четвртак, 14. децембар 2023.

IZ „PREPISKE“ MARKSA I ENGELSA...

 


 

Listajući 3 toma (prvi, treći i četvrti) ogromno obimne „Prepiske“, koja se više decenija vodila i odvijala između dvojice velikih savremenika i prijatelja Karla Marksa i Fridriha Engelsa, a u periodu od 1844, pa sve do 1883, nalazim...

Nalazim tek u trećem tomu „Prepiske“ svega 4 pisma, u kojima primetim da su uz sva ona silna pisanja i opisivanja svojih ličnih drama, a u vreme strašnih i turbulentnih političkih događanja, nalazili leka i melema svim svojim mukama preživljavanja, istrajavnja, teške neprestane borbe, obimnog rada, velikog stvaranja, a kada su našli samo malo prostora da zebeleže i takve reči, rečenice, poput one: „Srećna Nova godina“...

Prvo pismo od ukpuno 4, u čiji duh nastanka i atmosfere pisanja, danas pokušavam bolje da razumem, nalazim...

Prvim pismom, doduše svakim od danas 4 izdvojena, prvo se obraća i prvi piše pisma Marks, a piše ih Engelsu. Prvo Marksovo pismo jeste jedno kraće pismo, a pod datumom 27 decembar 1861 godine, na početku koga mu veli (pismo je u celosti) uvek sa velikim Ti:

„Dragi Engels,

Kada su počele stizati “OPOMENE“ iz spoljnjeg sveta. Pisao sam – pošto  nisam hteo da TI večito sedim za vratom – osim materi i rodbini takođe i Siebelu. A taj mladić je, kao što vidim iz njegovog pisma, pisao TEBI. Smatraj stvar kao NON AVENUE (bespredmetnu).

Vrlo mi je neprijatno što si zbog mene bio prinuđen da Dronkeu potpišeš priznanicu. On je ranije bio obećao da će stvar urediti na manje neugodan način i na duže TERMS (rokove).

Ne znam kako ću čitav izaći iz ove KRIZE. U svakom slučaju pisaću LANDLORDU (kućevlasniku) – pošto drukčije nije mogućno – da mu sad ne mogu platiti, da ću mu izdati menicu itd.

A sad još i taj PROCES. Pošto se SPOR vrti oko PARTNERSHIPA (ortakluka), moj LAWYER (advokat) smatra za potrebno – ako ne želim da budem osuđen na plaćanje 20 funti – da stvar prenesem od SHERIFFS COURTA (mirovni sud) na neki SUPERIOR COURT (viši sud). Imam poziv na Sheriffs court za 3 januar. Greška je u tome što sa PETSCHOM nisam sklopio PISMENI UGOVOR. Sidney, moj advokat, mišljenja je da bi na višem sudu bio prilično siguran.

Ona tričava „PRESSE“ štampa jedva polovinu mojih članaka. Pitam se kako li će plaćati, treba li da članke pišem na „ŠPEKULACIJU“ ili kako.

Zasad TI želim SREĆNU NOVU GODINU! Ako bude kao stara, onda, što se mene tiče, neka je đavo nosi.

Salut.

Tvoj K. M.“.

Drugo pismo poslao je Marks u Mančester gde se nalazio Engels 27 decembra 1863 godine, a na kraju istog tog pisma uputiće mu opet novogodišnju čestitku za Novu 1864 godinu. Makrs piše iz Zalt Bommel-a, iz Holandije, a piše Engelsu da je ponovo oboleo od stare upalne bakteriološke bolesti „furunkuloze“, koja se opet povratila i sad bolovima podmuklo napada, a o čemu mu je pisao i u prethodnom pismu, od 22 decembra iste 1863. Pisao mu je u pismo od 22 decembra  kako njegova leđa sada trpe veliko prisustvo „furunkula“, od kojih nije mogao da zaspi. Sada u pismu od 27 decembra Marks se žali i na prisustvo „karbunkula“, jedne upalne promene na koži, koju mu je registrovao dr van Anroy. Zbog svega toga Marks trpi mnoštvo bolova, koji su posebno pojačani samo preko noći. U nastavku pisma Marks piše Engelsu:

