Još 1844
godine dr Karl Marks proteran je iz svoje zemlje, iz svoje domovine Nemačke, i
nastanio se u Londonu, a sve samo zbog širenja revolucionarne teorije. Nakon 4
godine, vraća se te 1848 opet u svoju domovinu, ali je kroz par meseci otuda
iznova isteran. Tada se naseljava najpre u Pariz, ali ga nažalost i odatle proteruju.
I na kraju, izabira London kao svoje konačno odredište i mesto stanovanja unutar
male vile na severozapadu Lonodna, u Haverstock Hillu, odakle će raditi i
pratiti prilike svuda po svetu. Dr Karla Marksa oduvek su snalazile samo
poteškoće, neprilike, nevolje, ali neće nikad posustati i odustati, već će najenergičnije moguće iznositi svoje velike ideje
u koje će nepokolebljivo verovati. Sedeo je u svojoj privatnoj biblioteci, iščitavao
mnoge knjige, koje su mu oduvek bile najveći saveznici u ovoj kapitalnoj borbi.
Najsažetije
ciljeve socijalizma dr Karl Marks izdiktirao je kao ispravljenu verziju,
kazavši da svi stariji od 20 godina, pa naviše, imaju pravo da izađu na izbore,
kao i pravo glasa, a izbore dakle treba održavati nedeljom ili praznikom. O
ratu ili o miru odlučuje narod. Umesto stajaće vojske treba imati Narodnu odbranu.
Treba ukinuti sve zakone koji sputavaju i limitiraju slobodu štampe i pravo
mišljenja, slobodu misli, kao i slobodu istraživanja. Pravosuđe treba da bude
besplatno. U državi svi imaju opšte i jednako pravo po pitanju obrazovanja. Školovanje
je obavezno, a obuke su besplatne unutar prosvetnih ustanova. Treba što više
proširiti politička prava i političke slobode. Treba da postoji jedan jedini
progresivni porez, te da se narod rastereti indirektnih poreza. Mora postojati
neograničeno pravo na udruživanje. Treba zabraniti rad nedeljom, a ostali radni
dani treba da budu normalni. Deci treba zabraniti rad, kao što treba zabraniti rad
koji šteti zdravlju žena, a šteti i moralu. Treba da postoji zakon koji štiti
život i zdravlje svakog radnika. Treba da se sprovode zdravstvene kontrole
radničkih stanova. Treba obratiti više pažnje na rudnike, krupnu industriju,
ali i sitne industrije, kao i kućne industrije. I mora postojati delotvoran
zakon o odgovornosti. Zatvorenički rad mora biti regulisan. Treba podići socijalističke
zadruge uz pomoć države, ali da u njima važi demokratska kontrola radnog naroda.
Ovih 12-13
tačaka izdiktirao je ispravljeno, dr Karl Marks 18 decembra 1878 godine dopisniku lista „Chicago Tribune“, koji je najpre
objavljen 5 januara 1879 godine, nažalost sa nekim izmenama, sa nekim netačnostima,
sa dosta mesta u kojima je autentičan smisao dr Karla Marksa izvrnut. Nešto kasnije
tekst ovog razgovora objavljen je od strane Berta Andreasa 1965 godine.
Šta je sve
kazao otac savremenog socijalizma, autor „Kapitala“ i osnivač „Internacionale“,
dr Karl Marks, kome je u vreme davanja intervjua bilo 60 godina, iako mu je
novinar pogrešno dao „više od sedamdeset godina“:
Počeo je
raskolom socijaldemokrata koji je nastao 1875 godine, a još za vreme održavanja
Gotskog skupa, kada su stvorena dva bloka. Na jednoj strani stajale su
malobrojne pristalice Lassalle-a (tzv. lasalovci), a na drugoj privrženici Internacionale
(tzv. ajzenahovska partija). Izdiktirani program, onih 12-13 tačaka, treba da
važi u Nemačkoj, dok ostale druge zemlje treba da izgrade opet svoje sopstvene
programe. Jedino što jeste svim zemljama isto jeste njihov zajednički konačni cilj,
koji se po Karlu Marksu zove „oslobođenje rada“, a ne „vladavina radnika“, kako
je novinar zaključio.
Dr Karl
Marks bio je dobro upoznati sa američkim pokretom, koji je po njemu postao
značajniji tek od 1857 godine, sa stvaranjem prvih sindikata, a onda i nacionalne
radničke unije, dalje navodeći da je američki socijalizam nastao u času kad se pojavila veća koncentracija kapitala, i u
času kada je došlo do promene odnosa između radnika i njihovih poslodavaca.
