U ZAKLJUČKU ili NA PRAGU CIVILIZACIJE…
Ako svratimo u večerašnjem ili večernjem zaključivanju
samo do Azije, preskačući Indijance Irokeze, slika je sledeća…
Divlja bivolica je napokon uhvaćena, ulovljena, a onda
pripitomljena, kako bi davala potomke (svoju telad) i mleko. U Aziji se kao
najnaprednija plemena ističu arijevci, semiti i Turanci, a plemena se ta izdvojiše iz te silne mase
varvara, a ovo se sve naziva samo “prva velika društvena podela rada”…
Varvari stočari Azije još nisu upoznali povrtarstvo,
a ono će se ipak pojaviti samokao preteča zemljoradnje. U pogledu daljeg
razvoja industrije najpre će se pojaviti razboj, a tek onda uslediće poznavanje
jedne druge veštine ili kako istopiti metalnu rudu, kako obraditi metale. Najvažniji u početku
bili su bakar i kalaja, od kojih se pravila bronza, a od bronze se pravilo i
oruđe, kao i oružje, mada je još uvek bilo prisutno i kameno oruđe. Gvožđe im još
njije bilo poznato. Za izradu ukrasa i nakita koristili su zlato i srebro...
Prva podela rada bila je viđena veću unutar porodice,
a između muža i njegove žene. Žene će dočekati svoje oslobođenje tek kad budu
počele da učestvuju “u proizvodnji” velikih društvenih razmera. Ali, kad nestane
matrijarhata i kad na scenu stupid očinski patrijarhat, muž postaje apsolutni
vladar svega. Na višem stupnju varvarstva samo “kulturni narodi” dočekuju svoje
herojsko doba, a to doba donelo je dakle gvozdeni mač, gvozdeni plug i sekire.
Zahvaljujući gvožđu procvetaće konačno i zemljoradnja...
Bogatstvo polagano narasta, ali nažalost samo raste bogatstvo
pojedinaca, pa uz obradu metala i još neke zanate, pored zemljoradnje i uzgoja
žitarica, uzgoja voća i mahuna, ljudi konačno znaju kako da naprave jestivo
ulje (zejtin) i vino. Ovo je nazvano kao “druga velika podela rada”, a u njoj
dolazi do razdvajanja zanatstva od zemljoradnje, koje su sada samo dve glavne
grane. No, sada su još veće razlike između dve klase, između bogatih i
siromašnih…
Narod ima svoje vođe, svoje vladare, a neki ga zovu rex,
neki kraljem, neki bazilus, neki vojskovođom, itd. Za varvare časnije je biti samo
pljačkaš i pljačkati, nego sve steći radom...
I ljudi tako pristigoše na sami prag civilizacije,
koja je samo dalje učvršćavala i pojačavala sve ono što je zatekla po pitanju “velike
podele rada”, ali je civilizacija napravila najdublji mogući jaz i podelu
između gradova i sela. Rodila se jedna nova klasa i to klasa trgovaca, koji
postaju nezaobilazni posrednici između dva proizvođača, a pritom obojicu
isisava i izrabljuje, eksploatiše trgovac. Trgovci su dakle najveća “klasa
parazita”, to su “gotovani”, svi oni koji “skidaju kajmak” sa proizvodnje, i
pritom stiču ogromno bogatstvo i uticaj, a njima u civilizaciji pripadju sve počasti, jer oni su
aposlutni gospodari proizvodnje, a jedino što mogu da iznesu kao svoj sopstveni
proizvod naziva se “periodična trgovinska kriza”....
Dolazi zatim do pojave metalnog novca, do kovanog novca,
a trgovci su novac uzdigli na stupanj i nivo obožavanog kulta, i sada je prisutna
moć novca, predujam novca, kamate, zelenaštvo,
a iz svega toga dolazi do pojave bogatstva u nekretninama…
Fridrih Engels veli: ”Zemlja je sad mogla biti roba
koja se prodaje i zalaže. Tek što je bila uvedena zemljišna svojina, već je
bila pronađena hipoteka (vidi Atinu)”...