„Moj ujak, sjajan stari boy (momak), stavlja mi sam meleme i kataplazme (obloge), a moja ljubazna, duhovita kuzina (rođaka), sa opasnim crnim očima, pazi me i neguje da ne može bolje. Pa ipak bih voleo da sam u takvim uslovima mogao da otputujem home (kući), ali o tome za sada ne može biti govora, iz fizičkih razloga. Lekar me je obradovao ugodnom perspektivom da ću morati da se petljam s tom odvratnom boleštinom do daleko u januar. Kazaće mi kad će moje stanje dozvoliti da krenem za London. Međutim, taj drugi Frankestein na mojoj grbači nije ni približno tako opasan kao što je bio onaj prvi u Londonu. To možeš videti i po tome što sam u stanju da pišem.

Već ima dva meseca otkako sam sasvim prestao da pušim i nije verovatno da ću tako brzo opet propušiti.

Ako neko želi da mu se POLITIKA ogadi do povraćanja, neka je uzima dnevno u vidu telegrafskih pilula kako je donose mali holandski listovi.

Međutim, pretstoji nam veliki spektakl i smešno je za Nemačku da će početi pokretom za “LEGITIMNOG“ hercoga, s bučnim zahtevom za 36-tim ocem domovine.

Oni KRETENI u parlamentu koji su se okupili u Frankfurtu na Majni, odbacili su bez diskusije jednu REZOLUCIJU koju je predložio neki Nemac iz Poznanja i u kojoj se u veoma sažetom i razumnom obliku postavljalo the true question (pravo pitanje) između Nemačke i Rusije.

Moje najsrdačnije čestitke povodom Nove godine. Isporuči ih i Lupusu.

Tvoj K. M. “.

U Post Scriptumu, Marks traži jednu Engelsovu fotografiju za album koji prikljuplja njegova rođaka gospođica, a onda dodaje:

„Baš sam hteo da stavim ovo pismo u kovertu kad je ušao lekar i bez mnogo okolišenja izvršio nada mnom još jednu operaciju. Stvar je bila gotova in no time i now things will go on swimmingly (u tili čas i sad će sve ići kao po loju)“.

Sledeće treće pismo jako je kratko, najkraće, od svega 2-3 reda, od 3 kratke rečenice, koje Marks šalje Engelsu 22 decembra 1864 godine, napisavši mu jedno pismo onako „na brzu ruku“ kako i sam na početku priznaje, a u kome kaže:

„Vrati mi Beckerovo pismo. Nadam se da ga nisi izgubio.

Srećnu Novu godinu!

Tvoj K.M.“.

Četvrto pismo Marks je napisao Egelsu 31 decembra 1866 godine, i odmah prvom rečenicom čestitao Novu godinu 1867, Engelsu i madamme Lizy, rekavši:

“Neka đavo nosi iduće godine Ruse, Pruse, Bonapartu i British Juryman (britanskog porotnika)“, i dodaje:

“Neke za nas određene papire i spise koje su francuski members (članovi) posle ženevskog kongresa preneli preko granice, francuska vlada je zaplenila i priključila policijskoj arhivi. Mi smo reklamirali te stvari preko Lorda Stanleya, foreign ministre (ministra inostranih poslova), kao „British property“ („britansku imovinu“). I stvarno, Bonaparta morao nam je sve vratiti preko Office-a. Nije li to zgodno? On se SROZAO a ni sam ne zna kako.

Danas sam dobio veoma žalosnu vest da mi je umro ujak (Lion Philips), koji je bio izvanredan čovek. Ali umro je lepo, brzo, okružen svojom decom, pri potpunoj svesti, izlivajući na popa finu volterovsku ironiju.

Cela porodica šalje TI svoje novogodišnje čestitke.

Tvoj K. M. “.

Marks i Engels između sebe, a u više decenija bogate „Prepiske“, razmenili su na hiljade i hijade pisama, iz kojih se lepo vidi šta ih je sve mučilo, snalazilo, šta čeličilo, šta slabilo, a šta snažilo, itd...

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар