BAŠTOVANSTVO BEZ UPOTREBE HEMIJSKIH SREDSTAVA…
Rudolf Štajner je kazao da svaki čovek koji bude jeo
hranu sa nezdravog tla, neće više moći da izbavi svoje teo iz stravičnih okova,
a upravo se takvo upozorenje dešava danas, a samo nakon 100 godina ili posle jednog
veka od početka priče o biodinamici, priče o živom i zdravom nezagađenom tlu. I
šta sve možemo doznati čitajući knjigu Rudolfa Štajnera, pod nazivom “Poljoprivredni kurs”, u kojoj su opisani i “Mesečni
ritmovi u zemljoradnji” (izdanje iz 2022 godine, 247 strana).
Uvodni deo ove
knjige poneo je naslov “Biodinamička zemljoradnja”, a “Uvod” je napisao autor
po imenu N. M. Žirmuskaja, a reč je o odlomku iz knjige “Bašta bez hemije”. Čitajući
ovaj “Uvod” ili odlomak, može se doznati sledće, a to je da je biodinamička zemljoradnja
jako slična organskoj zemljoradnji, mada između te dve zemljoradnje postoje
neke suštinske razlike.
Rudolf Štajner jeste otac biodinamike, a ta njegova
terija ove godine 2024, obeležava vek svog postojanja, kao i primene. Odatle se
već da videti da naša povezanost sa Majkom Prirodom ne treba da počiva na
razumu, već se sa Majkom Prirodom dakle povezujemo pomoću svojih unutrašnjih osećanja.
U svakoj biodinamičkoj “sujeverici” ili “predrasudi”, postoji ono nasušno i
neophodno zrce istine, svetlosti, a što je posve dovoljno da efekti budu ogromni
i opipljivi, ma koliko se neko trudio da mu naučnost ospori. Štajner će u svom
kursu poljoprivrede pomenuti koliko mu je sve značio pesnik Gete, a kod koga je
uočio na koji način se sve povezujemo sa prirodom čiji smo celoviti deo, a svi
smo mi zapravo delovi jedne jako žive orgomne prirode. Ono što je još veliki Gete
primenjivoa, posle je Rudolf Štajner kao prvi ocenio, te svemu tome dao jedan
nov pristup, u kome se govori o celovitosti u prirodi, ali i još o tome kako na sve nas na Zemlji utiču
ne samo razna kosmička zračenja, već i mnogi kosmički ritmovi.
Ne samo Kosmos, već i najmanja vrtlarska parcela predstavlja
celinu i deo te je jedne ogromne kosmičke celine od univerzalnog značaja, a reč
je o nečemu jako živom, te tako svaku setvenu parcelu dalje posmatramo kao
jedan živ organizam, kao jedno dišuće, a živo, nezagađeno telo, i kosmičko sveto
mesto, u kome je sve živo, čak i prirodni ciklusi po kojima se sve okreće, i
kreće, teče, kruži, a posebno lepo u takvom biodinamičkom pogledu na
zemljoradnju jeste i sam vrtlar koji je duša tog živog organizma, tj. te svoje
setvene parcele. Svaka parcela dakle ima svoju neponovljivost i svoju jedinstvenost,
svoju posebnost, svoju unikatnost, te ne može se uokviriti u sitne are i
ogromne hektare, jer predstavlja živ deo jednog ogromnog kosmičkog makrosistema.
U tom malom parčetu živog nezatrovanog zemljišta postoji jedna posebna melodija,
od koje dalje s proleća nastaje simfionija, čiji zvuci nastave da traju do
konca jesenjih dana. I upravo biodinamička zemljoradnja jeste priča o celovitosti,
o harmoničnosti i o raznovrsnosti, a to su njene 3 glavne velike osobine.
Kosmos je takođe jedan ogroman organizma, živ ogranizam,
a Zemlja i sve na zemlji samo je majušni delić tog velikog organizma. I sve je
povezano u Kosmosu. I sve utiče jedno na drugo. I sve vribrira. I sve zrači. I
sve ima svoju melodiju, svoju simfoniju, svoj bioritam, svoje zakone, svoje
cikluse, svoje periode, svoje vreme, svoje metabolizme, svoja kretanja, svoja
kruženja, itd. A nekada su ljudi mnogo bolje poznavali Kosmos, pravil i crtali
preciznije kalendare, a u jednom pak trenu neka drevna znanja su zaboravljena,
a neka su zagubljena, a neka su i zabranjena.
