четвртак, 16. новембар 2023.

OD TUGE DO ZEMLJE - Erica Shane Hamilton…




Erica Shane Hamilton govori o isceljenju slomljenog srca usled gubitka svog prijatelja, klimatskog aktiviste po imenu Wynn Bruce, i shvatanje njegovog samospaljivanja kao saosećajne akcije.

Krajem aprila 2022 saznala sam da se moj prijatelj, budistički klimatski aktivista Wynn Bruce, samospalio ispred Vrhovnog suda SAD-a na Dan planete Zemlje. Zadobio je teške povrede i preminuo u roku od dvadeset četiri sata.

Medijska slika Wynn-a kako sedi u vatri strašno je pekla i bila je nezaboravna. U nedeljama nakon njegove smrti, isplakala sam reke suza, užasno sam spavala i osećala bolno slomljeno srce. Posebno sam se borila sa ogromnom fizičkom patnjom koju je pretrpeo u požaru. Tražila sam da shvatim njegovu smrt, dok su klimatski aktivisti širom sveta vršili bdenje za njega.

“Zajednica držača Zemlje” održala je dve sesije o Wynn-u u maju i junu 2022: „Kolektivno udahnite“ i „Poštovanje prema životu — u čast Wynn Bruce-a“. Bila sam panelista (učesnica javne diskusije) na obe sesije. Iskustvo boravka sa monasima, “Zajednicom držača (nosača) Zemlje” i Wynn-ovim prijateljima tokom planiranja i samih sesija bilo je neverovatno podržavajuće i isceljujuće. Većina “držača Zemlje” nikada nije upoznala Wynn-a, ali su mogli da osete njegovo saosećajno srce. Oni su takođe smatrali da je Wynn “nosilac Zemlje”.

Wynn je bio strastven prema prirodi. Imao je duboko poštovanje prema Zemlji. Imao je talenat da vidi lepotu u svemu: u pukotinama koje vrve životom preko kojih većina ljudi hoda bez razmišljanja, u zalasku sunca koji sija iza gustih oblaka, ili u malim talasima vode koji se polako kreću preko jezera. Wynn nije bio veliki potrošač u konvencionalnom smislu te reči. Umesto toga, konzumirao je lepotu prirode.

Pre skoro dve decenije, vodila sam razgovor sa Wynn-om o Thay-u. Rekla sam mu da sam učenik Thich Nhat Hanh-a. Sećam se da se Wynn oduševljeno smeškao kazavši mi da je pročitao neke Thaiy-eve knjige i da misli da je Thay neverovatan učitelj.

U leto 2005 odvela sam Wynn-a na “Dan svesnosti” u tradiciji “Plum Village” održanom u Koloradu, SAD. Osećao se kao kod kuće sa Sanghom mnogo vremena provodeći na otvorenom. Wynn-u  je skoro dve decenije mentor bio David Chernikoff, nastavnik “Insight Communiti” u Bolderu koji redovno uključuje Thay-eva učenja. Desetak godina pre svog samospaljivanja, Wynn je prisustvovao povlačenju sa učiteljem Dharme iz “Plum Village”-a i pionirom svesnosti u obrazovanju Richard-om Brady-jem. Kasnije, Wynn je prisustvovao ritualima (obredima) tuge zbog klimatskih promena sa Kritee Kanko, učiteljicom Dharme u tradiciji “Hladne planine Zen”. Wynn je napisao mnoge mejlove u vezi sa klimom Krittee i David-u Loy-u, zen učitelju i autoru knjige “Ekodharma: Budistička učenja za ekološku krizu”. U mejlu Davidu Loy-uu 2019 godine, Wynn je napisao sledeće reči:

“Sposobnost budućih generacija da žive na zemlji jeste ono što je važno! Život na ovoj Zemlji… majka svih nas.

Sagorevanje fosilnih goriva za energiju biće kraj svih nas! Odgovor je ne ići na Mars (tamo nema kiseonika/biodiverziteta). MI imamo kiseonik i biodiverzitet. Hoćemo li ih zaštititi?

Imam kognitivni poremećaj i ne znam šta da radim; međutim, to me ne sprečava da nešto uradim. Neću imati priliku da budem roditelj, ali mogu da prepoznam da će deca budućnosti efektivno napadati postojeću strukturu moći. U vašoj je moći da učinite nešto po tom pitanju”.

Čini se da se Wynn borio kako da najbolje moguće zaštiti Zemlju i buduće generacije.

I ja imam invaliditet i mogu da se povežem sa njegovom borbom. Imam poteškoća da znam kako najbolje služiti pokretu za klimatsku pravdu. Većina ličnih klimatskih akcija obično je prilično nedostupna osobama sa invaliditetom. Mogu da razumem Wynn-ove poteškoće u pronalaženju “Prave akcije” u okviru pokreta za klimatsku pravdu.

