Danas sam čitalac još jedne knjige – “HISTORIJA
MODERNIH POLITIČKIH TEORIJA (od 1848 do danas) II knjiga”, koju je napisao sveučilišni
prof. dr Juraj Kolaković, a to je knjiga iz čak 1972 godine XX veka, (štampa i
izdanje zavoda “Zrinski” Čakovec, Globoteka BB), a reč je o naučno-popularnom
udžbeniku Sveučilišta u Zagrebu, itd. Do knjige sam došla gratis, opazivši je u
jednom ćošku kao odbačenu, a danas nepoželjenu literaturu, u akciji čitaocima
na dar…
Rešila samo
da danas čitajući sve ovo samo malo čitalački profilozofiram, jer treba mi malo
bekstva iz najteže teme ikada kao što je recimo “Goli otok”, te da potražim
korene i klice nekih pojava, kao što su imperijalizam i rasizam, a našla sam ih
untar dobro poznatih modernih političkih teorija...
Zahvaljući još jednom današnjem izvoru, a to je
enciklopedija “Britannica”, o Houstonu Stewartu Chamberlanu, se može saznati,
samo ne znam koliko “preciznom i tačno” u ovom mom prevodu sa engleskog jezika,
gde doznajemo:
“Houston Stewart Chamberlen, je (rođen 9 septembra
1855, Southsea, Hampshire, Engleska, a umro 9 januara 1927, Bayreuth, Bavarija,
Nemačka), germanofilski politički filozof britanskog porekla, koji se zalagao
za rasnu i kulturnu superiornost tzv. Arijevski element u evropskoj kulturi,
čime je uticao na pan-nemačku i nemačku nacionalističku misao, posebno na
nacionalsocijalistički pokret Adolfa Hitlera. Školovao se u Versaju, Ženevi i
Beču, i postao obožavalac Richarda Wagnera, objavivši svoje prvo delo, “Notes
sur Lohengrin” („Beleške o Lohengrinu“), 1892, “Analizu Wagnerove drame” (1892)
i “Biografiju” (1895). U ovim publikacijama Chamberlain je naglasio herojske
tevtonske (viteške i plemenske) aspekte u kompozitorovim delima. Godine 1899
objavio je “Die Grundlagen des neunzehnten Jahrhunderts” (“Osnove devetnaestog
veka”, II tom, 1911), široku, ali pristrasnu analizu evropske kulture, u kojoj
je tvrdio da su zapadni arijevski narodi odgovorni za veličinu i kreativnost
Evrope i da je jevrejski uticaj prvenstveno negativan (kao i uticaj
rimokatoličke crkve). Chamberlain-ove teorije umnogome duguju spisima Joosepha
Arthur-a, grofa de Gobineau, koji prvi tvrdeći dokazuje superiornost
„nordijske“ rase”. Chamberlain-ovi kasniji radovi uključivali su studije Kanta
(1905) i Goethe-a (1912), različite eseje koji brane nemačke vojne napore i
ciljeve tokom Prvog svetskog rata (Velikog rata), autobiografski “Lebenswege
meines Denkens” (1919 - „Putevi moje misli“) i “Rasse und Personlichkeit” (
1925 - „Rasa i ličnost“). Godine 1907 nastanio se u Bayreuth-u i oženio “Wagnerovu
jedinu ćerku Evu, svoju drugu ženu. Ostajući u Nemačkoj tokom Prvog svetskog
rata, Chamberlain je dobio nemački vojni krst 1915 i stekao državljanstvo sledeće
godine”.
Houston Stewart Chamberlen iznoseći svoju modern političku
teoriju rasizma, zapravo pravi jednu novu vrstu sažimanja i simbiozu već
viđenog, a reč je samo o rasnoj teoriji imeprijalizma, koju kalemi na ono što se
još zove filozofija života, te tako iz njegovih filozofskih radova pomalja se
jako ekstremna ogromna težnja. Bio je u prijateljskim odnosima najpre sa
nemačkim carom Vilhelmom Drugim, a onda se sprijateljio i sa Hitlerom, vođom
jako ekstremnih nacističkih svatanja.Trebalo je stvoriti brzo jednu novu vrstu
ideologije, pod koju bi kao uključeni elementi došli ipak “svi” slojevi
društva, a najpre se ideologija obratila isprva samo sloju malograđna i
malograđanštine. Ekstremni vođa sa ogromnom težnjom da zadrži svo svoje
političko liderstvo i to liderstvo jedne krajnje agresivnosti, samo putem
razvoja i pojačavanja imperijalističkih apetita, sklon je najekstremnijoj vrsti
svog radikalnog agresivnog reakcionizma, nacizam, fašizma.