Žovot i ponašanje svih živih organizama zavisi jako
mnogo od mnogih kosmičkih dešavanja, a prosto rečeno od položaja Meseca, Sunca i
drugih planeta. Astrologiju recimo u prirodi mnogo bolje poznaju životinje, koje
po svom instinktu bolje znaju šta je u prirodi zagađeno, i nezdravo, pa to nikad
neće okusti, ni jesti, a bolje znaju kada treba da započnu svoje migracije, bolje
znaju kada je vreme da se mreste, sve bolje znaju, nego čovek obdaren kažu razumom.
I životinje umeju da iskoriste prirodne signale i znake koje im šalje Kosmos, samo
čovek ne ume. I biljke će pokazati ubrzo da su mudrije od čoveka. Od Kosmosa
mnogo toga zavisi, čak i kod naših biljaka.
Na sve što živi na Zemlji najviše utiče sunce, mada
utiču i neke druge udaljenije planete: Mesec, Merkur,Venera, Mars i Jupiter. Od
sunca Zemlja i sve što na njoj živi dobija svetlost, toplotu, ali i zračenje, a
govori se još da sunčeve aktivnosti jako mogu uticati na broj saobraćajnih
nesreća na Zemlji, kao i na pojavu nekih epidemioloških bolesti, ali i na
masovnu pojavu mogih štetočina, bolesti. Ovim pojavama bavio se jedan ruski
naučnik po imenu Aleksander Leonidovič Čiževski, o kome na starnici “Wikipedia”
piše ovako:
Aleksandar Leonidovič Čiževski (7 februar 1897 — 20
decembar 1964) bio je interdisciplinarni naučnik iz sovjetske ere, biofizičar
koji je utemeljio “heliobiologiju” (proučavanje uticaja Sunca na biologiju) i
„aero-jonizaciju“ (proučavanje uticaja jonizacije vazduha na biološke
entitete). Zapažen je i po svom radu u „kosmobiologiji“, biološkim ritmovima i
hematologiji“.
Čiževski je koristio tehnike istorijskog istraživanja
(istoriometrije) da bi povezao 11-godišnji solarni ciklus, klimu Zemlje i
masovnu aktivnost naroda.
Čiževski je rođen u gradu Tsekhanovets u guberniji
Grodno u Ruskom carstvu (danas Poljska). Njegov otac Leonid Vasiljevič Čiževski
bio je ruski vojni general. Prve godine, a kasnije i tinejdžerske godine,
proveo je u Kalugi. U mladosti je upoznao Konstantina Tsiolkovskog, poznatog
svemirskog naučnika, koji je takođe živeo u Kalugi. Čiževski je školovan u
privatnoj modernoj školi F. Shakmagonova. Godine 1915 proveo je svoje leto
posmatrajući Sunce i prvi postavio hipotezu o uticaju periodičnih promena
sunčeve aktivnosti na organski svet. Godine 1916 ušao je u Prvi svetski rat kao
Rus, boreći se na Galicijskom frontu i zaradio Georgijevski krst. Tamo je
direktno primetio da bitke imaju tendenciju da rastu i jenjavaju sa snagom
solarnih baklji i geomagnetnih oluja tokom istovremene visine solarnog ciklusa
15.
Godine 1918 Čiževski je diplomirao arheologiju na
Moskovskom komercijalnom institutu. Njegov doktorat iz filozofije na Moskovskom
državnom univerzitetu bio je „O periodičnosti svetsko-istorijskog procesa“.
(Kasnije će svoju tačku gledišta nazvati heliotaraksi ili heliotaraksija.)
Predavao je na Moskovskom univerzitetu i Moskovskom arheološkom institutu o
istoriji nauke u antičkom svetu i istoriji arheoloških otkrića. Pohađao je
predavanja iz fizike i matematike i studirao je na Medicinskom odseku
Moskovskog univerziteta dok je radio u Institutu za biofizička istraživanja
Lazarev. Dobitnik Nobelove nagrade za hemiju Svante Arrhenius pozvao je
Čiževskog da radi za njega. U kućnoj laboratoriji Čiževski je izvršio
istraživanje o uticaju jonizovanog vazduha na životinje, utvrđujući fiziološko
dejstvo negativnih i pozitivnih jona u vazduhu na žive organizme. (Negativni
joni čine ih uzbudljivijima i pozitivnijim što ih čini letargičnijim.) Nastavio
je da radi u Zoološko-psihološkoj laboratoriji Duorv kao viši naučnik i
profesor. Za to vreme je sastavio statistiku o biosferskim procesima i njihovoj
povezanosti sa ciklusima sunčeve aktivnosti.
