BIODINAMIČKA POLJOPRIVREDA (u čast prvih 100 godina)…
Biodinamička poljoprivreda jeste oblik alternativne
poljoprivrede zasnovan na pseudonaučnim i ezoteričnim konceptima koje je 1924
godine razvio Rudolf Štajner (1861–1925). Bio je to prvi pokret za organsku
poljoprivredu. Ona tretira plodnost zemljišta, rast biljaka i negu stoke kao
ekološki međusobno povezane zadatke, naglašavajući duhovne i mistične
perspektive.
Biodinamika ima mnogo zajedničkog sa drugim
organskim pristupima – naglašava upotrebu stajnjaka i komposta i isključuje
upotrebu sintetičkih (veštačkih, hemijskih, otrovnih) đubriva, pesticida i
herbicida na zemljištu i biljkama. Metode jedinstvene za biodinamički pristup
uključuju tretman životinja, useva i zemljišta kao jedinstvenog sistema, a naglasak
od samog početka jeste na sistemima lokalne proizvodnje i distribucije,
korišćenjem tradicionalnih i razvojem novih lokalnih rasa i sorti. Neke metode
koriste astrološki kalendar setve i sadnje. Biodinamička poljoprivreda koristi
različite biljne i mineralne dodatke za kompostne dodatke i poljske prskalice;
oni se pripremaju korišćenjem metoda koje su više srodne simpatičkoj magiji
nego agronomiji, kao što je zakopavanje mlevenog kvarca punjenog u rog krave,
za koje se kaže da sakupljaju „kosmičke sile u tlu“.
Nije naučno utvrđena razlika u korisnim rezultatima
između sertifikovanih biodinamičkih poljoprivrednih tehnika i sličnih organskih
i integrisanih poljoprivrednih praksi. Biodinamička poljoprivreda je
pseudonauka, jer joj nedostaju naučni dokazi za njenu efikasnost zbog njenog
oslanjanja na ezoterično znanje i mistična verovanja.
Od 2020 godine, biodinamičke tehnike su korišćene
na 251842 hektara u 55 zemalja, na čelu sa Nemačkom, Australijom i Francuskom.
Nemačka čini 41,8% ukupnog svetskog stanovništva; ostatak u proseku 1750 ha po
zemlji. Biodinamičke metode uzgoja vinove loze preuzelo je nekoliko istaknutih
vinograda. Postoje sertifikacione agencije za biodinamičke proizvode, od kojih
su većina članovi međunarodne grupe za standarde za biodinamiku “Demeter
International”.
Biodinamika je bila prva moderna organska
poljoprivreda. Njen razvoj počeo je (ravno pre jednog veka) 1924 godine serijom
od osam predavanja o poljoprivredi koje je održao filozof Rudolf Štajner u “Schloss
Koberwitz” u Šleziji, Nemačkoj (sada selo Kobierzyce u Poljskoj). Ova
predavanja, bila su prva poznata prezentacija organske poljoprivrede, a održana
su kao odgovor na zahtev farmera koji su uočili pogoršanje stanja zemljišta i
pogoršanje zdravlja i kvaliteta useva i stoke usled upotrebe hemijskih đubriva.
A 111 učesnika, od kojih su manje od polovine bili poljoprivrednici, došli su
iz šest zemalja, pre svega Nemačke i Poljske. Predavanja su objavljena novembra
1924; prvi engleski prevod pojavio se 1928 godine kao “Poljoprivredni kurs”.
Štajner je naglasio da metode koje je predložio
treba eksperimentalno ispitati. U tu svrhu, Štajner je osnovao istraživačku
grupu, „Poljoprivredni eksperimentalni krug antropozofskih farmera i baštovana
Opšteg antropozofskog društva“. Između 1924 i 1939 godine ova istraživačka
grupa je privukla oko 800 članova iz celog sveta, uključujući Evropu, Ameriku
i Australiju. Druga grupa, „Udruženje za istraživanja u antropozofskoj
poljoprivredi” (Versuchsring anthroposophischer Landwirte), koju je režirao
nemački agronom Erhard Bartsch, formirana je za ispitivanje efekata
biodinamičkih metoda na život i zdravlje zemljišta, biljaka i životinja; grupa
je izdavala mesečni časopis “Demeter”. Bartsch je takođe bio ključan u razvoju
prodajne organizacije za biodinamičke proizvode, “Demeter”, koja i danas
postoji. Istraživačko udruženje je 1933 preimenovano u “Imperijalno udruženje
za biodinamičku poljoprivredu” (Reichsverband fur biologisch-dinamische
Wirtschaftsweise). Raspušteno je od strane nacionalsocijalističkog režima 1941.