Ne znam da li je Wynn ikada pročitao Thay-evu knjigu, “Ljubav na delu: Spisi o nenasilnim društvenim promenama”. Sumnjam da jeste. U njemu je Thay pisao o samospaljivanju nekoliko vijetnamskih monaha tokom trajanjaVijetnamskog rata. Napisao je: „Svim srcem verujem da oni koji su se spalili nisu imali za cilj smrt ugnjetača, već samo promenu njihove politike. Njihovi neprijatelji nisu bili ljudska bića, već netrpeljivost, fanatizam, ugnjetavanje, pohlepa, mržnja i diskriminacija koja je ležala u srcima njihovih bližnjih muškaraca i žena”.

Vidim svog prijatelja Wynn-a na način za koji verujem da je sličan onome kako je Thay video svog učenika, Nhat Chi Mai, koji se samozapalio tokom rata u Vijetnamu. Ovi poslednji činovi bili su pozivi svetu na saosećajnu akciju.

Tokom prve sesije “Zajednice držača Zemlje” u čast Wynn-a, Thay Phap Dung rekao je:

“Ono što bih zamišljao da bi Wynn Bruce želeo da uradimo jeste da budemo izazvani našim pogledima i da pogledamo šta biramo da radimo sa svojim životima. To je ono što je izabrao da uradi; to je njegova akcija. Ali poruka je: Šta radiš sa svojim životom, za šta živiš?”.

Mnogo puta sam razmišljala o pitanjima Thay Phap Dunga. U maju prošle godine, obavezala sam se da ću svakodnevno proučavati i praktikovati “Ekodharmu”. Pročitala sam i ponovo pročitala dve Thaiy-eve knjige, “Ljubavno pismo Zemlji” i “Zen i Umetnost spasavanja planete”. Pročitao sam knjige Joanna Macy, slušala njen podkast sa bratom Phap Huu-om i Jo Confino-m i prisustvovala radionici koju je vodila. Prisustvovala sam brojnim sesijama “Zajednice držača Zemlje” i grupnim sesijama “Ecodharma”. Pomogla sam da se pokrene grupa za svesni aktivizam u okviru onlajn “World Interbeing Sangha”, i pokrenula webstranicu sa inkluzivnim informacijama o nastavnom planu i programu klimatske pravde. Takođe sam napisala „ljubavno pismo“ svom američkom predstavniku i zamolila ga da avgust (mesec Wynn-ovog rođenja) bude zvanični „Mesec klimatskih akcija“.

Pokušavam da osetim intenzivno poštovanje prema svetu prirode koji je Wynn osećao, da osetim kako se on nastavlja u meni što je više moguće svaki put kada sam napolju ili čak gledam kroz prozor. Ovo poštovanje mi je pomoglo da proširim svoj uski osećaj sopstva u ekspanzivni, ekološki osećaj sebe.

Ja sam Zemlja i sva njena čudesna stvorenja i ekosistemi. Ja sam voda koja teče sa kontinenta na kontinent uz pomoć meseca. Ja sam vazduh, oblaci i gasovi koji omogućavaju život na Zemlji. Ja sam usijana vatra u njenom jezgru i u njenim vulkanima. Imam četiri i po milijarde godina. Prošla sam kroz bezbroj metamorfoza. Proživela sam zagušljivu vrućinu detinjstva, višestruka ledena doba, udare asteroida na moju površinu, masovna izumiranja, evoluciju flore i faune, ratove koje su napravili ljudi i zagađenje industrijske revolucije. Nastavljam. Uvek se menjam i ja sam živi organizam. Ja sam Zemlja.

Na drugoj sesiji “Zajednice držača Zemlje” o Wynn-u, sestra Chan The Nghiem pružila je mudrost i smernice o tome kako možemo izlečiti našu klimatsku tugu:

“Treba nam dom. Treba nam utočište. I potreban nam je kolektivni odnos, kako sa našim težnjama tako i sa našim postupcima. Dakle, poziv ovde je da vidimo sebe ugrađene u sve veće krugove Sanghe, da uspostavimo te veze, da se hranimo, da izlečimo svoju tugu, i da steknemo pravo na slobodu nad onim što dolazi, i da steknemo pravo na ono što smo u mogućnosti da ponudimo vani”.

S vremena na vreme još uvek osećam tugu i tugu u istorijskoj dimenziji. Suze mi teku i od slomljenog srca zbog gubitka prijatelja i od slomljenog srca zbog gubitka dragocenog života na ovoj prelepoj planeti. Sangha mi pomaže da duboko pogledam i vidim da je vrtlog moje tuge zapravo ljubav. Dodirujući ljubav u svojoj tuzi, sećam se da sam Zemlja, i tada mogu jasnije da vidim put koji je pred nama. Ljubav, saosećanje, uvid i Shanga biće moji vodiči.

Izvor: https://www.parallax.org/mindfulnessbell/article/from-grief-to-gaia/?mc_cid=d054afd3e9&mc_eid=b7198d249f

(prevod sa engleskog)

 

Нема коментара:

Постави коментар