Godine 1926 Čiževski je radio sa Konstantinom Tsiolkovskim
u prvom svetskom eksperimentalnom istraživanju u oblasti svemirske biologije.
Godine 1929 izabran je u Tulansku akademiju nauka i predavao je biofiziku na
Univerzitetu Kolumbija u Njujorku. Godine 1931 osnovao je Centralnu
istraživačku laboratoriju za jonizaciju u SSSR-u. Njegov rad na
aerojonifikaciji podržan je od strane sovjetske vlade i priznat je Rezolucijom
Saveta narodnih komesara SSSR-a. Godine 1935 otkrio je metahromaziju bakterija
– takozvani „efekat Čiževskog-Velkovera“ – koji je omogućio da se predvidi
sunčeva emisija koja je bila opasna za čoveka i na Zemlji i u svemiru. Bio je
šef dve laboratorije za aerojonizaciju. Godine 1939 bio je počasni predsednik
Međunarodnog kongresa biofizike održanog u Njujorku.
Godine 1942, sovjetski lider Josif Staljin je postao
svestan istraživačkog rada Čiževskog, uključujući fizičke faktore istorijskog
procesa, a od Čiževskog je zatraženo da povuče svoje radove o solarnim
ciklusima, što je bilo u suprotnosti sa sovjetskim teorijama o razlozima ruskih
revolucija 1905 i 1917 godine. On je to odbio, uhapšen je i proveo osam godina
u gulagu prinudnog rada na planinama Urala. Pušten je 1950 godine i preselio se
u Karagandu u Kazahstanu gde je prošao osam godina sovjetske „rehabilitacije“
gde je vodio naučni rad u rudnicima uglja u Karagandi. Iako više nije pisao o
teoriji solarnog ciklusa, vratio se u Moskvu i uveo aero-jonsku terapiju
(slično terapiji negativnom jonizacijom vazduha) u neke medicinske ustanove.
Postao je naučni konsultant i vodio laboratoriju za aerojonifikaciju u okviru
Državne organizacije za planiranje SSSR-a.
Čiževski je takođe bio slikar vodenih boja
prikazanih u sovjetskim galerijama i kompozitor stotina pesama. Čiževski je
umro u Moskvi 1964 godine posle duge bolesti. U “In memoriam” u Međunarodnom
časopisu za biometeorologiju navodi se da je “uklesao nove puteve i pristupe
ogromnom prostranstvu neistraženih polja”. Sahranjen je na groblju Pyatnitskoye
u Moskvi sa nadgrobnim spomenikom na kojem je urezana rezbarija koja
predstavlja sunce.
Godine 1918 Čiževski je stvorio prvi vazdušni jonizator
za jonsku terapiju. Prvobitno je korišćen za zdravlje životinja u
poljoprivredi.
Čiževski je predložio da ne samo da geomagnetne
oluje koje su rezultat sunčevih baklji povezanih sa sunčevim zracima utiču na
potrošnju električne energije, avionske nesreće, epidemije i najezde
skakavaca, već i mentalni život i aktivnost ljudi. Povećana negativna jonizacija
u atmosferi povećala je ekscitabilnost ljudske mase. Čiževski je predložio da
je ljudska istorija pod uticajem jedanaestogodišnjih vrhunaca aktivnosti
sunčevih pega, podstičući ljude da masovno reaguju na postojeće pritužbe i
žalbe putem pobuna, revolucija, građanskih ratova i ratova među nacijama.
