PONOVO SE ZALJUBITI U MAJKU ZEMLJU – Jo Confino…
Novinar Jo Confino intervjuiše Thich Nhat Hanh-a o
tome kako možemo da vežbamo i kako se odnosimo prema uvidima koji proizilaze iz
posmatranja Zemlje kao naše Majke.
Jo Confino (JC): Dragi Thay, u poslednje dve nedelje
u svojim predavanjima o Dharmi govorili ste o važnosti da se Majka Zemlja,
kosmos i čovečanstvo vide kao jedno, potpuno isprepleteni, i rekli ste da je
naša priroda njena priroda. Možete li reći nešto o tome šta mislite pod tim i
zašto je to tako važan uvid?
Thich Nhat Hanh (TNH): Ovaj uvid, ovo učenje, može
se naći u svetim spisima. U mahayana budizmu nas uče da sve ima Buda prirodu,
tako da je priroda prosvetljenja imanentna svemu. U koans-ima zen budizma
pitaju da li pas ima prirodu Bude. U Lotos sutri i mnogim drugim mahayana
sutrama potvrđeno je da postoji mnoštvo Buda u kosmosu. Dakle, pre nego što se
čovečanstvo pojavilo na Zemlji, postojali su Bude, ne u obliku ličnosti, već u
drugim oblicima. U Pali spisima govore o Budama onoliko koliko o zrncima peska
u reci Gang. Ako pogledamo u Mlečni put, vidimo da postoje milioni zvezda i
svaka zvezda može biti Buda. Sunce iznad nas je pravi Buda: Buda koji može da
pruži mnogo svetlosti i topline, Buda koji može da ponudi život. Budu možemo
zamisliti ne samo kao ličnost, već i u drugim oblicima. Ono što se danas nudi
kao nastava i praksa nije nešto novo, već nastavak rečenog i praktikovanog.
Jasno je da je Buda Shakyamuni dete Zemlje, i on je izrazio nameru da se brine
o ovoj Zemlji kao da je Čista Zemlja. Stoga i mi koji sledimo Budino učenje
želimo da prihvatimo ovu Zemlju kao našu Čistu Zemlju. Ne morate da tražite
kraljevstvo Buda negde drugde. Ako imamo dovoljno pažnje i koncentracije koji
nam donose uvid: Čista zemlja je dostupna upravo ovde i sada. Uvid je da je
carstvo Božije na Zemlji. Carstvo nebesko je na Zemlji. Air France proizveo je
prelepu rečenicu: „Faire du ciel le plus bel endroit de la terre“ (da bi nebo
postalo najlepše mesto na Zemlji). Želeli bismo da se malo promenimo i kažemo
da je Zemlja najlepše mesto na nebu. Ako pogledate duboko, shvatićete da ne
postoji ništa tako lepo kao naša planeta Zemlja. Zato ne treba pokušavati da
napustimo ovu prelepu planetu, tražeći nešto daleko, bilo da se to zove Čista
zemlja, Carstvo Božije ili bilo šta drugo. Ako imamo taj uvid, vidimo da Zemlja
nije samo životna sredina. Zemlja smo mi, a briga o Zemlji je briga o sebi.
Mnogi ljudi danas obolevaju jer su otuđeni od Majke Zemlje, zaboravljaju da su
na Zemlji, i da imaju telo koje im je dala Majka Zemlja. Praksa svesnosti nam
pomaže da se vratimo u svoje telo, da dodirnemo Majku Zemlju unutar svog tela i
da dodirnemo Zemlju izvan svog tela. Ta praksa može pomoći u lečenju ljudi.
Lečenje ljudi treba da ide zajedno sa isceljenjem Zemlje. To je učenje, uvid.
Ovo je svima moguće da vežbaju.
JC: Zašto vam je važno da sada pričate o tome? Da li
je to zato što osećate da je Zemlja sada u opasnosti i da se moramo vratiti na
tu pravu duboku vezu koju smo izgubili?
