KLANOVI KOD KELTA I NEMACA…
Kelti su imali gens ili prisustvo svoga klana u
“punoj snazi”, kako piše Fridrih Engels. Irci su gens ii klan duboko utisnuli u
svest svoga naroda, iako su ih nasilni Englezi uvek “rasturali”, a u Škotskoj gens
ili klan takođe je podlegao pred pritiskom Engleza, njihovog engleskog suda i
zakonodavstva, zna se...
No, Velsi su imali svoje zapisane tzv. Velške zakone,
i to pre nego što su ih Englezi osvojili, porobili, još u XI veku, iz koga se da
videti da su čitava sela zajedničkim naporom obrađivala zemlju. Svakoj porodici
pripadalo je po 5 jutara zemlje, a zajeinčkim snagam su plus obrađivali jedan
komad zemlje sa koga su zatim podelili između sebe svoj zajednički doprinos...
Takođe, u XI veku kod Kelta monogamija nije još tako
uspela da skroz potisne tzv. sindijazmički brak (sparivanje po parovima). Ako prođe
7 godina od sklapanja jednog braka u Velsu, onda nema i ne može biti razvoda.
Ali, u slučaju razvoda braka imovina se deli, upravo tako da žena vrši deobu, a
muž izbira svoj deo. Na humanistički ljudski način delilo se svo pokućstvo. Ako
muž razvede brak on ženi mora da vrati sav njen miraz, a kao to učini žena, onda
ona postaje ta koja će dobiti samo manje. Ali, ako oni imaju troje dece
prilikom razvoda muž dobija dvoje dece, dok ženi ostaje samo jedno srednje
dete. Ako se razvedena žena pak uda za nekog drugog, a muž prvi reši da je
dozove sebi nazad, onda žena mora da napusti tog svog najnovijeg drugog muža,
kome je takođe ugrejala postelju. No, ako sa novim suprugom čak i nevenčanim provede
7 godina, onda se to računa kao brak koji se ne može raskinuti. Od devojaka se
pre ulaska u brak nije strogo zahtevala nevinost, i tu nema reči o svemu onome
što se posle sreće samo kod buržoaskih velikih moralista. Ako žena počini preljubu
muž sme da je istuče, ali drugih zadovoljenja nad njom više nema, a za jedan prestup
može biti propoisano samo jedno od ovog dvoga: “ili ispaštanje ili osveta”, a oboje
ne mogu biti sprovedeni u istom času…
Žena je dakle smela da zatraži razvod braka iz mnogo
svojih razloga, a evo i kojih. Ako njenom mužu smrdi iz usta može se razvesti.
Setimo se, za ženinu prvu bračnu noć plaćala se otkupnina plemenskom poglavici
ili kralju. Žene su u narodnoj skupštini imale svoje pravo glasa. Slično je
važilo i u Irskoj, gde je žena pri razvodu braka imala veće povlastice, te joj
se morala isplatiti odšteta na sav onaj njen rad u toj kući, a pri deobi nema
razlike između zakonite i vanbračne dece. Zatim su engleski pravnici poslati u
XVII veku u Irsku da bi baš tamo jednu klansku zemlju ubrzo pretvorili u zemlju
koja će biti sada stavljena pod krunu engleskog kralja. A dok se to nije
dogodilo, zemlja je bila zajednička svojina gensa ili klana. Ako se ugasi jedno
domaćinstvo, onda starešina vrši novu podelu zemlje, po propisima…
Irski seljaci su se delili na partije, a to je bio samo
pokušaj da nadoknade onaj svoj uništeni gens
ili klan. Starešina klana upravlja zemljom tako da je to u inters svih, a njemu
seljaci plaćaju zakupninu, a ako seljaka zadesi nužda, starešina je tu taj koji
mu pomaže. Imućni su pomagali svoje siromašne, a to nije bio samo puki vid milostinje...