Po dr Karlu
Marksu socijalizam jeste uspeo da dosegne dve jako velike, krucijalne stvari:
„... socijalisti
su dokazali da se opća borba između kapitala i rada odvija svuda, dokazali su
njen kozmopolitski karakter. Stoga su pokušali postići sporazum među radnicima
raznih zemalja... jer su kapitalisti neprestano postajali kozmopolitskiji...
unajmljivali su inozemnu radnu snagu i koristili ih protiv domaćih radnika... pokazalo
se da socijalizam nije bio samo mjesni, već međunarodni problem, koji se morao
riješiti međunarodnom akcijom radnika. Radne klase spontano su ušle u pokret,
ali su objašnjavali radnicima njegov karakter i njegove ciljeve“.
Šta su
radnici imali u sistemu kapitalističke vladavine?
Imali su po
dr Karlu Marksu „samo svoju golu radnu
snagu“ koju su dalje po nuždi prodavali na tržištu rada ili svom poslodavcu kao
i svaku drugu potrošnu robu. Dalje, dr Karl Marks tvrdi da takav kapitalistički
sistem mora jendom ipak nestati, i da će na njegovo mesto onda doći jedan viši
društveni poredak. Društvo je podeljeno na klase, a u takvom podeljenom društvu
stalna je borba i stalna suprotnost između te dve klase, bogatih i siromašnih.
U nekim zemljama iz sindikata nastale su političke organizacije. Čak je i
Amerika osetila potrebu za stvaranjem nezavisne radničke partije. No, radnici su
zatim izgubili poverenje u svoje politčare, a dalje o svemu tome dr Karl Marks,
još kaže:
„Špekulanti
i klike dočepali su se zakonodavnih tijela, a politika je postala posao. U tome
Amerika nije sama, no, tamo je narod odlučniji nego u Evropi. U Americi se sve
razvija brže, ne govori se zaobilazno i stvari se nazivaju pravim imenom“.
O stanju
unutar Socijalističke nemačke partije, dr Karl Marks kaže da je ta partija nastala
kao prvo vrlo kasno, a onda se nije mnogo zadržala na utopijskom sistemu, kao recimo
Francuzi i Englezi, te su Nemci mnogo više postali nakloni teorijama, tj.
teoretisanju, i dok su od ostalih pokupili samo njihova iskustva i onda doneli svoje
najpraktičnije zaključke. Moderni kapitalizam je za njih bio tada novina, a otvorili
su neka pitanja o kojima Englezi i Francuzzi više nisu ni pričali, jer su ih
očigledno zaboravili. Unutar drugih zemalja postojali su radnički pokreti koji su
stasavali na teorijama svoga socijalizma, te su tako radnici sa dolaskom
modernih sistema u industijalizaciji stvorili nezavisne političke partije, a
čak su i unutar parlamenta imali svoje deputate, te su prvu opoziciji upravo
činile ovakve radničke partije. Dr Karl Marks dalje veli:
„Ali smijem
reći ovo: da se njemačka buržoazija, protivno američkoj i engleskoj, ne sastoji
od najvećih kukavica, morala bi već odavno voditi ovu opozicionu politiku u
redovima Internacionale?... Lasalovci ne postoje kao partija... Kada je (Lasalle)
nakon reakcije, koja je slijedila poslije 1848, započeo svoj pokret, vjerovao
je da će radnički pokret moći najbolje ponovo oživjeti ako preporuči radničke
zadruge. Time je želio potaći radnike da djeluju. On je to smatrao običnim sredstvom
za ostvarenje cilja pokreta... Potražio je Bismarcka i ispričao mu šta
namjerava. Bismarck je tada podržao Lasalle-ova nastojanja kako god je znao... Htio
je da radničku klasu izigra protiv buržoazije, od koje je bila proizašla
revolucija od 1848“.
Šta će još
kazati dr Karl Marks, o Internacionali koja je 15 jula 1876 u Filadelfiji
raspuštena:
„Internacionala
je bila korisna, ali ona je preživjela i više je nema... Rastom socijalističkog
pokreta posljednjih godina postala je suvišna... Internacionala je u prvom redu
bila osnovana da okupi radnike i pokaže im kako je korisno uspostaviti
organizaciju raznih narodnosti. Interesi pojedinih partija u raznim zemljama ne
podudaraju se... Tačno je da smo naređivali inozemnim radničkim organizacijama
kad je organizacija Internacionale bila čvrsto utemljena. Tako smo bili
prisiljeni da isključimo neke njujorške sekcije... Postoji više američkih
političara koji bi rado trgovali sa pokretom“.
Šta je
kazao dalje u svom londonskom intervjuu iz 1878 godine, dr Karl Marks o religiji:
„Mi znamo
da su nasilne mjere protiv religije besmislene... religije će nestati kako
socijalizam jača. Društveni razvoj pomoći će tom nestanku, pri čemu značajna
uloga pripada odgoju.... Ne mora se biti socijalist da se predvidi da će u
Rusiji, Njemačkoj, Austriji i možda u Italiji, ako Talijani nastave dosadašnjim
putem, doći do krvave revolucije. Događaji francuske revolucije mogli bi se u
tim zemljama još jednom odigrati. To je jasno svakom poznavaocu političkih
prilika. No te revolucije sprovest će većina. Revolucije neće sprovesti jedna
partija, već čitav narod“.