Godine 1931 Udruženje je imalo 250 članova u Nemačkoj, 109 u Švajcarskoj, 109 u
Švajcarskoj,104 u evropskim zemaljama i 24 van Evrope. Najstarije biodinamičke
farme su “Wurzerhof” u Austriji i “Marienhohe” u Nemačkoj.
Godine 1938, tekst Ehrenfrieda Pheiffera, “Biodinamička
poljoprivreda i baštovanstvo”, objavljen je na pet jezika – engleskom,
holandskom, italijanskom, francuskom i nemačkom; ovo je postalo standardni rad
na terenu tokom nekoliko decenija. U julu 1939 godine, na poziv Waltera Jamesa,
4-og barona Nortborna, Pheiffer je otputovao u Veliku Britaniju i predstavio “Betteshanger”
letnju školu i konferenciju o biodinamičkoj poljoprivredi na farmi Nortborna u
Kentu. Konferencija je opisana kao “karika koja nedostaje” između biodinamičke
poljoprivrede i organske poljoprivrede, jer je u godini nakon Betteshangera,
Nortborn objavio svoj manifest organske poljoprivrede, “Look to the Land”
(Pogledaj u zemlju), u kojem je skovao termin “organska poljoprivreda” i pohvalio
metode Rudolfa Štajnera. Tokom 1950-ih, Hans Mueller je bio ohrabren
Štajnerovim radom da stvori organsko-biološki metod poljoprivrede u
Švajcarskoj; ovo se kasnije razvilo da postane najveći sertifikator organskih
proizvoda u Evropi, “Bioland”.
Danas se biodinamika praktikuje u više od 50 zemalja
širom sveta i u različitim okolnostima, počevši od ratarstva u umerenim
uslovima, vinogradarstva u Francuskoj, proizvodnje pamuka u Egiptu, do uzgoja
svilene bube u Kini. “Demeter International” je primarna agencija za
sertifikaciju za farme i bašte koristeći metode. Godine 2020 “Demeter
International” i Međunarodna biodinamička asocijacija su se udružili da bi
postali “Biodinamička federacija – Demeter International”.
U Sjedinjenim Državama, biodinamička poljoprivreda
datira iz 1926 godine. Od 1926, pa do 1938 godine, 39 farmera i baštovana u SAD
se bavilo biodinamičkim praksama. Udruženje za biodinamičku poljoprivredu i
baštu osnovano je 1938 godine kao državna korporacija Njujorka.
U Velikoj Britaniji biodinamička poljoprivreda
datira od 1927 godine. Godine 1928 osnovana je “Antropozofska poljoprivredna
fondacija” u Engleskoj; ovo se sada zove “Udruženje za biodinamičku
poljoprivredu”. Godine 1939, prva britanska konferencija o biodinamičkoj
poljoprivredi, Letnja škola Betteshanger i konferencija o biodinamičkoj
poljoprivredi, održana je na farmi lorda Nortborna u Kentu; Ehrenfried Pfeiffer
bio je glavni predlagač.
U Australiji, prvi biodinamički farmer bio je
Ernesto Genoni koji se 1928 pridružio Eksperimentalnom krugu antropozofskih
farmera i baštovana, a ubrzo zatim i njegov brat Emilio Genoni. Prva
biodinamička farma Ernesta Genonija bila je u Dalmoru, u Gipslendu, Viktoriji,
1933 godine. Sledeće godine, Ilin Mekferson i Ernesto Genoni osnovali su
Demeter biološku farmu u Dandenongu, Viktoriji, 1934 godine i uzgajana je
korišćenjem biodinamičkih principa više od dve decenije. Bob Vilijams je
održao prvo javno predavanje u Australiji o biodinamičkoj poljoprivredi 26 juna
1938 u domu arhitekata Voltera Barlija Grifina i Merion Mahoni Grifina u Kastlekragu
u Sidneju. Od 1950-ih istraživački rad nastavljen je u Biodinamičkom istraživačkom
institutu (BDRI) u Poweltaunu, u blizini Melburna pod rukovodstvom Aleksa
Podolinskog. Godine 1989 osnovana je Biodinamička poljoprivreda Australije, kao
neprofitno udruženje.