TNH: U budističkoj tradiciji verujemo da učenje
treba da bude primereno našem vremenu, našem mestu. Dakle, ono što učenje može
da odgovori na stvarne potrebe ljudi tog vremena biće dobro učenje. I zato je
ovo došlo u prvi plan. To ne znači da je ovo jedino učenje, već da je ono ono
koje nam je najpotrebnije u naše vreme. Toliko se već govorilo o opasnostima
sa kojima se susrećemo. Kao što sam pomenuo, mnogi od nas u ljudskoj porodici
se razbolevaju, a naša bolest je bolest Majke Zemlje. U budizmu govorimo o
meditaciji kao o činu buđenja. Probuditi se znači biti budan za nešto. Moramo
biti budni sa činjenicom da je Zemlja u opasnosti, kao i da su u opasnosti i
žive vrste na Zemlji. Ovo kolektivno buđenje nam je potrebno da bismo imali
dovoljno snage da stvorimo promenu.
JC: Šta mislite kako možemo da dovedemo do tog
kolektivnog buđenja? Zato što većina ljudi živi veoma zauzetim životom. Oni
žive u gradovima i često imaju velike probleme u svojim porodicama. Šta
mislite, kako ljudi mogu da se vrate ovom suštinskom shvatanju kada su im umovi
toliko udaljeni od njega?
TNH: Mislim da bi najbolji način bio da im pomognemo
da budu u kontaktu sa patnjom koju sada prolaze. Mnogi ljudi duboko pate, a ne
znaju da pate. Svoju patnju pokušavaju da prikriju zauzetošću. Dakle, sve što
možete učiniti da im pomognete da shvate da patnja postoji i da postoji način
da se brine o patnji, ovo će im pomoći. Ako ste dovoljno vešti, možete im
pomoći da odvoje vreme da se vrate i da se brinu o sebi i istovremeno brinu o
Zemlji. Vi novinari možete pomoći drugim ljudima da to učine tako što ćete
podeliti svoje uvide, svoje iskustvo.
“Udišući, svestan sam da imam telo. Izdišući, osmehnem
se svom telu, što je čudo”...
U Plum Village-u to radimo na svoj način. Organizujemo
povlačenje i Dane svesnosti. Organizujemo praksu svesnog hodanja i svesnog
disanja, kako bismo mogli da dodirnemo patnju u sebi i oko nas. Shvatamo da je
transformacija patnje najvažnija stvar — ne dobiti više novca, slave, moći,
seksa itd.
JC: Govorili ste o tome da se ljudi često zaglave u
svojoj patnji i ne vide izlaz iz nje. Predlažete da put svesnosti i
koncentracije donosi uvid. Za mnoge ljude to izgleda veoma pojednostavljeno.
Mnogi ljudi kažu: „Pa, to nije način; to nije odgovor za mene. Imam previše
problema, nemam vremena.” Šta biste rekli ljudima koji pitaju: „Kako će mi ovo
pomoći?“
TNH: Svi žele da imaju dobar život; život koji je prijatan,
neopterećen brigama. Ali ne znaju kako da odlože svoje brige, strahove i bes
da bi uživali u svakodnevnom životu. Možemo im ponuditi način života kako bi
mogli da unaprede kvalitet svog života odmah, danas.
Pretpostavimo da pitate: Da li se sećate da imate
telo? Imati telo je divno. Proveli ste dosta vremena sa računarom, ali
zaboravljate da imate telo. Kada nisi sa telom, nisi živ. Ako pažljivo udišete,
praktikujući svesnost jednim udisajem, možete se vratiti kući svom telu i
steći uvid da imate telo. Telo je čudo, a kada ste zajedno sa telom, duhom i
umom, dodirnete uvid u svoj život. Vi ste ovde na Zemlji i možete stupiti u
kontakt sa mnogim čudima života koja su vam dostupna, u vama i oko vas. Možete
da vežbate kao: „Udišući, svestan sam da imam telo. Izdišući, smešim se svom
telu, što je čudo,” i uživam u telu. „Sa svojim telom mogu hodati po Zemlji i
uživati u lepoti Zemlje. Svesnost, koncentracija i uvid treba da budu
predstavljeni ovako, a onda vam praksa svesnog disanja i hodanja može pomoći
da budete prisutni da biste stupili u kontakt sa osvežavajućim i isceljujućim
čudima života. Praksa svesnosti vam takođe pomaže da prepoznate da postoji
patnja, tako da znate kako da se brinete o njoj i transformišete je. To su vrlo
konkretne stvari. Ne nudimo filozofske ideje, već stvarne načine prakse, kako
bi manje patili. Oni mogu početi više da uživaju u životu, počevši od daha, a
zatim od tela, očiju. Pretpostavimo da pitate: „Da li znate da imate oči u
dobrom stanju? To je dobra stvar.” Vežbate: „Udišući, svestan sam da su mi oči
još uvek u dobrom stanju.“ Ako otvorim oči, u stanju sam da dodirnem raj oblika
i boja oko sebe, i to će mi doneti sreću. Kada sam pažljiviji, više uživam u
svom čaju. Kada pijem svoj čaj, potpuno sam prisutan ovde i sada; Ne zanosi me
moja tuga, moj strah, moji projekti, prošlost ili budućnost. Dostupan sam životu,
a život mi je dostupan na način na koji držim šolju čaja. Gledam pažljivo i
vidim da je u mom čaju oblak. Oblak je juče bio na nebu; danas je u mom čaju.
