Kukavica bi
bio svaki onaj...
Čovek koji sve
svoje pređašnje reči, sve svoje prethodne izjave koje je još onomad onako umeti
iskazao, te ih odjednom sada poriče...
Tačnije
onaj koji se svega svoga što je jednom kazao sada lepo odriče. On ih poriče,
negira...
Upravo o
tome, a o kukavičluku govori indijska priča pod nazivom „Svetlost i senka“, koju
je napisao Aktar Mohi-Ud-Din, na kašmiri jeziku...
Ali,
kukavica nije, svaki onaj koji ima dosta hrabrosti da ostane pri svojim rečima,
pri svemu svome, a što je jednom iskazao, pokazao, kazao, izjavio, rekao,
delao, učinio, itd...
Neki drugi
muškarci to ne vide kao kukavičluk, nego to nazivaju politikom, jer politika i
jeste svaštarenje, izgovaranje svega i svačega, kako bi se opravdao cilj do koga
se stremi, želi, teži, kako bi se opravdalo svako sredstvo kojim se doseže i
preko ciljeva politike...
A kad je
već reč o politici, onda je pre svega samo reč o propagandi. I tako, samo
političar ima neprikosnoveno pravo da ono što je jednom kazao opovrgne, svrgne,
samo ukoliko jeste postigao cilj do koga je u početku stremio...
I takav je
muškarac onom drugom svom sabesednik, za jednim od kafanskih bučnih stolova,
tek kazao:
„Izgleda da
zaboravljaš da sve čari života, sve vrline, sva otmenost, danas ukrašavaju
ljude samo kada to politika od njih zahteva“...
U razgovor
se umešao i treći prisutni muškarc, sa istog astala, te je ostaloj dvojici slušalaca
kazao da je reč samo o besmislicama, te nije ni kukavičluk, a nije ni politička
propaganda...
Po trećoj
muškoj glavi istog astala, to je sve što oni tvrde samo odviše staromodno gledište
i glednaje, te da nije dobro voditi žučnu raspravu po pitanju stvari koje su ipak
jednom mnogo davno prevaziđene...
Izjave nam mnoge
biće pokazuju koliko je sve zapravo jezik kojim se govori i izjavljuje, ipak samo
jezik dvosmislen mnogo. I tako sve ima svoju dvosmislenu, svoju sugubu stranu,
svoju dvostrukost, svoja najmanje dva značenja, svoje dve suprotnosti, svoju
višepolarnost, svoja dva aršina, itd...
U prikrajku
kafane, ova tri muškarca prisluškivao je četvrti, neutralni posmatrač, nemi
svedok, te je sve čuo. A taj četvrti upitao se onda sledeće, pitajući se
neprestano zašto su ona trojica svratila u kafanu, zašto ljudi uopšte tu
svraćaju:
„Možda su u
kafanu došli samo zato da bi raspravljali o ovom vitalnom problemu, a kafu su naručili
samo da bi se otarasili konobara koji je njihovom stolu prišao po drugi put, i
očekivao nove narudžbe“.
Bio je to
divan prolećni dan ćaskanja u kafani. Za svakim astalom sedeli su ipak samo
retko osamljeni ljudi. I svaki je ispijao nemo svoju šoljicu kafe. I svi su imali
taj svoj karaktersitičan pogled, prepun zamišljenosti svake i zagledanosti,
zadubljenosti, zapitanosti. I svi su tražili na koncu da ugledaju nekog svog
poznatog...
Najglasnija
bila su ipak ona trojica, s početka priče, trojica koja se prilično mnogo razgalamiše.
A kritikovali su reči, njihovu svaku upotrebu, njihova dvosmilena značenja.
Kritikovali su i dalje reči koje sve više i više gube na značaju, te padaju sve
niže i niže, gube na svom nekadašnjem ili provobitnom uzvišenom značenju. I
zato su takve reči izgubljenog značenja, ništa drugo do izduvane mešine, prazne
ljušture, bezdušne, beživotne...
Kritikom
reči došlo se i do prvih intelektualnih provokacija, podbadanja, kojih da nema
sve bi ličilo samo na tamnu okamenjenu grobnicu, skučenosti i ograničenosti.
Bučna rasprava unosila je ipak svetlost i živahnost, u jako stišanu i mračnu
situaciju, kad se pomisli na važnost svake kritike reči...
Svaki
uspavani nerv i živac, neuron, trebalo je razbuditi, bar šoljicom kafe koja se ispijala,
ako ne i kritikom reči. U toj zagušljivoj atmosferi, u stanju razmrdavanja,
zagrevanja, treba još dodati i prisustvo jako mnogo nikotina...
Ali, samo pod
početnim dejstvom ova dva kafanska stimulansa javiće se novi poriv da se nešto
radi, uradi, pokrene, promeni, pomeri. I to nešto pažnje vredno, nešto stvaralačko,
sanjalačko. Možda neka vrsta novog zanosa i padanja u ekstazu. A nešto hrabro,
nešto smeono, nešto što najviše jeste vrlina, sposobnost, kreativnost. I nešto
ciljano, nešto što odvodi ka cilju, nešto čime se napreduje, čime se ciljano doseže,
dostiže, prestiže...
No, sve to
postaje ipak nemoguće, ako čovekove žile atrofiraju, ako se opuste, umrtve,
olabave, otrombolje, ako i smelosti ponestane, ako je zamanjka, zafali, ako se
i dalje ostane u stanju velike pospanosti, večite uspavanosti, nepomičnosti,
pasivnosti, večitog sna iz koga nema pregalaštva, nema stvaranja, ako je sve lišeno
vitalne snage duha, jer tapka u tami bez ikakve mogućnosti da dosegne svoj cilj
prosvetljenja...