U rukama malobrojne povlašćene klase našla se “centralizacija
bogatstva”, i stvorena je nova
aristokratija. U Grčkoj je rastao broj robova, koji su prinudno radili, i tako
se dalje zidalo društvo radom robova. U Korintu u vreme procvata grada bilo je
460 hiljada roboav, a u Egini 470 hiljada robova, u oba slučaja 10 puta više
robova nego slobodnih građana. Dolazi i do velikog sukoba intersa. Samo su neke
korporacije povlašćene, a samonikla biljka “drevna demokratija” sada je
pretvorena u “mrsku aristokratiju”. Svet se delio na slobodne ljude i robove,
na bogataše koji eksploatišu i siromahe koji su eksploatisani. Rodovsko
uređenje je uništeno velikom podelom rada, a ta podela rada je dalje pocepala
društvo na dve klase...
Došle su onda prve države: Atinska, Rimska, Nemačka.
Države su počele da se dele na područja. Stvorena je u državi javna vlast, pa
je osnovana žandarmerija kako bi građane držala u strogoj pokornosti. Javna dražvna
vlast sada je naoružala sve svoje odane ljude, pa su stvorene tamnice i druge prinudne
ustanove. A da bi se dugo, što duže održala javna vlast u rukama istih narod je
morao da im plaća porez. Iznad društa stajali su državni činovnici koji su bili
organ tog istog društva. Moderna predstavnička država kapitalom eksloaptiše
svoju najamnu radnu snagu. Država je “organizacija imućne klase za zaštitu od
klase koja nema ništa”…
Najviši oblik državnog razvoja zove se “demokratska
republika”, koja zvanično ne priznaje imovinske razlike. No, i u demokratiji prisutna
je korupcija činovnika, pa se mešetari na berzi, a državni dugovi rastu kao kvasac,
a akcionarska društva drže transport i proizvodnju u svojim rukama, a berza im
je centar u koji se pogađa. Povlašćena klasa imućnih ima pravo glasa te oni putem
tog istog glasa vladaju. A radničkoj klasi biće treba još do zrelosti, jer
države postoje od vajkada...
Civilizacija je po Engelsu: ”… onaj stupanj razvitka
društva na kome podela rada, razmena između pojedinaca, koja iz nje proističe,
i robna proizvodnja, koja ujedinjuje oba procesa, dostižu pun zamah i izazivaju
prevrat u celom ranijem društvu”…
Vladjaući oblik postala je sada “robna proizvodnja”.
I sve što je važilo za Prirodu važi i za društvo, a u Prirodi znamo postoje unutrašnji zakoni.
Nad proizvođačim sada vlada proizvod. Čovek je roba, a ljudska snaga se
iskorišćava, te čovek postaje rob, jer ljudska snaga je predmet robne razmene.
Ropstvo je prisutno u civilizaciji, a društvo se uvek cepa na one koji eksploatišu
i na ekspoaltisane, na bogate i siromašne. Ropstvo u antičkom svetu i kmetstvo
u srednjem veku i najamni rad u novom dobu sve je to jedno te isto - ropstvo,
ili dobar način kako da se ljudi porobe...
Država je samo država jedne vladajuće klase i ona je
“mašina za držanje u pokornosti potlačene, eksploatisane klase”…
Civilizacija je jedino uvela testament, da svako može
pre smrti da svojim testamentom raspolaže svojom imovinom kako sam želi, iako je
pojava testamenta bila u i u Atini sve do Solona, a bilo je testamenta i u Rimu, i kod Nemaca. Ali, tako je uvođenje
testamenta najbolje iskoristila crkva stičući svoja ogromna ovozemaljska blaga i
bogatstva...
Civilizacija pokreće najprljavije nagone, kao što su
strast pohlepe, gramzivosti, a imperativ je sticanje bogatstva i samo bogastva malog
broja pojedinaca, koji svako nazadovanje
proglašavaju za svoj veliki napredak, a mase se eksploatišu, niže klase se
ugnjetavaju, a onda se uvode mašine i strojevi. Stvaraju se samo nevolje, a sve
se skriva pod maskom ili se prikriva ispod plašta tzv. “ljubavi”, koja je
zvanično samo licemerstvo…
Коментари
Постави коментар