Analizirao je zapise o sunčevim pegama (i približne
zapise), upoređujući ih sa nemirima, revolucijama, bitkama i ratovima u Rusiji
i još sedamdeset i jednoj zemlji za period od 500 godina pre nove ere do 1922
godine. (Proces poznat kao istoriometrija.) Otkrio je da se značajan procenat
onoga što je klasifikovao kao najvažniji istorijski događaj koji uključuje
veliki broj ljudi desio oko maksimuma sunčeve pege. Edvard R. Dewey, osnivač
Fondacije za proučavanje ciklusa, analizirao je i objavio svoje podatke 1951
godine u publikacijama Fondacije. U knjizi iz 1971 Dewey je opisao „četiri
komponente“ jedanaestogodišnjeg ciklusa Čiževskog i njihove približne dužine:
1) trogodišnji period minimalne aktivnosti koji karakteriše pasivnost i
autokratska vladavina; 2) dvogodišnji period tokom kojeg počinju da se
organizuju mase pod novim vođama i jednom temom; 3) trogodišnji period
maksimalne razdražljivosti, revolucije i rata; 4) trogodišnji period postepenog
smanjenja ekscitabilnosti sve dok mase ne postanu apatične. Dewey je doveo u
pitanje teoriju Čiževskog jer je prema podacima Čiževskog visina ciklusa
sunčevih pega zaostajala oko godinu dana ispred njegovog „indeksa
ekscitabilnosti mase“.
Godine 1992 Arkadij A. Putilov, istraživač u oblasti
fiziologije životinja i ljudi, objavio je rad u kojem je empirijski testirana
hipoteza Čiževskog analizirajući događaje opisane u sovjetskim istorijskim
priručnicima. Putilov je otkrio da je učestalost i „polaritet“ događaja,
uključujući i revoluciju, najveća u godinama maksimuma Sunčevog ciklusa, a najniža
u godini pre minimuma. Godine 1996 profesor psihologije Suitbert Ertel
(Univerzitet u Getingenu) je potvrdio „značajnu“ vezu između solarne aktivnosti
i revolucionarnog ponašanja kroz statističku analizu „Master indeksa nasilja
odozdo“ (MIVE) za period 1700–1985.
Asteroid glavnog pojasa (ili mala planeta) koji je
otkrio sovjetski astronom Nikolaj Stepanovič Chernykh 1978 nazvan je 3113 Čiževskij
po Čiževskom.
Naučni centar Čiževski otvoren je u Kalugi, Rusija,
2000 godine, u kući u kojoj je Čiževski živeo i radio dugi niz godina. To je
deo Muzeja Tsiolkovskog. Tamo je Čiževski istraživao odnose Sunca i Zemlje i
sproveo eksperimentalna istraživanja o uticaju jonizovanog vazduha na živi
organizam, postavljajući osnove aero-jonizacije. U centru se nalaze izložbe,
fotografije i filmovi, predavanja i obilasci (kraj stranice, prevod sa
engleskog).
Posle sunca, na zemlju i sve što na zemlji živi, utiče
mesec, a od meseca zavisi mnogo toga kako će rasti naše biljke. Od ritma sunca u
našoj prirodi zavise smene 4 godišnja doba, zatim smena dana i noći, a takođe od toga zavisi i kako će seme nicati,
klijati, izrastati, cvetati i donositi nam ploda, i na kraju kada će umirati.
Od sunca zavisi i najvažniji proces biljaka fotosinteza, itd. Od 5 mesečevih ili
lunarnih ciklusa pak takođe mnogo toga zavisi. Mesec prolazi kroz svoje 4 faze:
mladina, rastući mesec ili prva četvrt, pun mesec ili uštap, i opadajući mesec
ili poslednja četvrt. Najviše se oseća uticaj sunca, na sve živo, a mnogo manje
uticaj meseca. Još od davnina ratari su svoje poljoprivredne radove vezivali za
ove 4 mesečeve mene. Nemački istraživač Lilija Lili Kolisko govorila je da je
najvažnije sejati 1-2 dana pre uštapa ili punog meseca, jer je to period najjačeg
porasta. Prva četrvtina posle uštapa podesna je za korenje, a pre mladine nastaje
faza odmora i mirovanja i tada treba pleviti i orezivati. U prvoj četvrtini
meseca dolazi do sporog porasta biljaka.
“Wikipedija o ovom istraživaču piše:
Lili Kolisko (rođena 2 septembra 1889 u Beču; umrla
20 novembar 1976 u Gloucesteru) bila je austrijska antropozofkinja. Postala je
najpoznatija po razvoju metode slike penjanja i empirijskom istraživanju homeopatskih
supstanci.
Kolisko je rođena u Beču, kao ćerka slagača. Po
završetku srednje škole, dobrovoljno se prijavila da radi u bečkoj vojnoj
bolnici 1914 godine. Udala se za doktora Eugena Koliska 1917. Sa ćerkom, rođenom 1919 godine, preselili su
se 1920 u Štutgart, gde je Eugen Kolisko bio angažovan kao nastavnik i školski
lekar u novoosnovanoj Štutgartskoj Valdorf školi. Kolisko i njen muž su se živo
zainteresovali za Antropozofsko društvo i bili su u bliskom kontaktu sa
Rudolfom Štajnerom.