A kad uspe
iz učmalosti da se izvuče, da oživi svoj život iznova i da povrati snagu koja se
rasula, rastočila, otočila, moći će da nas nauči čega se treba još setiti u
prvoj fazi probuđenosti i buđenja:
„Setite se
samo ruskog kosmonauta koji je napravio hrabar skok - vrhunac odvažnosti - kada
je zaronio u dubine svemira u potrazi za velikim biserom“...
Šta će
pokušavati sve da pronađe unutar sebe. Prapočetak svoje vizije, ili prapočetnu emociju
da je zagazio na pravi put, da je zakoračio, stupio. No, nije imao još ništa, ni
vizije, ni puta. I nije bio ruski kosmonaut koji bi izdržao svoj pvi let u kosmos.
Čitao je tek sledeće:
„Čitam kako
je čovek počeo da ore na površini Meseca, možda će i tamo da gaji rižu. Nije li
tako? Ali, neko je rekao da su sve reči dvosmislene. Ako je tako, onda to važi
za obe tvrdnje. Recipročna ljubmora! Ali ne! Ne! Ovo više nije dvosmislenost.
Mi smo već uveliko napredovali i reči su prestale da imaju ikakvo značenje.
Značenje je umrlo. Ostali su samo prazni leševi“...
A kad se napolju
iznenada naoblači, i kad se pogleda kroz prozor, i sunce postane nepouzdano,
bez obzira što je proleće stiglo, sva lepota iščezava, sve nestaje, sve se
menja, sve isparava, sve se troši, čisti, i sve se gubi, sve nestaje, i sve postaje
već prošlost, samo davno prošli i minuli trenutak, dah i izdah uspomene...
U tim satima
najbolji izbor jeste povlačenje u unutrašnjost svoje sigurne ljušture, utvrđene
kuće, zagušljive bučne kafane, uzburkane duše, poharanog doma, srca. Nakon svih akcija ostaje samo malaksanje,
istrošenost...
Unutar
kafane neki drugi ljudi, a ima i žena. I opet se o mnogo čemu vode rasprave,
debate, polemike, razgovori. I razabacaju se reči. Dovoljan je tuđi smeh ili tuđa
žustrina te da misleni tok oka posmatrača, prisluškivača dobije nove obrise,
nove obilike, nova značenja, nove boje, nove dimenzije. I na kraju, možda i sve
ono što ostaje kao istrošena reč, a samo je bez ikakvog dvostrukog značenja...
I kao da u
svemu više nema smisla, jer se smisao tu gubi i nestaje. I kao da je sav smisao
zalud potrošen. Ono što ostane jesu sporadični pozdravi i otpozdravi, klimanja
glavom, mahanje rukom, sve same rutine banalnosti svakodnevnog življenja...
Ali, sve
navlači maske, paravane nekog svog posebnog užitka radovanja, nekakve
razdraganosti, veselosti, jer muškarci šire za kafanskim astalom velike priče o
svojim uspesima, ne bi li tako zasenili mlade žene u svom društvu, one koje im
se blentavo smeše, i koje im naivno veruju...
A posmatrač
je zapravo mnogo tužan zbog takvih kafanskih slika, a svi oni su za njega tek
nevini jadnici, koji još nisu pojmili da su sve reči i sva slova toliko mrtvi i
da su tako beznačajni kao i sve oglodane mnoge kosti, kosti odbačene kao stvari,
kosti reči i reči od kostiju. Pa ipak, urednici novina nisu još saznali:
„Nisu znali
da je njihova profesija - puka trgovina leševima reči, uvijenim u papirnati
mrtvački pokrov“...
Kad se u
kafanu sjati još mnogo sveta, kada kafana bude dupke puna, preglasan, prebučna,
tesna, trgovci rečima radiće sledeće tvorbe i radnje:
„Nemilosrdno
su rasturali neku tvrdnju, nekakvu činjenicu. Ja sam ih prisluškivao: „... za
dobro čovečanstva... nacionalna korist... grupni interesi... korist pojedinca...“
Ove reči su za mene bile teške i oštre,
pogađale su me u glavu, nemilosrdno, poput udarca kazandžije koji čekićem
oblikuje posuđe. Konobari u belim odelima hitro su se kretali od stola do stola,
kao vojnici mira. Ali, očigledno, uopšte i nije bilo važno postoje li to oni,
ili ne“...
I mladi
kafanski ljudi sada razgovaraju, za astalom našeg posmatrača, pripovedača, ali
se njihov smeh ovenčava i gurkanjem. Oni u svoje sedeće poze nestaju bez
ceremonijalnosti prevelike, utapaju se rutinski. A svoje posmatrače, našeg pripovedača,
gaze čizmama, nogama, jer nemaju kad da ih primete, da ga primete. I njihovu pažnju
nećete ničim živim privući, čak ni onim banalnim gestovima poput kašljucanja ili
tek signalom pripaljene cigarete ili prvog povučenog dima. A nevidljivi posmatrač,
pripovedač, od njih je poželeo samo jedno:
„Želeo sam
da im ponudim cigaretu ili pak šoljicu kafe, samo da bih mogao da saznam zbog
čega su toliko srećni. „Mogu li i ja da podelim sa vama tu radost? Već odavno
ne znam za smeh“. Ali oni uopšte nisu obraćali pažnju na mene. Jesu li ti mladi
ljudi bili bezobzirni? Nisu, ali ja za njih nisam postojao. Ustao sam, provukao
se između stolova i odjednom se našao napolju. Padala je kiša. Ulica je bila
pusta. Zaputio sam se kroz tu prazninu, sam“...
Нема коментара:
Постави коментар