Da bi se dalje i uvek moglo agresivno manipulisati svojim
najširim društvenim slojevima Houston Stewart Chamberlen koristi svoju tek
stvorenu novu, a modernu političku teoriju rasizma. Jedino radništvo (proleterijat)
ostaje izuzeto, ostaje izvan ovog polja mutne i smutne političke manipulacije i
njene sveobuhvatne propagande. Šta je sve donela ova politička moderna rasna teorija
rasizma?
Najpre došlo je do kritikovanja kulture, a svi ti
ideološki obojeni napadi bili su dobro vulgarizovani, te se povela propaganda protiv svega što je semitsko,
ali i hrišćansko, uz velike nove tvrdnje da su Germani jedini na svetu bogomdani
i kako bi kao rasa samo oni bili apsolutno zaslužni gospodari sveta. Po ovoj teoriji
modernog rasizma, hrišćanstvo, tj. rimokatoličanstvo je dakle vrlo zastarelo,
anahrono, i sada ga treba reformisati, tačnije treba ga obnoviti i osvežiti nekim
novim teorijama (rasističkim, političkim), te dotaknuti ne samo duše vernika, već i glave onih koji su
nevernici.
Houston Stewart Chamberlen uspeva da svojom novom
teorijom rasizma obnovljeno hrišćanstvo dobro iskoristi kao opravdano sredstvo
koje dovodi do rasnog velikog cilja, ali i da ga instrumentalizuje u politici koju
je vodila još dinastija Hohenzoler u Srednjem veku, sa svim svojim velikim
zavojevačkim apetitima i ambicijama neumitne sile koja će potčiniti svetove
svetova.
Iz ove teorije modernog rasizma koju je proklamovao
Houston Stewart Chamberlen da se još primetiti da je ono nastala po uzoru na
rasnu socijalnu teoriju Čarsla Darvina, s tim što je za razliku od svog velikog
uzora, Chamberlen odbacio teoriju evolucije. Chamberlen se koristi najgrubljom
vrstom empirizma, kao i intuicijom kojoj se pripisuje velika mističnost, tako da
iz svega ovoga samo treba izuzeti i odstraniti prisustvo svake vrsta apstraktnog
načina filozofiranja (mišljenja, razmišljanja, mudroslovija). Ovo su bez sumnje
pravi koreni iz kojih je iznikla jedna silna težnja Germana, težnja za
zadržavanjem svetske velike prevlasti i globalne vlasti. Chamberlen-ov empirizam
je vulgarizovan, a pritom se još koristi i intuicijom koja je po prirodi
iracionalna. Najpre govori kako je samo sledbenik Darvinov, te veli:
“Pratim velikog prirodnjaka u staju za konje i u
kokošinjac a također kod vrtlara i kažem: ovdje ima nečega što riječi “RASA” daje
sadržaj i što je neosporno i svakom čovjeku očigledno”.
Dakle, po Chamberlen ono što važi za uzgajane biljke
i životinjie, dakle svi oni zakoni mehanizma sila prirode, važe i za ljudski rod
(čovečanstvo), a šta je sve rasa najbolje su mogli da nam pokažu svi uzgajivači
biljka, kao i sami farmeri, stočari (uzgajivači pripitomljenih životinja).
Chamberlen dalje kaže:
“Ništa nije tako neposredno uvjerljivo kao posjed
“RASE” u vlasitoj svijesti. Tko pripada jednoj izričito čistoj rasi, osjeća to
neprekidno”.
Rasni kvalitet svakog onog ko bude pitati umeo, odrediće
njegova intuicija, a svi oni koji ne budu posedovali tu intuiciju nazvaće ih
bastardima (tj. kopilanima). Svaki čovek svoju rasu nosi u svojim prsima, u
svojim grudima, ali i u svojim najvećim delima, stvaralaštvu, u svojoj ljudskoj
istoriji koja se zapisuje, smatrao je
Chamberlen. Ovakavim načinom razmišljanja sam postaje jako blizak proroku
imeprijalizma Fridrihu Ničeu, ali i Vilhelmu Diltaju.
Prof. dr Juraj Kolaković piše:
“Filozofija života polazi od toga da je doživljaj
svijeta poslednja osnova spoznaje. Sam život, životnost sadrži odnose na kojima
se eksplicira sve iskustvo i mišljenje. U životu i iskustvu sadržana je
povezanost koja se javlja u oblicima i kategorijama mišljenja. Fundamentalne pretpostavke
saznanja date su u životu. Nema objektivne istine. Vrijednost znanosti je u
njenoj upotrebljivosti u praksi”, itd.