Godine 1934 porodica Kolisko je emigrirala u
Englesku nakon kratkog boravka u Unterlengenhardtu. Nakon smrti Eugena Koliska
1939 godine, Kolisko je prevela delo svog muža na engleski i osnovala Kolisko
arhiv.
Tokom 1950-ih putovala je nekoliko puta u Nemačku i
Švajcarsku da bi izveštavala o svojim studijama. Umrla je u Gloucesteru u
Engleskoj 1976.
Kolisko je osnivač metode slike penjanja, metode
stvaranja slike u antropozofski orijentisanim istraživanjima. Postupak se
koristi za procenu i procenu kvaliteta biljaka, namirnica i bioloških
supstrata. Koliskove studije o metodi penjanja čine osnovu za razvoj biodinamičke
poljoprivrede. Metodu penjanja dalje je razvio Rudolf Hauschka.
Godine 1961 završila je biografiju svog supruga
Eugena Koliska (kraj stranice, prevod sa engleskog).
Takođe, ovakve eksperimente izvodila je Marija Tun
(o njoj je pre neki dan bilo reči), dokazujući da nije samo važno kada sejemo seme,
već je važno i kada obrađujemo svoje zemljište i kada ga riljamo. Nekad se ne
stiže da se poseje sve u ovo povoljno vreme, te uvek postoje neke zamene i
nadoknade, a traži se onda samo (astrološki) povoljan neki drugi dan, a strogo se
izbegava ono nepovoljno vreme za sve. Marija Tun je svoju setvu dakle vezala za
astrološke znake zodijaka i podelila sve
u 4 grupe: Bik, Devica i Jarac utiču na rast kotena; Blizanci,Vaga i Vodolija
na cvetanje; Ribe, Rak i Škorpija na rast lišća; a Ovan, Strelac i Lav utiču na
rađanje.
Takođe, postoje ciklusi od 11 godina tzv. pozicije
Sunca i ostalih 5 planeta , što sve utiče, kao i sama pojava pega na suncu, a
to može doneti sušu, nepogode, poplave, klizišta, zemljotrese, epidemije,
bolesti, itd. I tako su nastali setveni lunarni kalendari, uz već postojeće astrološke
i astronomske. Izjutra se dešava zračenje koje ide ka spolja, a poslepodne ono
se apsorbuje, a tokom noći nastupa vreme odmora. I zato izjutra treba brati
lisnato povrće i cveće, načupati rasad, navaditi sadnice, a tek se sadi uveče.
Popodne i uveče treba sejati semena, zasaditi rasadu, i povaditi korenje. Tokom
proleća i leta kosmičko zračenje ide ka spolja, a u jesen i u zimu najveće aktivnosti dešavaju se u
zemljinoj kori, a pod uticajem podzemnih sila tamo dolazi do kristalizacije,
koja je najjača u januaru i februaru, a dosta slaba u junu i julu.
Zemlja, takođe, ima svoje energetsko polje, svoj sistem
po kome sve cirkuliše, svoj krvotok, te se kaže da zemlja diše. Isto tako
postoji i kružno kretanje vode: para, oblak, kiša.,reka, itd. A kako sve kruži
voda, isto tako slično kruži i materija u prirodi. Zemlja dakle ima svoju kožu,
kao i čovek, a zemljina koža upravo
jeste sva njena bujna vegetacija. Još je naučnik K.A.Timirjazev govorio je da
je vegetacija posrednik između zemlje i Kosmosa. Dakle, zemlja je živo biće,
ali i duhovno biće, a izvori zemljine duhovne snage jesu svi živi organizmi
koji žive na povšini zemlje, kao i svi minerali koji se nalaze u zemljinim dubinama.
“Wikipedia”, o Timirjazevu ovako piše:
Kliment Arkadjevič Timirjazev, ponekad Timirazev (22
maj [3 juna] 1843 — 28 april 1920) bio je ruski carski botaničar i fiziolog i
glavni zagovornik evolucione teorije Čarlsa Darvina u Rusiji. Osnovao je
fakultet za fiziologiju povrća i laboratoriju na Petrovskoj akademiji.