Kod Škota klanovi su ugušeni 1745 godine. Ustanak iz
te 1745 izbio je između škotskih brđana, a bio je to njihov odgovor na tlačenje
i proterivanje sa zemlje, a proterivanje koje se vršilo u interesu englesko-škotske
aristokratije i buržoazije. Deo plemstva u škotskom gorju koji je hteo da očuva
feudalno-patricijski sistem klanova i koji je podržao težnje predstavnika
svrgnute dinastije Stjuart na engleski presto, koristi nezadoljstvo brađana
Škota. Cilj ustanka bio je da se na tron dovede Čarls Edvard unuk Džejmsa
Drugog. Ustanici su poraženi, a to je dovelo do propasti klanova u gorju Škota,
te su se škotski seljaci proterali sa svoje zemlje...
Pre toga u Škotskoj je na snazi bio matrijarhat. Kod
Velšana i Skota postojalo je pravo prve bračne noći, ako se ne otkupi. To isto pravo
postojalo je i kod Rusa, koje je ukinula u X veku kneginja Olga…
Do velike seobe naroda 375 godine, Nemci su živeli u
klanovima, a klan ili pleme je imalo svog starešinu. Nemci su se svrstavali u svoje
rodovske grupe, a imali su konjički eskadron i klinaste kolone pešadije. Matrijarhat
će se održati još jako dugo, čak će biti prisutan i kod slavnih Vikinga. A u
vreme Tacita (56-117) kdo Nemaca polako vidimo da je došao na snagu patrijarhat,
te deca u tom slučaju nasleđuju oca, mada će se u tragovima matrjarhat odraži do
kasnog Srednjeg veka...
No, Nemci su više poštovali ženski rod, čak mnogo više
nego Rimljani. Da njihove ćerke ne bi pale u neprijateljske ruke kao taoci, ili
odvedene u zarobljeništvo ili ropstvo, oni sve rade na tome da podstaknu kod
nijh hrabrost u borbi. Za njih žena je sveta i u njoj ima nečeg proročanskog,
te su skloni da saslušaju njene savete…
Izbija ustanak između Gala i germanskih plemena pod
Civilisom, a protiv vladavine Rimljana 69-70 godine (69-71 po drugom izvoru), a
ustanak je izazvala povišica poreza, zatim pojačana eksploatacija i mnogi prekršaji
koje su činili rimski činovnici. Iako na početku uspešni, ustanici trpe poraz,
te sklapaju mir sa Rimom. Sveštenica Bruktera na Lipi po imenu Veleda bila je
duša ovog ustanka Batava, u kome je Civilis uzdrmao vladavinu Rimljana u Galiji...
Žene su u kući imale neosporno pravo vlasti, a obavljale
su sve kućne poslove, dok muž lovi, pije ili provodi negde časove u lenjosti.
Tacit je pisao samo o robovima koji plaćaju uredno danak, tvrdeći da nisu
kulučarli, a odrasli muškarci su ipak morali da obrađuju zemlju. Samo ugledni ljudi
imali su pravo na poligamiju. Nemci su za raziku od Kelta mnogo držali do nevinosti
devojke pre udaje. Razvod je dakle bio dopušten, ali samo ako žena načini preljubu.
Tacit je osato ipak slep na neke razvratnosti kod Rimljana. Nemci su po Engelsu
bili “vitezi vrline”, a kad su izašli iz svojih neprohodnih prašuma i šuma, a kad
su došli u kontakt sa spoljašnim svetom i kad su se spustili na nivo prosečnih
Evropljana sva moralna strogost odjednom nestaje. U nemačkim prašumama i šumama
nije bio rimske raskalašnosi, bluda i sladostrašća, razvrata...
Umesto krvne osvete imali su plaćanje krvnine tj. običajne
kazne za ubistvo ili povredu, a onu sličnu vrstu gostoprimstva našli su i kod
Indijanaca. Nemci su imali vellike porodične zajednice u kojima je živelo po više
generacija, a zajedno su obrađivali zemlju. Kada su članovi narasli, kada se njihovo
brojno stanje povećalo, ove zajednice su se raspale, a njive i livade pre toga
zajedničke, sada su podeljene, dok su samo šume, pašnjaci i vode ostali
zajednički i dalje. Nemci su živeli u brvnarama, nosili su primitivnu odeću, grube
vunene ogrtače, krzno životinja, a samo su žene i ugledni ljudi nosili laneno rublje.