O tome šta je
sve pisao i govori, dr Karl Marks sam kaže, odgovarajući na neke od optužbi
sveštenstva koje ga je teretilo i prozivalo da govori vatreno protiv religije,
vere:
„Nikada ne
pišem takve melodramske besmislice. Dobro promislim ono što pišem... Pisao sam
londonskom listu „Times“ i okrivio ga za falsifikat. Međutim, kada bih htio
opovrći sve što je o meni rečeno i napisano, tad bih morao zaposliti dvadeset sekretara...
Komuna je ubila samo oko 60 ljudi. Maršal Mac-Mahon i njegova krvoločna armija
ubila je više od 60 000. Nikada jedan pokret nije bio tako oklevetan kao
Komuna“.
O velikim
pokretima i nužnim krvoprolićima, dr Karl Marks dalje veli:
„Ni jedan
jedini veliki pokret nije rođen bez krvoprolića. Sjedinjene Države Sjeverne
Amerike krvoprlićem su izvojevale svoju nezavisnot, Napoleon je osvojio
Francusku krvavim događajima... Italija, Engleska, Njemačka i svaka druga
zemlja, pružaju i dalje takve primjere. Ubisto iz potaje, kao što se zna, nije
ništa novo. Orsini je pokušao smaknuti Napoleona, no kraljevi su ubili više ljudi
nego itko drugi. Jezuiti su ubijali, ubijali su i puritanci pod Cromwellom. Sve
se to dešavalo prije nego što se čulo za socijaliste. A dana su za svaki
pokušaj atentata na kraljeve ili državnike odgovorni socijalisti. Smrt
njemačkog cara baš sada bi osobito žalili socijalisti: on je na svom mjestu
veoma koristan, a Bismarck je za naš pokret učinio više nego bilo koji drugi
državnik, jer stvari tjera u krajnost“.
Šta je još na
kraju svog londonskog intervjua iz 1878 godine, dr Karl Marks kazao o Bizmarku:
„Prije nego
što je oboren, Napoleon se smatrao genijem – zatim je nazvan budalom. Bismarck
će isto tako proći. Izgovarajući se ujedinjenjem Njemačke, počeo je uvoditi despotizam...
Njegov najnoviji postupak samo je prerušen državni udar – ali neće uspjeti. Njemački
i francuski socijalisti protestirali su protiv rata iz 1870, kao protiv čisto
dinastičkog rata... prorekli su njemačkom narodu da će, ukoliko dopusti da se tobožnji
obrambeni rat pretvori u osvajački rat, biti kažnjen uspostavljanjem vojnog despotizma i
bezobzirnim tlačenjem radnih masa. Socijaldemokratska partija u Njemačkoj
održavala je tada sastanke i objavila proglase u kojima se zauzela za častan
mir sa Francuskom. Pruska vlada odmah ju je prognala, a njene mnoge vođe bile
su utamničene. Uprkos tome, njeni poslanici i ona sama usudili su se da u
njemačkom Rajhstagu veoma žestoko protestiraju protiv nasilnog anektiranja
francuskih pokrajina. Bismarck je, pak, provodio svoju politiku silom, a ljudi su
govorili o geniju Bismarcku. Rat je bio na kraju, i kad on više nije mogao
dalje osvajati, već je trebao iznijeti nove originalne ideje, Bismarck je jadno
zakazao. Narod je izgubio povjerenje u
njega, a njegova popularnost je opala. On treba novac i država treba
novac.Tobožnjim ustavom nametnuo je narodu poreze za svoje vojne planove i
planove oko ujedinjenja, sve dok to dalje više nije išlo, a sada to pokušava
bez ikakvog ustava. Da bi mogao još iskorištavati, kao što on želi, prizvao je
sablast socijalizma, i radi sve što je u njegovoj moći da izazove narodni ustanak“.
Takođe, dr
Karl Marks je dobro informisan te zna i kako stoje stvari u Berlinu, o čemu u
završnici svog londonskog intervjua iz 1878 godine, kaže ovako:
„... Berlin
je posve miran, a Bismarck razočaran. Protjerao je 48 vodećih ljudi... Ti ljudi
podsticali su berlinske radnike na mir, a Bismarck je to znao. Znao je,
također, da u Berlinu 75 000 radnika gotovo skapava od gladi. Računao je s puno
pouzdanja da će nakon udaljenja vođa doći od nereda, koji će mu dati znak za
pokolj. Onda bi mogao pritegnuti čitavo njemačko carstvo i pustiti na volju
svojoj omiljenoj krvavoj i željeznoj politici, a utjerivanju poreza više ne bi
bilo granica. Do sada još nije došlo do nemira i Bismarck, na svoje
zaprepaštenje, mora ustanoviti da se osramotio pred svim državama“.
Izvor: „Karl
Marx - Fridrih Engels“, „Dela“, tom 41, str. 456-462, Prosveta, 1979;
Нема коментара:
Постави коментар