Svi odgovori koji su potom trebali germanskom društvu
nastali su i rođeni ipak iz mita, te se i sama nauka “srozala do nesvjesnog mita”,
a tu je već reč o teoriji mitova. Ove teorije mitova potom utiru i trasiraju
velike filozofske puteve koji će voditi samo do imperijalističkog poostvarivanja,
ali i do rasizma, nacizma, fašizma. Pokazalo se da žuđeni filozofski put nisu
podarile čak ni sve silne nauke sa mnogim svojim specijalnostima, stručnostima,
čak ni sva versko-religiozna gledišta, i zato je kucnu novi čas za neku novu vrstu
reakcionizma, agresivnosti, za njene najekstremnije oblike, a sve u vidu
rasizma, kada dolazi do velike agresivne težnje da se načini mnogo moderniji pogled na svet, koji u sebi sadrži, zadržava
čak moralne semenke etike koja vri unutar versko-religiozne tradicije
hrišćanstva, ali koja se svim ovim novim samo modifukuje, preinačava u nešto još
medernije, superiornije. Najbolji alat za jednu takvu hibridnu modifikaciju bio
je mit, uz pomoć koga će doći do obnavljanja kako filozofije, isto tako i do nove
zamene za veru i religiju. I još nešto,
mit se zapravo trebao nečim opravdati, a opravdati postojanjem ne samo
unutrašnjih prsnih i grudnih iskustava, već i pozivanjem na prsnu i grudnu
unutrašnju snagu intuicije.
Najpre trebalo je uočiti u čemu su sve te razlike, a
posmatrano sve samo s jedne strane kao kultura, dok sa druge strane to je
civilizacija, znao je Chamberlen. I onda je kazao da kultura jeste germanski produkt,
koji u sebe uključuje elemente aristokratizma, zatim da su Germani kao rasa
vrlo nadmoćni, superiorni. S druge strane, za njega civilizacije jeste nešto
jevrejsko, površno, plitko, demokratsko, zapadnjačko, a pripada samo najnižim rasama.
Dalje, Chamberlen stoji pred mnogo važnim zadatkom, krucijalnim, jer teži
da načini posve novu religioznost za svoje
obožavane Germane, kroz koju će se sve ispoljiti sva njihova superiornost i
nadmoćnost nad ostalim nižim rasama.
Zatim je tvrdio da germansko-arijevska religioznost
vuče svoj koren još iz Indije, da je religioznost rase prevalila veoma dugačak
put, sve preko Isusa Hrista, pa do samog filozofa Kanta, koji je doneo katarzu.
Ova religioznost poseduje svoju veliku nadmoć, superiornost, jer je uspela da
neraskidivo u sebi sažme ne samo religiju, već i nauku, davši tako alogične poglede
na svet, a što je zapravo samo unutrašnje saznanje. Ovo je posve novi oblik
religije koja je preživela i doživela veliku katarzu, a sada sledi prekid svih veza, kidanje ropskih niti
konca, kako sa razumom, isto tako i sa naukom.
Dalje, Chamberlen tvrdi da je Isus Hristos zapravo
samo “obnovio arijevski pogled na svijet”, rekavši gde se tako nalazi Carstvo Božije,
a kako znamo nalazi se iznutra, unutra u nama, u prsima, u grudima, itd. Po Chamberlenu
Hristos u svet donosi nešto revolucionarno novo, a to je sasvim nova kultura,
uz dalje napomene da je Hristovo učenje ubrzo došlo pod udar, pretrpevši mnoge
zatrovanosti i iskvarensoti, iskrivljenosti od strane Jevreja, i judaizma, a
time je dalje stvaran nered, haos, haotičnost, metež, posebno viđen u propasti velike
rimske osvajačke imperije i carevine.
I tek filozof Imanuel Kant svojim idealizmom postaje
onaj koji vrši katarzu u XVIII stoleću, prosvetljujući arijevsko-germanski pogleda
na svet i govori da sve stvari oblikuje samo naš um. Svojim teoretisanjem o
rasama Chamberlen vrši odbacivanje svetske istorije, govoreći kako samo postoji
rasa, a otuda samo postoje i sve rasne borbe, te po njemu treba da dođe do
eliminacije i likvidacije svih shvatanja koja govore i o čovečanstvu, ali i o
humanosti. A nov pogled na novo stanje stvari treba da bude samo superiornost
germanske rase, te otuda poziv da se odbaci sve što nema germanski koren u sebi.