Čudo je oblak, čudo je i čaj, a i ja sam čudo. Kad pijem čaj, ovo je divan
trenutak i sreća je moguća. Ne treba vam mnogo moći, slave ili novca da
biste bili srećni. Svesnost vam može pomoći da budete srećni ovde i sada.
Svaki trenutak našeg svakodnevnog života može biti srećan trenutak. Ako tako
podučavate i ako znate kako to da radite, dajete primer i možete pomoći
ljudima da rade isto. Za eksperimentisanje i sagledavanje istine nije potrebno
mnogo godina, potrebno je nekoliko minuta.
JC: U ranijem govoru rekli ste da naša Majka Zemlja
nije isto što i životna sredina, i da moramo da idemo dalje od zaštite životne
sredine i dalje od toga da budemo ekološki aktivisti. Možete li nam reći nešto
o tome šta mislite pod tim?
TNH: Zemlja je bodhisattva, i ona ima mnogo vrlina
koje možemo prepoznati. Pre svega, pravi bodhisattva treba da ima sposobnost da
izdrži, vrlinu istrajnosti. Bodhisattva treba da ima sposobnost da bude čvrst,
da bude stabilan, kao što je Zemlja čvrsta, stabilna. Bodhisattva treba da ima
vrlinu da bude kreativan, a Zemlja je veoma kreativna. Ona daje život mnogim
vrstama. Bodhisattva treba da ima duh nediskriminacije, a Zemlja ne
diskriminiše. Ona grli sve, sve. Nikada se ne ljuti na nas, čak i ako radimo
gluposti.
“Kada se probudite i vidite da Zemlja nije samo
okruženje, Zemlja je u vama, vi ste Zemlja, i dodirnete prirodu međusobnog
bića, u tom trenutku možete ostvariti pravu komunikaciju sa Zemljom”.
Dakle, bodhisattva ne mora da bude ljudska ličnost;
bodhisattva može biti zvezda, reka, planina ili planeta. Zato kada posmatramo
našu planetu Zemlju, treba da je vidimo kao bodhisattvu. Trebalo bi da
prevaziđemo ideju da je Zemlja nešto u čemu živi duh i da je bodhisattva duh
koji nastanjuje Zemlju. Trebalo bi da prevaziđemo tu ideju. Ne obožavamo duh
koji ostaje iza Zemlje, jer nismo uhvaćeni u ideju da postoje dve stvari:
Zemlja, koja je materijalna stvar, i duh Zemlje, koja je nematerijalna stvar
koja naseljava Zemlju. Naši pojmovi uma i materije su samo pojmovi i trebalo bi
da budemo u stanju da prevaziđemo oba pojma. Kada shvatimo da se Zemlja ne može
opisati ni pojmom materije ni uma, kada prepoznamo vrline, talenat i lepotu
Majke Zemlje, nešto se rađa u nama, neka vrsta veze, neka vrsta ljubavi je
rođena.