U Francuskoj je 1972 formirana Međunarodna
federacija pokreta za organsku poljoprivredu (IFOAM) sa pet članova osnivača,
od kojih je jedan bio Švedska biodinamička asocijacija.
Univerzitet u Kaselu je imao Odsek za biodinamičku
poljoprivredu od 2006, pa sve do marta 2011 godine.
Emerson College (Velika Britanija) je osnovan 1962
godine i nazvan je po Ralfu Valdu Emersonu, američkom pesniku i
transcendentalisti. Od tada održava kurseve inspirisane filozofijom i učenjem
Rudolfa Štajnera, uključujući i biodinamičku poljoprivredu.
U Kanadi trenutno postoje tri biodinamičke
organizacije, Društvo za biodinamičku poljoprivredu i baštovanstvo u Ontariju,
Biodinamičko poljoprivredno društvo Britanske Kolumbije i Udruženje za
biodinamiku u Kvebeku koje su članovi Demeter Canada.
Zajedno sa drugim oblicima organske poljoprivrede,
biodinamička poljoprivreda koristi prakse upravljanja koje imaju za cilj
„obnavljanje, održavanje i unapređenje ekološke harmonije“. Centralne
karakteristike uključuju diversifikaciju useva, izbegavanje hemijskih tretmana
zemljišta i inputa van farme uopšte, decentralizovanu proizvodnju i
distribuciju, i razmatranje nebeskih i zemaljskih uticaja na biološke
organizme. Udruženje Demeter preporučuje da „(a) najmanje deset procenata
ukupne površine farme bude izdvojeno kao očuvanje biodiverziteta. To može
uključivati, ali nije ograničeno na šume, močvare, koridore na obali i namerno
zasađene insekte. Raznolikost u plodoredu, a potrebna je višegodišnja sadnja:
nijedan jednogodišnji usev se ne može saditi na istom polju duže od dve godine
uzastopno. Gola obrada zemljišta tokom cele godine je zabranjena tako da
zemljište treba da održava adekvatan zeleni pokrivač”.
Udruženje Demeter takođe preporučuje da individualni
dizajn zemljišta “od strane farmera, kako je određeno uslovima lokacije, bude
jedno od osnovnih načela biodinamičke poljoprivrede. Ovaj princip naglašava da
ljudi imaju odgovornost za razvoj svog ekološkog i društvenog okruženja što
prevazilazi ekonomske ciljeve i principe deskriptivne ekologije“. Usevi, stoka
i poljoprivrednik i „celokupno društveno-ekonomsko okruženje“ čine jedinstvenu
interakciju, koju biodinamička poljoprivreda pokušava da „aktivno oblikuje...
kroz različite prakse upravljanja. Primarni cilj je uvek podsticanje zdravih
uslova za život”: plodnost zemljišta, zdravlje biljaka i životinja i kvalitet
proizvoda. „Poljoprivrednik nastoji da unapredi i podrži snage koje se nalaze
u zemlji, priroda koja dovodi do zdravih useva i odbacuje prakse upravljanja
gazdinstvom koje štete životnoj sredini, zemljištu, biljkama, životinjama ili
zdravlju ljudi.... farma je zamišljena kao organizam, samostalan entitet sa
sopstvenom individualnošću,” holistički koncipiran i samoodrživ. “Kontrola
bolesti i insekata se rešava kroz raznovrsnost botaničkih vrsta, stanište
predatora, uravnoteženu ishranu useva i pažnju na prodiranje svetlosti i protok
vazduha. Kontrola korova naglašava prevenciju, uključujući vreme sadnje,
malčiranje i identifikaciju i izbegavanje širenja invazivnih vrsta korova”.
Biodinamička poljoprivreda se razlikuje od mnogih
oblika organske poljoprivrede po svojoj duhovnoj, mističnoj i astrološkoj
orijentaciji. Ona deli duhovni fokus, kao i svoj pogled ka unapređenju
čovečanstva, sa pokretom „poljoprivredne proizvodnje u prirodi“ u Japanu.
Važne karakteristike uključuju upotrebu stočnog đubriva za održavanje rasta
biljaka (recikliranje hranljivih materija), održavanje i održavanje i
poboljšanje kvaliteta zemljišta, zdravlje i dobrobit useva i životinja.
Pokrivni usevi, zelena đubriva i plodoredi se u velikoj meri koriste i na
farmama za negovanje raznovrsnosti biljnog i životinjskog sveta, kao i za
poboljšanje bioloških ciklusa i biološke aktivnosti zemljišta.