I zato će i sam Chamberlen isto kao što je to i Niče, mnogo glorifikovati i veličati germanski imeprijalistički poriv i
poklič, iz koga se vidi da osvajanje svake prevlasti samo od strane Germana, ipak
svima u ovom svetu ne donosi sreću, jer Germani moraju potući (masovno pobiti i
istrebiti) mnoga plemena i mnoge narode (niže rase) kako bi dobili ono svoje
superiorno prirodno pravo samo na prvo (vrhovno) mesto koje im u ovom svetu
apsolutnog gospodstva i gospodarenja, upravljanja i vladanja, i pripada. Svojom
modernom političkom rasnom teorijom i svojom ideologijom u službi rasizma i
nacizma i fašizma, Chamberlen krči put koji vodi u sve veću eskalaciju vihora
Velikog rata (Prvog svetskog). A svi oni koji po rasi nisu Germani po njemu nemaju
pravo na svoje veliko mesto u svetu, nemaju pravo na svoj život, nemaju pravo
na svoju kulturu, na svoj jezik, na svoj običaj, na svoju tradiciju, na svoj folklor,
te zaključuje da oni i nisu mnogo vešti u stvaranju velike kulture, jer sve ovo
jedino pripada najčistijoj i najsuperiornijoj rasi i rasama samo arijevskog
porekla oduvek, a to su stare drevne rase koje svoj koren imaju u Indiji, u Persiji,
u Grčkoj, u Rimu i Germanskim mnogim carstvima, se do stvaranja Nemačke. Neke
do ovih kultura pretrpele su svoju veliku propast, jer unutar njih došlo do
asimilacije ili mešanja sa drugim rasama, i zato su sada po Chamberlenu novi
svetski spasioci samo Germani, te boljih spasilaca neće biti na svetskoj sceni
još od pada Rimskog carstva. Iz judaizma i jevrejstva došlo je po njemu samo ono
što je loše, rđavo, opasno, nekulturno, haotično, metežno, a isto tako došlo je
i od strane crkve u Rimu, a pominje polujevrejina Pavla i Avgustina. Pobornici
ove rasne teorije bore se za arijevsku čistotu Hrista, a judaizam osuđuju kao
veru i religiju materijalizma koji je po svojoj prirodi apstraktan, ali tu ima i
još jedne vrste materijalzima, koji će nazvati magičnim. I tek sa Kanton
usledići će obaranje svih idola, te tako i sva prateća idolatrija koja je išla
rame uz rame sa slavljenjem i obožavanjem idola.
Po Chamberlenu materijalizam jeste sve ono što
nastaje mešanjem rasa, sve što jeste jevrejsko, sve što se naziva dijalektički i
istorijski materijalizam, kao i sve ono što svedoči protiv ideologije velikog imperijalizma.
I govori o crkvi u Rimu kao velikoj kvariteljici Hristove arijevski čiste
religije, koja je započela još sa Velikom seobom naroda, i protegla se sve do
XIX stoleća. I govori o neprestanoj borbi koja nikad ne jenjava.
Po njemu Germani su poslednji čisti izdanci na
velikom stablu gospodarenje nad ovim svetom svetova, oni su najzakonitiji naslednici
i čuvari tog gospodstva i gospodarenja, a do punog izvršenja svega ovoga dolazi
samo onda kada se svaka trunka judejstva i jevrejstva najradikalnije moguće agresivno
savlada, i kada konačno bude zaživela samo jedna jedina germanska čista
religija i rasa.
Tokom trajanja Prvog svetskog rata Chamberlen je
zagovarač pangermanske propaganda, a pošto su Nemci izašli kao poraženi iz Velikog
rata, ovaj otac moderne političke teorije rasizma prelazi na stranu Adolfa
Hitlera. I piše mnoge filozofske brošure u kojima drži do antidemokratskih stavova.
Dalje, tvrdiće da demokratska jednakost o kojoj govori i judaizama, ali i
islam, jeste samo pokazatelj koliko tu ima “rasne inferiornosti”.
Pre izbijanja rata Chamberlen se usudio da nemačkom
caru Vilhelmu Drugom predloži nešto sumanuto, a tada mu je predložio da bi
trebao da zapali i digne u zrak zgradu Reishstag-a, jer bi tek nakon toga imao
odrešene ruke za mnoga veća svoja činjenja. A tokom trajanja rata istupao je Chamberlen
i zauzimao se za Nemačku, a kada je zatražio da se ukine demokratija, koja samo
mnogo smeta, te da se time i tako nametne samo vlast nekolicine ljudi.
Ovim je politička teorija o modernom rasizmu brzo
našla svoju veliku primenu u najagresivnijim ostvarenjima imperijalizma, koji
je svet spoznao u liku cara Vilhelma Drugog, a potom i kroz sva izopačena
konačna rešnja Adolfa Hitlera.
Нема коментара:
Постави коментар