Divimo se, volimo, želimo da budemo povezani. To je
smisao ljubavi. Voleti znači biti jedno sa, diviti se, obožavati. To je vrsta
osećanja koja se rađa iz vašeg kontakta sa Zemljom. Kada nekoga volimo, želimo
da kažemo: „Trebaš mi. Nalazim utočište u tebi.” To je neka vrsta molitve, a to
nije sujeverje. Ti voliš Zemlju, i Zemlja voli tebe. Vi činite sve za dobrobit
Zemlje, a Zemlja će učiniti sve za vaše blagostanje. To je ishod takve vrste
odnosa. Počinje sa pažnjom. Vi ste ovde kao dete Zemlje, nosite Majku Zemlju u
sebi. Majka Zemlja nije izvan vas, ona je u vama. Majka Zemlja nije samo vaše okruženje:
vi ste deo Majke Zemlje. Ta vrsta uvida nediskriminacije pomaže vam da budete
istinski u zajednici sa Zemljom. U budističkoj tradiciji, svaki put kada se
poklonimo Budi kažemo: „Onaj koji se klanja i onaj kome se klanja, obojica su
po prirodi bez odvojenog postojanja. Dragi Buda, ti si prazan od odvojenog
postojanja, a ja sam takođe prazan od odvojenog postojanja.” To znači da si ti
u meni i ja sam u tebi. Napravljeni ste od elemenata koji niste, uključujući
element „ja“. A ja sam napravljen od ne-ja elemenata, uključujući „ti“. U tom
uvidu međubića, komunikacija postaje zaista moguća. Ako ste vi samo vi, a ja
sam samo ja, i mi smo dva različita entiteta, kako je komunikacija moguća?
Kada se probudite i vidite da Zemlja nije samo
okruženje, Zemlja je u vama, vi ste Zemlja, i dodirnete prirodu međusobnog
bića, u tom trenutku možete ostvariti pravu komunikaciju sa Zemljom. To je
najviši oblik molitve. Onaj koji se moli i onaj kome se moli nisu dvoje. U
takvoj vrsti odnosa imamo dovoljno ljubavi, snage i buđenja da promenimo svoj
život. Promena nije samo promena stvari izvan nas. Pre svega moramo imati pravi
pogled. Pravi pogled prevazilazi sve pojmove, uključujući pojmove bića i
nebića. Takva vrsta uvida je ključna za transformaciju i isceljenje. Samo kada
imate pravi pogled, pravi uvid, diskriminacije više nema. Biće duboko
zajedništvo sa vašim razumevanjem i svako dobro će proizaći iz toga.
Diskriminacija dovodi do straha, razdvajanja, mržnje, besa, a koren je
pogrešnog gledišta da ste vi i Zemlja dva odvojena entiteta. Zemlja je samo
životna sredina. Vi ste u centru. I želite da uradite nešto za Zemlju da biste
preživeli. To je dualistički način gledanja. Ali da udahneš i da budeš svestan
svog tela, i da pogledaš duboko u svoje telo, i da shvatiš da si ti Zemlja, a
tvoja svest je i svest o Zemlji: ta svest se može osloboditi pogrešnih pogleda.
Radite ono što Majka Zemlja očekuje od vas da biste se prosvetlili, da biste
postali Buda i da biste pomogli drugim živim bićima, ne samo na Zemlji već i
na drugim planetama. Dakle, ne treba da razmišljamo o životnoj sredini kao o
nečemu odvojenom od nas samih. Ne seći drvo, ne zagađivati vodu — to nije
dovoljno.
JC: Jedna od ključnih poruka koje imate je o
primenjenom budizmu: da nije u redu samo sedeti i meditirati, morate se
pozabaviti nepravdom i eksploatacijom. Dakle, šta biste rekli društvenim
aktivistima koji sebe nazivaju ekolozima i bore se za spas planete i vrste?
Takođe ste rekli da niste od velike pomoći ako ste sami ljuti. Šta biste savetovali
ljudima koji zaista žele da promene svet?
TNH: U budizmu govorimo o individualnoj akciji i
kolektivnoj akciji. Ponekad se nešto loše dešava u svetu, a mi mislimo da to
rade drugi ljudi, a ne mi. Ali ako pogledate duboko, vidite da ste deo grešaka
u načinu na koji živite svoj život. Zato je dobro meditirati o kolektivnoj
akciji. U ljudskom odnosu, kada patite, skloni ste da okrivite drugu osobu kao
uzrok svoje patnje. Ali ako je ta veza postala teška, delom je to zbog vas. Ako
ste u stanju da vidite da ne patite samo vi, već i druga osoba pati, to je
već uvid. Kada vidite patnju druge osobe, više ne želite da kažnjavate,
okrivljujete. Možda želite da učinite nešto da pomognete toj osobi da manje
pati. Ali ako ste opterećeni besom, strahom i neznanjem i previše patite, ne
možete pomoći drugoj osobi da ne pati. Zato treba nešto da preduzmete da manje
patite. To je presudno. Ako manje patite, lakši ste, više se smejete, sa vama
je prijatno i u poziciji ste da lakše pomažete drugima da manje pate.