Pili su mleko, jeli meso i divljač, jeli su ovsenu kašu (ovsenu kašu jeli su Irci
i Škoti, takođe). Neugledna stoka bila je svo njihovo bogatstvo, iako su imali loše
rase, sitna goveda, male konje ponije loše trkače. Novac su malo i retko koristili,
zlato i srebro nisu prerađivali, nisu to cenili, a gvožđe je u njih bilo
retkost. Plemena sa Rajne i Dunava uvoze gvožđe, iakoga poseduju. Napravili su svoje
tajno runsko pismo po uzoru na grčka i latinska slova, a reč je o tajnom pismu
koje se koristilo samo u svrhu religijskih čarolija (magije). Prinosili su ljudske
žrtve...
Na Istočnom moru i na severoistoku imali su
industriju: ratna oprema, dugi gvozdeni mačevi, lančani oklopi, srebrne kacige,
metalni razni predmeti, a tu industriju uništilo je iseljavanje u Rimsku
Imepriju, svuda osim kod Engleza.Viši stupanj varvarstva imao je svoje uređenje.
Imali su starešine koji odlučuju o nekim stvarima, dok važne stvari donosi
narodna skupština. Starešini pripadaju darovi u stoci i žitu. Birani su uvek iz
istih porodica. Patrijarhat je stvorio plemićke porodice unutar svakog klana,
koje će propasti tokom Velike seobe naroda...
Vojskovođa se dakle bira samo po svojim sposobnostima,
bez obzira kakvo mu je poreklo. Oni su sva vlast, a svojim primerom utiču na
vojnu disciplinu, kao sveštenstvo, dok narodna skupština ima stvarnu vlast. Narod
odlučuje mrmljanjem i to znači da je odgovor ne, ili oduševljenjem i zveketom
oružja (aklamacijom), a to znači da. Narodna skupština ima ulogu suda, jer ona
presuđuje, ona izriče smrtne kazne, koje se dodeljuju za kukavičluk, za izdaju naroda
i neprirodan blud. Starešina može sam da vodi suđenje, da ispituje, postavlja
pitanja, propituje, ali zajednica donosi konačnu presudu...
Neki savezi plemena imali su svoje kraljeve, koji
postaju i tirani počesto, kao i uzurpatori vlasti. Oslobođeni robovi ne mogu da
pripadaju ni jednom klanu, a ukoliko postanu ljubimci novog kralja, mogli su
doći na položaj, steći ugled i bogatstvo. Kod Franaka robovi i kraljevi
oslobđenici na dvoru imali su veliku ulogu, a plemstvo je najvećim delom nastalo
upravo od njih, od oslobođenih robova...
Postojale su i tzv. “privatne družine” koje su samostalno
vodile ratove, slično kao kod Indijanaca, s tim što je ovde više reč o stalnim uređenjima.
Ratni poglavica skuplja mlade odane ljude, verne. On ih opremi, unapredi, a oni
su njegova telesna garda i četa pripavna za boj, čak i budući kadar za neke veće
ratne pohode. No, privatne družine bile su slabe, a to je dovelo do propasti
stare narodne slobode, a išlo je to sve samo na ruku kraljevoj vlasti, a mogle
su privatne družine opstati samo ako ratuju i ako pljačkaju, jer njihov jedini
cilj bila je jedino i samo pljačka. Vođa družine ide uvek tamo gde ima rata, čak
i kod drugih naroda, a čak su se borili pod rimskim zastavama. Ovo je početak “najamničke
vojske”, ali i “sramote”, pa i “prokletstva” kako veli Engels. Nakon osvajanja
Rimske Imperije, ovi najamnici i rimske dvorske sluge postali su plemstvo...
Ujedinjena nemačka plemena imaju isto kao i Grci
herojskog doba, isto kao i Rimljani u vreme doba rex-a, svoju narodnu skupštinu,
svoje veće rodovskih starešina, svojih vojskovođa. I bilo je to “najsavršenije
uređenje” u rodvskom napretku, bilo je
to “uzorno uređenje višeg stupnja varvarstva”. A kad su društva prekoračila granice,
rodovski poredak se brzo raspao, a umesto toga nastala je nemačka država...
Коментари
Постави коментар