Biodinamičke farme često imaju kulturnu komponentu i
podstiču lokalnu zajednicu, kako kroz razvoj lokalne prodaje, tako i kroz
aktivnosti izgradnje zajednice na farmi. Neke biodinamičke farme koriste model
poljoprivrede podržane zajednice, koji ima veze sa društvenim trostrukim
aspektima.
U poređenju sa neorganskom poljoprivredom, utvrđeno
je da su poljoprivredne prakse BD otpornije na izazove životne sredine, da
podstiču raznovrsnu biosferu i da su energetski efikasnije, faktori koje Eric
Lichtfouse opisuje da su od sve većeg značaja u uslovima klimatskih promena,
energije oskudica i rasta stanovništva.
U svom “poljoprivrednom kursu” Štajner je propisao
devet različitih preparata za pomoć pri đubrenju i opisao kako ih treba
pripremiti. Štajner je verovao da su ovi preparati posredovali zemaljskim i
kosmičkim silama u tlu. Pripremljene supstance su označene brojevima od 500 do
508, pri čemu se prve dve koriste za pripremu njiva, a ostalih sedam za
pravljenje komposta. Dugotrajno ispitivanje (DOK eksperiment) koje je
procenjivalo sistem biodinamičke poljoprivrede u poređenju sa sistemima
organske i konvencionalne poljoprivrede, pokazalo je da su i organska
poljoprivreda i biodinamička poljoprivreda rezultirali poboljšanim svojstvima
zemljišta, ali su imali niže prinose od konvencionalnog uzgoja. U vezi
komposta, razvoj izvan ubrzanja početne faze kompostiranja, primećeni su neki
pozitivni efekti:
Terenski sprejevi sadrže supstance koje stimulišu
rast biljaka uključujući citokinine.
Određeno poboljšanje u sadržaju hranljivih materija
u kompostu je očigledno iz uključenih sastojaka, ali ne nužno kao rezultat
praksi i tačnih priprema kako ih je Štajner opisao.
Iako preparati imaju direktne hranljive vrednosti,
savremeni biodinamički praktičari veruju da je njihova korist da podrže
samoregulišući kapacitet biote koji je već prisutan u zemljištu i kompostu.
Kritičari prakse su istakli da nikakvi dokazi ili logika ne stoje u osnovi
samih praksi, koje umesto toga zavise od magičnog razmišljanja i razobličenih
teorija samog Štajnera. Nema dokaza da biodinamičke prakse imaju bilo kakvu
korist osim direktnih hranljivih materija koje dodaju kao đubrivo, koje samo po
sebi može biti od manje koristi od drugih tradicionalno organskih ili
komercijalnih đubriva.
Terenski preparati, za podsticanje stvaranja humusa:
500: Humusna mešavina pripremljena tako što se
kravlji rog napuni kravljim stajnjakom i zakopa u zemlju (40–60 cm ispod
površine) u jesen. Ostavlja se da se raspadne tokom zime i vraća se za
upotrebu kao đubrivo sledećeg proleća.
501: Zdrobljen kvarc u prahu punjen u kravlji rog i
zakopan u zemlju u proleće i izvađen u jesen. Može se mešati sa 500, ali se
obično priprema samostalno. Smeša se prska pod veoma niskim pritiskom preko
useva tokom vlažne sezone, kao navodni antifungalni lek.
Preparati komposta koje je Štajner preporučio
koriste biljke koje se često koriste u alternativnim medicinskim lekovima.
Mnoge od istih biljaka koje je Štajner pomenuo koriste se u organskim praksama
za pravljenje folijarnih đubriva, zelenog đubriva ili u kompostiranju. Pripreme
o kojima je Štajner razgovarao bile su:
502: Cvetovi hajdučke trave (Achillea millefolium)
punjeni u mokraćne bešike jelena (Cervus elaphus), stavljeni na sunce tokom
leta, zakopani u zemlju tokom zime i izvučeni u proleće.
503: Cvetovi kamilice (Matricaria recutita) punjeni
u tanka creva stoke, u jesen zakopani u zemlju bogatu humusom, a izvučeni u
proleće.
504: Biljke koprive (Urtica dioica) u punom cvatu punjene
zajedno pod zemljom okružene tresetom sa svih strana godinu dana.