Ista stvar važi i za aktiviste. Ako ste ljuti, ako
samo krivite druge ljude za pogrešne stvari, možete pogoršati situaciju. Stoga,
ako se predomislite i uklonite pogrešno gledište, već manje patite. Niste još
ništa uradili, samo ste uklonili pogrešan pogled da vidite da su ljudi žrtve i
ne možete da osuđujete žrtve, možete im samo pomoći. Dakle, već to čini da se
osećate lakšim, slobodnijim; manje patiš. Postoji mnogo stvari koje možete
učiniti da manje patite. Mislim da je svim aktivistima potrebna duhovna praksa
koja će im pomoći da manje pate, da neguju sreću u sebi i da se nose sa
patnjom u sebi kako bi na vreme bili efikasni da pomognu svetu i ljudima. Sa
besom i frustracijom, ne možete učiniti mnogo. Mogli biste pogoršati situaciju.
JC: Želim da pređem na temu nauke. Sledećeg leta
ćete raditi dvadesetjednodnevno predavanje o nauci i budizmu. Kako je došlo do
vašeg ličnog interesovanja za nauku i šta ste lično naučili iz nje?
TNH: Naučnici su motivisani željom da razumeju više,
a budistički praktičari takođe su motivisani tom željom. Ali u budizmu imamo na
umu da će nam razumevanje pomoći da manje patimo. Svaka vrsta istinskog
razumevanja će nam pomoći da manje patimo. Budistička tradicija je razradila
načine prakse koji pomažu ljudima da manje pate, i u tom procesu su saznali
mnoge stvari o sebi i svetu. Oni zapravo ne koriste naučni metod, ali kroz
iskustvo dobijaju mnogo uvida. Mislim da mogu da podele ovaj uvid sa mnogim
drugim ljudima, uključujući naučnike. Naučnici takođe pate i možda koriste
neke od budističkih praksi da manje pate, da više uživaju u životu. Mnogi od
njih su to uradili.
Mi u budističkoj tradiciji smo otkrili da nam nauka
pomaže. Lično, mislim da su mi arheologija i filologija mnogo pomogle —
zahvaljujući ovoj vrsti nauke, možemo da identifikujemo budističke tekstove i
znamo kada su ti tekstovi nastali itd. Tako da imam bolje znanje o evoluciji
budističke misli. Pomogle su nam i hemija i fizika. Mnoga naučna otkrića su
potvrdila budistička učenja o nestalnosti, ne-sebi, bez rođenja i smrti. To je
kao kada je Lavoazje rekao da se ništa ne rađa i ništa ne umire. Ovo se
savršeno slaže sa budističkim učenjem. Kada duboko pogledate u oblak, čak i bez
sofisticiranih naučnih instrumenata, možete dodirnuti prirodu bez rođenja i smrti
oblaka. Oblak nije došao iz carstva nebića u carstvo bića. Taj uvid može
imati svako. Možete pomoći nenaučnicima da to vide. Možete im reći da pre
nego što se oblak pojavio u obliku oblaka, nije pripadao carstvu nebića – to
je bila para, vodena para, vrelo sunce. Oblak je samo nastavak ovih oblika.
Nema rođenja, postoji samo nova manifestacija, novi nastavak. Kada oblak umre,
vi ga više ne vidite, ali nije prešao iz carstva bića u nebiće. Nemoguće je
da oblak umre. Oblak može postati sneg, kiša ili druge stvari, ali ne može
postati ništa. Na ovaj način je moguće da nenaučnici dotaknu istinu o tome da
nema rođenja i smrti u oblaku. Možemo razumeti da naučnici govore istu stvar. I
to pomaže ljudima da lakše shvate Budino učenje.