Timirjazev je rođen od Arkadija Semjenoviča
Timirjazeva, ruskog državnika, i Adelaide Bode, Engleskinje francuskog porekla,
koja je kasnije dobila rusko državljanstvo. Imao je najmanje tri brata:
Nikolaja (1835–1906), vojnog oficira, Dimitrija (1837–1903), stručnjaka za
statistiku, i Vasilija (oko 1840–1912), pisca. Timirjazeva su prvo školovali
privatni učitelji kod kuće. Godine 1861 upisao je Univerzitet u Sankt
Peterburgu i diplomirao sa odlikom na Fizičko-matematičkom fakultetu 1866. Dve
godine kasnije objavio je svoj prvi članak, o uređaju za proučavanje razlaganja
ugljen-dioksida, i poslat je u inostranstvo, gde je studirao pod Vilhelm
Hofmajster, Robert Bunsen, Gustav Kirhof, Marcelin Berthelot, Herman von
Helmholc, Žan Batist Boussinguault i Klod Bernar. Po povratku u Rusiju 1871
godine odbranio je doktorat iz spektralne analize hlorofila i bio je postavljen
za profesora Petrove poljoprivredne akademije, do njenog zatvaranja 1892. Od
1877 predavao je i na Moskovskom državnom univerzitetu. Njegov istraživački rad
bio je posvećen fenomenima vezanim za fotosintezu. Takođe je bio pionir
upotrebe staklenika za poljoprivredna istraživanja u Rusiji, koje je inicirao
ranih 1870-ih. Bio je član Ruske akademije nauka (od 1890), Kraljevskog društva
(1911) i Botaničkog društva Škotske (1911), počasni profesor Univerziteta u
Sankt Peterburgu, Harkovskog univerziteta, Univerziteta u Glazgovu (1901),
Univerziteta Kembridža (1909) i Univerziteta u Ženevi (1909).
Godine 1911. Timirjazev je izneo ideju o organizovanju
naučnih istraživanja u specijalnim institutima van univerziteta, što je kasnije
postalo dominantni sovjetski trend. Neposredno pre svoje smrti 1920 godine, on
je javno podržao boljševički režim, pomažući tako da se sklopi pakt između
naučnika orijentisanih na istraživanje i sovjetske vlade.
Timirjazev je bio glavni zagovornik teorije
evolucije Čarlsa Darvina u Rusiji. Godine 1877 posetio je i upoznao Darvina u
Dawn House-u.
Timirjazev je u svojim delima promovisao darvinizam
i pripremio ruski prevod “O poreklu vrsta”. Međutim, bio je veoma kritičan
prema terminu “borba za postojanje” koji je odbacio. Verovao je da je to
nesrećna metafora sa negativnim društvenim implikacijama i izjavio je da se
darvinizam može podučavati bez upotrebe reči „borba“.
Na Moskovskom univerzitetu Aleksandar Oparin je
pohađao privatna predavanja Timirjazeva. Ova predavanja o evoluciji bila su
veoma uticajna na Oparina. Takođe je držao predavanja o darvinizmu u svom stanu
u Moskvi.
Ruski novčić od 1 rublje iz 1993 izlazi u čast 150
godišnjice rođenja Timirjazeva.
Poljoprivredna akademija Timirjazev, stanica
Timirjazevskaja moskovskog metroa, lunarni krater Timirjazev i asteroid 6082
Timirjazev nose njegovo ime. Regionalna univerzalna naučna biblioteka u Vinnytsia,
u Ukrajini, nekada je nosila ime Klimenta Timirjazeva, ime je promenjeno krajem
2022 godine, međutim, nakon ruske invazije na Ukrajinu. Po njemu je nazvan i
Državni biološki muzej Timirjazeva u Moskvi.
Na početku Tverskog bulevara u Moskvi nalazi se
statua Timirjazeva koja je otkrivena 4 novembra 1923 godine, koju je vajao
Sergej Merkurov, a postavio arhitekta Osipov. Timirjazev je prikazan u haljini
Univerziteta Kembridž gde mu je dodeljen počasni doktorat. Na granitnom
postolju stoji natpis „krive fiziologije biljaka“ koji je Timirjazev razjasnio.
U oktobru 1941 statua je prevrnuta fašističkom bombom, ali je nakon nekoliko
sati ponovo na svom mestu. Njegova donja polovina i dalje nosi tragove od
krhotina bombe (kraj stranice, prevod sa engleskog).
(nastaviće se)
Коментари
Постави коментар