505: Hrastova kora (Kuercus robur) iseckana na male
komade, smeštena u lobanju pripitomljene životinje, okružena tresetom, i
zakopana u zemlju na mestu blizu kišnog oticanja.
506: Cvetovi maslačka (Tarakacum officinale) punjeni
u mezenteriju krave, zakopani u zemlju tokom zime, a izvučeni u proleće.
507: Cvetovi valerijane (Valeriana officinalis)
ekstrahovani u vodu.
508: Preslica (Equisetum, zmijska trava).
Pristup uzima u obzir da postoje lunarni i
astrološki uticaji na tlo i razvoj biljaka - na primer, izbor za sadnju,
kultivaciju ili žetvu različitih useva na osnovu faze Meseca i zodijačkog
sazvežđa kroz koje mesec prolazi, a takođe i u zavisnosti od da li je usev
koren, list, cvet ili plod biljke. Ovaj aspekt biodinamike je po prirodi nazvan
„astrološkim“ i „pseudonaučnim“.
Biodinamička poljoprivreda se fokusirala na otvoreno
oprašivanje semena (pri čemu farmeri uglavnom uzgajaju svoje seme) i razvoj
lokalno prilagođenih sorti.
Biodinamički sistem sertifikacije Demeter
uspostavljen 1924 godine, a bio je prvi sistem sertifikacije i označavanja za
organsku proizvodnju. Od 2018 godine, da bi dobila sertifikaciju kao
biodinamička, gazdinstvo mora da ispunjava sledeće standarde: agronomske
smernice, upravljanje staklenicima, strukturne komponente, uputstva za
stočarstvo i procedure rukovanja i obrade nakon žetve.
Termin Biodinamika je zaštitni znak udruženja
biodinamičkih farmera Demeter u cilju održavanja standarda proizvodnje koji se
koriste kako u poljoprivredi tako i u preradi prehrambenih proizvoda. Žig je
namenjen zaštiti i potrošača i proizvođača biodinamičkih proizvoda. Demeter
International organizacija zemalja članica; svaka zemlja ima svoju Demeter
organizaciju koja je obavezna da ispuni međunarodne standarde proizvodnje (ali
može i da ih premaši). Prvobitna organizacija Demeter osnovana je 1928 godine;
Američka asocijacija Demeter je formirana 1980-ih i sertifikovala je svoju prvu
farmu 1982. U Francuskoj, Biodyvin sertifikuje biodinamičko vino. U Egiptu,
SEKEM je osnovao Egipatsku biodinamičku asocijaciju (EBDA), udruženje koje
pruža obuku poljoprivrednicima za dobijanje sertifikata. Od 2006 godine, više
od 200 vinarija širom sveta je sertifikovano kao biodinamičko; brojne druge
vinarije koriste biodinamičke metode u većoj ili manjoj meri.
Istraživanje biodinamičkog uzgoja komplikovalo je
teškoće izolovanja izrazito biodinamičkih aspekata prilikom sprovođenja
uporednih ispitivanja. Shodno tome, ne postoji jak materijal koji pruža dokaze
o bilo kakvom specifičnom efektu.
Pošto je biodinamička poljoprivreda oblik organske
poljoprivrede, generalno se može pretpostaviti da ima iste karakteristike,
uključujući „zemlju sa manje stresa, a samim tim i raznovrsne i veoma
međusobno povezane zajednice zemljišta“.
Pregledom iz 2009/2011 utvrđeno je da biodinamički
kultivisana polja:
imaju niže apsolutne prinose od konvencionalnih
farmi, ali su ostvarila bolju efikasnost proizvodnje u odnosu na količinu
utrošene energije;
imala veću populaciju glista i biomasu od
konvencionalnih farmi.
Oba faktora su bila slična rezultatu na organski
obrađenim poljima.
U uvodniku iz 2002 godine, Peter Treue,
poljoprivredni istraživač na Univerzitetu u Kilu, okarakterisao je biodinamiku
kao pseudonauku i tvrdio da se slični ili jednaki rezultati mogu dobiti
korišćenjem standardnih principa organske poljoprivrede. Napisao je da neki
biodinamički preparati više liče na alhemiju ili magiju srodnu geomantiji.