Kada naučnici govore o zakonu održanja materije i
energije, oni potvrđuju da se materija ili energija ne mogu stvoriti i da ne
možete uništiti materiju, ne možete uništiti energiju. Ovo potvrđuje istinu da
nema rođenja i smrti. Ako prihvatite istinu nerođenja i smrti, prihvatate
istinu o nebiću, ne nebiću, jer rođenje znači iz nebića, postajete biće.
Umreti znači da iz carstva bića prelazite u carstvo nebića. Ako prevaziđete
pojmove rođenja i smrti, u stanju ste da prevaziđete pojmove bića i nebića.
Znate da više nije pitanje biti ili ne biti. Ovakva otkrića nam mnogo pomažu
da potvrdimo Budino učenje i sopstveno iskustvo. Nauka je još jedan način da se
pomogne ljudima da vide istinu i da dotaknu istinu. U budizmu shvatanje da nema
rođenja i smrti, nema bića i nebića, nije zarad spekulacije. Meditiramo na to
kako bismo prevazišli svoj strah, svoj bes i našu diskriminaciju kako bismo
manje patili. Zato će, ako naučnici dobro iskoriste svoja otkrića i primene
ih u svakodnevnom životu, manje će patiti i više uspevati u svom naučnom radu.
Zato je odmor za jogije i naučnike dobar: i jedni i drugi podržavaju jedni
druge.
JC: U stara vremena postojalo je poštovanje prema
Zemlji i Suncu, ali iz veoma paganističke perspektive. Jedna od stvari koje je
nauka uradila je da nam da razumevanje kosmosa i međuodnosa planeta i Sunčevog
sistema. Da li biste govorili o tome gde je nauka pomogla ili može pomoći u
ovom razumevanju međusobnog bića i naše veze sa Majkom Zemljom i Suncem?
TNH: Mislim da je nauka uspela da demonstrira istinu
o ne-jastvu, o međusobnom biću. Ali naučnici nisu uspeli da primene taj uvid u
organizovanju našeg svakodnevnog života ili našeg društva. Do sada su uvidi
nauke primenjeni u tehnologiji. Ponekad to može biti od pomoći, ali ponekad
ne. Kada naučnici rade sa joginima, oni to mogu promeniti. Oni mogu pokušati da
primene nauku u našem svakodnevnom životu kako bi se nosili sa našom patnjom i
našom srećom. Ima nas koji se slažemo sa istinom o nestalnosti, ali se i dalje
ponašamo kao da su stvari trajne. To je uobičajeno za naučnike i nenaučnike.
Nadamo se, stoga, da će naučnici jednog dana moći da primene otkrića o
nesebi, o rođenju i smrti, u naš svakodnevni život.
Potrebno nam je vreme da meditiramo i da primenimo
ovaj uvid u naš svakodnevni život. Kao u budističkoj tradiciji, potrebno je da
imamo vremena zajedno da radimo meditaciju u hodu, da radimo meditaciju
sedeći, da delimo Dharmu, kako bismo produbili svoje razumevanje i primenili
uvid u naš svakodnevni život kako bismo mogli da transformišemo svoj strah,
svoj bes , i našu diskriminaciju. Ovo nije tehnologija, ali je veoma važna za
našu sreću.
Jednog dana naučnici će učestvovati u radu
primenjene etike. Svaki uvid se može primeniti u etici. Nije tačno reći da
nauka ne obraća pažnju na pitanje morala i etike. Svako naučno otkriće treba
da utiče na način na koji živite. Ajnštajn je rekao da ne može da veruje da je
Bog starac koji sedi na nebu i odlučuje o stvarima na Zemlji. Taj stav je
proizašao iz njegovog shvatanja sveta, kosmosa, i uticao je na njegov lični
život i živote drugih ljudi. Postoje teolozi koji su bili pod njegovim uticajem,
poput Paul-a Tillich-a.
JC: Postoji pokret među preduzećima i političarima
koji kažu da pokušaji da se ljudi ponovo povežu sa prirodom ne rade i da ono
što morate da uradite je da sve vrednujete u novcu. Dakle, pre nego što
posečete šumu morate da razmislite koliko šuma vredi u smislu erozije zemljišta
koju sprečava, kolika se vrednost gubi kada ljudi ne mogu da hodaju šumom, itd.
