stvara dve vrste delovanja. Jedna je
„vodeća akcija“, koja nas vuče u jednom ili drugom pravcu. Prečesto, „Mara
(zabluda) pruža put, a gladni duhovi nam pokazuju pravac. Ali kada Buddha pruža
put, a Sangha pokazuje put, to je korisno za nas. Druga vrsta akcije se zove
„akcija zrenja“. Naše akcije dovode do sazrevanja zdravih ili nezdravih semena
u našoj svesti trgovine. Svest uma omogućava obe vrste delovanja – akcije koje
nas pokreću u određenom pravcu, bilo dobro ili loše, i akcije koje sazrevaju
plod semena koje je već prisutno u nama.
Pošto svest uma može pokrenuti radnju koja vodi do
sazrevanja semena u našoj svesti o skladištenju, važno je da učimo, treniramo i
transformišemo svoju svest uma. Mi delujemo i govorimo na osnovu svog
mišljenja, naše spoznaje. Bilo koja akcija tela, govora i uma koju preduzmemo
na osnovu svesti uma, zaliva pozitivno ili negativno seme u nama. Ako zalivamo
negativno seme, rezultat će biti patnja. Ako znamo kako da zalijemo pozitivno
seme, biće više razumevanja, ljubavi i sreće. Ako svest uma nauči da vidi u
terminima nestalnosti, nesebe i međusobnog bića, to će pomoći semenu
prosvetljenja da raste i procveta kao cvet.
Svest o skladištu često se opisuje kao zemlja — bašta
u kojoj se seje seme koje daje cveće i plodove. Svest uma je baštovan, onaj
koji seje, zaliva i brine o zemlji. Zato ovaj stih kaže da svest uma izaziva
radnje koje vode ka sazrevanju, ili sazrevanju – sazrevanja našeg semena. Svest
uma nas može potopiti u carstva pakla ili nas dovesti do oslobođenja, jer su i
pakao i oslobođenje rezultat sazrevanja njihovih semena. Svest uma obavlja
posao iniciranja, a takođe obavlja i posao sazrevanja. Ako seje seme pšenice,
mi gajimo pšenicu.
Baštovan – svest uma – mora da veruje zemlji, jer je
ona ta koja donosi plod razumevanja i saosećanja. Baštovan takođe mora da
prepozna i identifikuje pozitivna semena u svesti skladišta, i da vežba dan i
noć da zaliva to seme i pomaže mu da raste. Bašta, skladišna svest, hrani i
donosi rezultat. Cvet buđenja, razumevanja i ljubavi je dar iz bašte. Baštovan
treba samo da dobro brine o bašti kako bi cvet imao priliku da raste.
Pošto je um osnova svih akcija, zato je toliko važno
biti svestan. Svesnost je najbolje stanje uma. Sa svesnošću, naše razmišljanje
i naše telesne i verbalne akcije će ići u pravcu lečenja i transformacije.
Sangha je od velike pomoći u našoj praksi svesnosti. Okruženi drugima koji
praktikuju pažljiv govor, pažljivo slušanje i svesnu akciju, motivisani smo da
učinimo isto. Na kraju, svesnost postaje navika. A uz svesnost, transformacija
i lečenje će biti mogući.
Izvor: https://plumvillage.org/articles/the-mind-as-a-gardener
(prevod sa engleskog)
Нема коментара:
Постави коментар