U analizi iz 1994 Holger Kirchmann, istraživač
zemljišta sa Švedskog univerziteta poljoprivrednih nauka, zaključio je da su
Štajnerova uputstva okultna i dogmatska i da ne mogu doprineti razvoju
alternativne ili održive poljoprivrede. Prema Kirchmannu, mnoge Štajnerove
izjave nisu dokazive, jer se iz njegovih opisa ne mogu postaviti naučno jasne
hipoteze. Kirchmann je tvrdio da kada su metode biodinamičke poljoprivrede
naučno testirane, rezultati su bili neuverljivi. Dalje, u pregledu biodinamičke
poljoprivrede iz 2004 godine, Linda Chalker-Scott, istraživač sa Vašingtonskog
državnog univerziteta, okarakterisala je biodinamiku kao pseudonauku, pišući
da Štajner nije koristio naučne metode da bi formulisao svoju teoriju
biodinamike, i da je kasnije dodavanje validnih organskih poljoprivrednih
tehnika “zamutilo diskusiju” o Štajnerovoj originalnoj ideji. Na osnovu
oskudnog naučnog testiranja biodinamike, Chalker-Scott je zaključila da „ne
postoje dokazi“ da homeopatski preparati poboljšavaju tlo.
U Skeptic enciklopediji pseudonauke Majkla Šermera,
Dan Dugan kaže da je način na koji bi biodinamički preparati trebalo da se
primenjuju formulisan isključivo na osnovu Štajnerovog „sopstvenog uvida“.
Skeptik Brajan Daning piše „najbolji način da se razmišlja o “biodinamičkoj
poljoprivredi” bio bi kao magična čarolija bačena na celu farmu. Biodinamika
vidi čitavu farmu kao jedan organizam, sa nečim što nazivaju životnom silom”.
Florian Leiber, Nikolai Fuchs i Hartmut Spieß,
istraživači Geteanuma, branili su principe biodinamike i sugerisali da kritike
biodinamičke poljoprivrede koje joj poriču naučni kredibilitet „nisu u skladu
sa činjenicama... jer ne obraćaju pažnju na velike oblasti biodinamičkog
upravljanja i istraživanja“. Biodinamički farmeri su „zaduženi da razvijaju
kontinuirani dijalog između biodinamičke nauke i prirodnih nauka sensu
stricto“, uprkos važnim razlikama u paradigmama, pogledima na svet i sistemima
vrednosti.
Filozof nauke Majkl Ruse napisao je da sledbenici
biodinamičke poljoprivrede radije uživaju u naučnoj marginalizaciji koja dolazi
iz njene pseudonaučne osnove, uživajući i u njenim ezoterijskim aspektima i
utisku da su u avangardi šireg antinaučnog osećanja koje je poraslo u
protivljenje savremenim metodama kao što je genetska modifikacija.
Štajnerova teorija je bila slična teorijama
poljoprivrednog naučnika Richarda Krzimovskog, koji je predavao u Breslavu od
1922 godine. Naučnik za životnu sredinu Frank M. Rauch pomenuo je 1995 godine u
vezi sa reprintom knjige Raula Hajnriha Fransa, još jednog izvora koji je
verovatno koristio Štajner.
Prema naučnom radu Holgera Krichmanna iz 2021
godine, aure i sile koje pominje Štajner nisu poznate nauci. Njegova izjava
(hipoteza) o „živim silama“ koje utiču na useve ne može se testirati, pa se
stoga ne može falsifikovati. Međutim, kada se hipoteza ne može falsifikovati,
to je znak pseudonauke.
Istraživački tim iz Botaničke bašte i Odeljenja za
eksperimentalno obrazovanje i obrazovanje društvenih nauka Učiteljskog
fakulteta Univerziteta u Valensiji upozorio je 2021 na rizik od pseudonauke u
vezi sa mitovima ili verovanjima o uticaju Meseca na poljoprivredu. Nalazi ovog
naučnog pregleda preko 100 radova (uključujući naučne članke, radove i
visokoškolske udžbenike) objavljeni su u časopisu Agronomija. Otkrili su da ne
postoje pouzdani, naučno zasnovani dokazi za bilo kakvu vezu između lunarnih
faza i fiziologije biljaka u bilo kojim udžbenicima vezanim za nauku o biljkama
ili recenziranim časopisnim člancima koji opravdavaju poljoprivredne prakse
uslovljene Mesecom. Ni dokazi iz oblasti fizike ne podržavaju uzročnu vezu
između lunarnih sila i reakcija biljaka. Stoga popularne poljoprivredne prakse
koje su vezane za lunarne faze nemaju naučnu podršku.
Izvor: “Wikipedia”
(prevod sa engleskog)
Коментари
Постави коментар