Dakle, danas pokušavaju da sruše prirodu, stavljajući znake dolara na nju, jer
kažu da sistem u kojem se nalazimo vrednuje samo novac, i stoga, da biste
radili unutar sistema, morate zapravo da radite sa novčanom vrednošću prirode.
Da li mislite da je to praktična stvar koju moramo da uradimo, ili mislite da
postoji rizik da bi to moglo da udalji ljude od stvarnog povezivanja sa
veličanstvenošću prirode i da vide sebe unutar Zemlje?
TNH: Čak i ako možemo da postavimo takve zakone,
biće ljudi koji će pokušati da ih zaobiđu. Ne mislim da bi to moglo da
funkcioniše. Mislim da nam je potrebno pravo buđenje. Moramo da promenimo način
razmišljanja i govora. To je moguće. Ovo još nismo stvarno probali. Svako od
nas, bilo da smo učitelji, očevi, majke, braća, sestre ili novinari, to mora
da radi na svoj način. Moramo da proizvedemo buđenje, prosvetljenje i donesemo
pravi pogled u um ljudi. Pravi pogled će doneti sreću. Donošenje pravog
pogleda će osloboditi patnju na vrlo konkretan način. Moramo da sednemo i
pronađemo konkretne načine da pomognemo. Ima nas dosta aktivista koji su željni
da nešto urade. Trebalo bi da počnemo od sebe. Trebalo bi da počnemo sa
uklanjanjem naših pogrešnih stavova kako bismo manje patili. Kada manje patimo,
možemo biti od veće pomoći. Možemo pomoći ljudima da se promene.
JC: Govorili ste o mogućnosti da će ljudska vrsta
biti devastirana ili uništena ako ne promenimo svoje načine razmišljanja i
delovanja. Kako se nosimo sa mogućnošću da, ako se ljudi ne promene, ljudska
vrsta može biti uništena? Kako na to reagujete i kako se osećate?
TNH: Znamo da su mnoge civilizacije u prošlosti
nestale. I ova naša civilizacija može nestati. Znamo da će biti potrebno
milion godina da se ponovo stvori druga civilizacija. To nije problem Zemlje -
ona ima dovoljno strpljenja i izdržljivosti. Ona može čekati. Ali mi ljudska
bića nemamo tu vrstu izdržljivosti i uvida i hrabrosti; možemo izgubiti nadu,
i možemo se utopiti u moru očaja. Kada smo žrtve očaja, ne možemo ništa
učiniti. Možemo pogoršati situaciju. Zato prvo moramo da vodimo računa o svom
uvidu, razmišljanju i umu. Zato je meditacija veoma važna. Meditirati ne znači
da ćete se udaljiti od života, to znači da trebate vremena da duboko sagledate
situaciju. Da dozvolite sebi da imate vremena da sedite, da hodate, ne radeći
ništa, samo duboko gledajući. Pogledajte u svoj um i pronađite načine da se
brinemo, da se nosimo sa besom, strahom i očajem u nama. Ako to ne uradimo,
druge stvari koje radimo neće doneti nikakve rezultate. Meditacija je
najosnovnija, presudna stvar. Morate izaći iz očaja. Morate steći uvid u
nestrah. Morate da sačuvate svoje saosećanje da biste bili pravi instrument
Majke Zemlje, da biste pomogli drugim vrstama. Naš vek treba da bude vek
duhovnosti. Od toga zavisi da li možemo da preživimo ili ne. Moramo da idemo
kući i da pogledamo duboko. To je delo duha, i zato svako od nas na Zemlji
treba da unese duhovnu dimenziju u svoj svakodnevni život kako se ne bismo
zanosili. Moramo znati kako da se nosimo sa svojom patnjom i našom srećom.
Ima li pitanja iz Sanghe? Trebalo bi da dozvolimo
Sanghi da postavi nekoliko pitanja.
P: Možda kosmička religija već postoji. Možda način
na koji razumemo našu Majku Zemlju i Sunce, zajedno sa tradicijom budističkih
učenja i otkrićima nauke, već predstavlja ovu kosmičku religiju. Može li nam
Thay pomoći da to dublje shvatimo?
TNH: Moramo da izgradimo religiju koja nije
zasnovana na dogmama i verovanju u stvari koje ne možemo da proverimo. Moguće
je imati duhovnu praksu zasnovanu na dokazima. Kada kažemo da je velika Zemlja
prelepa bodhisattva, mi ne stvaramo ništa iz našeg uma. Svako može da doživi da
je velika Zemlja pravi bodhisattva, najlepši bodhisattva kojeg smo ikada
videli. Ne treba nam vera. Realnost je da Zemlja daje život, da je veoma lepa.
Kada pogledate oko sebe, ne vidite nijednu Budu ili bodhisattvu tako lepu kao
naša planeta. Dakle, kada ljudi kažu: „Hajde da napustimo ovo carstvo patnje da
bismo potražili mesto koje je lepše“, ne treba da se slažete, jer mi već
dotičemo istine. Kada kažem da ovaj bodhisattva ima talente i vrline
izdržljivosti, stabilnosti i čvrstine, to je istina. Ovaj bodhisattva ima
vrlinu nediskriminacije, to je istina. Ona može da zagrli svakoga, sve. Ona
nikoga ne diskriminiše. To je istina, a ovaj bodhisattva je prelepa
manifestacija - kao i mnoge druge manifestacije. Mlečni put, Sunce, to su
takođe lepe manifestacije. Zemlja je dala život, proizvela mnoge Bude, bodhisattve
i svece, i to je istina. Buda, Isus Hristos, Muhamed, Devica Marija, svi su oni
deca Zemlje, i to je istina. Ne moramo da verujemo ni u šta apstraktno. To je
istina. Verujem da je moguće da Zemlja ponudi život jer u sebi ima elemente
koji nisu zemaljski. Ako nije imala Sunce gore, kako bi mogla ponuditi ili
stvoriti život? Sunce je na Zemlji. Znamo da su nam mnoge zvezde poslale svoj
doprinos — čovečanstvo je napravljeno od zvezda. Prašina od koje smo
napravljeni dolazi od mnogih zvezda. Dakle, možemo videti da jedan sadrži
celinu. Zemlja nije samo Zemlja. Zemlja je ceo kosmos. Kao da smo ljudi, nismo
odvojeni od Zemlje. Ljudsko biće ima Zemlju u sebi.
Zemlja ima prelepu manifestaciju. Ona u sebi sadrži
ceo kosmos, i ako se duboko vratimo na Zemlju, dodirujemo ceo kosmos u Zemlji,
i prevazilazimo dualistički pogled da je Zemlja samo Zemlja, i da je kosmos
veći, ili nešto slično. Zatim, ako dođemo u dubinski dodir sa istorijskom
dimenzijom, sa fenomenalnim carstvom, počinjemo da dodirujemo krajnju
dimenziju, da dodirujemo dimenziju bez rođenja i bez smrti, bez bića i bez
nebića. Nauka pokušava da otključa vrata bez rođenja i smrti. Našli su istinu
bez rođenja i smrti, prave prirode. Kada dotaknemo istinu, našu pravu prirodu
bez rođenja i smrti, strah može prestati. To je neka vrsta religije koja nije
zasnovana na dogmama; zasniva se na dokazima i na našem sopstvenom iskustvu. Ta
vrsta religije se može izgraditi, može formirati, može se realizovati
istovremeno od strane postojećih religija, filozofija, istorije i nauke.
Nadamo se da ćemo u dvadeset prvom veku moći da se okupimo i priuštimo sebi
onu vrstu religije koja će ujediniti ljude. To će okončati svako razdvajanje
i diskriminaciju, jer je dogmatizam bio uzrok razdvajanja i rata. Ako se svaka
tradicija potrudi da ide u tom pravcu, uskoro ćete imati onu vrstu religije
koja nije zasnovana na mitovima, verovanjima i dogmama, već na dokazima. To bi
bio ogroman korak za čovečanstvo.
Ovo je odlomak iz intervjua novinara Jo-a Confina
(tada je radio za “The Guardian”) sa Thich Nhat Hanhom ispred Sanghe u decembru
2011. Intervju možete pogledati na YouTube kanalu Plum Village. Takođe možete
pročitati Jo-ov objavljeni intervju „Izvan životne sredine: ponovo se zaljubiti
u Majku Zemlju“.
(prevod sa engleskog)
Коментари
Постави коментар