KAKO SU ŽIVELI INDIJANCI IROKEZI...
Ko su bili Irokezi?...
Reč je o grupi jezički srodnih Indijanaca sa Severa
Amerike, onih koji su živeli između reke Hadson i Lorenca, a 5 njihovih plemena
činili su čuveni vojno-politički savez Irokeza. Postojali su još i Iri na tlu severa,
koji su bili jako slični Irokezima, ali su Ire Irokezi proterali jednom iz njihove
prapostojbine, tu oko jezera Iri…
Da bi bolje upoznali šta je to „Irokeški gens“ ili
klan, pleme i dalje u rukama moramo držati i čitati, pomno istraživati, knjigu
Fridriha Engelsa pod nazivom „Poreklo porodice, privatne svojine i države“, a koji
se oslanja i na istraživanja koja nam je podario o Irokezima i drugim nekim
narodima, američki antropolog i socijalni filozof Lewis H. Morgan…
Irokezi su dakle bili „specijalno pleme Seneka“, a
unutar tog plemena živelo je čak 8 klanova, koji su svoja imena dobila po ovih 8
životinja: vuk, medved, kornjača, dabar, jelen, šljuka, čaplja i soko. Evo
kakvi su sve bili njihovi običaji, verovanja, odnosi, karakter, organizacija,
itd...
Svaki klan birao je svog starešinu ili „svog
sahema“, a birali su i svog poglavicu ili svog vođu u ratovima. Na izborima pravo
učešća imali su svi, a to je kod Irokeza značilo da u izboru pored muškaraca
pravo glasa imaju i žene. Ovo je bilo na stupnju varvarizma, a naša
civilizacija je pravo ženama u Americi dala tek 1920, a Jugoslavija 1945,
Englesak 1928, Liban 1957. I dalje
ženama je ograničeno pravo glasa, a od 2015 u Saudijskoj Arabiji žene glasaju,
ali na samo na lokalnom nivou, itd…
Starešina Indijanaca ima unutar svog klana ili plemena
samo očinsku ulogu, koja je „čisto moralne prirode“. Ratni poglavica mogao je
samo u slučaju rata da izdaje svoje naredbe. Plemensko veće moglo je da smeni starešinu,
čak iako se to protivilo volji klana (plemena)…
Što se tiče ženidbe ona nije mogla da se obavi unutar
svoga plemena i to je bilo njihovo bazično, tj. njihovo “osnovno pravilo“.
Imovina umrlog ostajala je uvek unutar klana. Svaki pojedinac unutar plemena
bio je pod zaštitom istog, a ako neko povredi samo jednog člana klana, automatski
kao da je povredio čitavo pleme, i zato je kod Irokeza u krajnjoj nuždi postojala
i krvna osveta…
No, pleme je moglo da unutar svoga klana posvoji,
primi i strance, a Irokezi su imali svečane prijeme i religijske ceremonije
prilikom uvođenja novih pridošlica u svoje pleme. Takođe, Irokezi su imali
svoje groblje ili zajedničko mesto gde su sahranjivali sve svoje pokojnike. Čitavo
pleme prisustvovalo je pogrebu, ono priprema grob umrlome i održava posmrtno slovo
(govor, besedu). Pleme je imalo svoju demokratsku skupštinu, a nju su sačinjavalii
svi odrasli, oba pola, muškarci i žene. I imali su svi isto i jednako pravo
prilikom svog glasanja...
Morgan je to opisao ovako: “Svi njegovi članovi su
slobodni ljudi, obavezni da jedan drugom štite slobodu; među njima je jednakost
u ličnim pravima - ni sahemi ni ratne starešine ne zahtevaju bilo kakvo
preimućstvo; oni čine bratstvo, sjedinjeno krvnim vezama. Sloboda, jednakost, bratstvo,
iako nisu nikad formulisani, bili su osnovni princip gensa, a ovaj je opet bio jedinica
celog društvenog sistema, osnova organizovanog indijanskog društva. To
objašnjava nepokolebljivi smisao za nezavisnost i lično dostojanstvo, koje
Indijancima svako prizanje“...
A Engels ovom Morganovom citatu dodaje, te još kaže:
“U vreme otkrića Indijanci su bili organizovani u matrijarhalne gensove u celoj
Severnoj Americi. Samo u pojedinim plemenima, kao što su pleme Dakota, gensovi
su bili propali, a u nekim drugim, kao što
su plemena Odžibve i Omaha, gensovi su bili ptarijarhalno organizovani“...
Indijanska plemena koja su bila sastavljena od 5 ili
6 klanova imala su po 3 do 4 ili čak više plemena koji su bili ujedinjeni u jednoj
zasebnoj grupaciji, koja se zvala bratstvo ili fratrija. Pleme Seneka imalo je
2 fratrije, a fratrije su kod Irokeza bile ne samo društvene, već i religiozne.
Irokezi su održavali svoje religiozne misterije, koje je beli čovek nazvao
„medicine-lodges“. U plemenu Seneka ove misterije praznovale su 2 religiozne
zajednice, koje su nove članove primale po „strogom ceremonijalom posvećivanja“.
Fratrija je imala važnost i kao vojna jedinica, a sva 4 roda odlazila (linages)
su u rat izdvajajući se u zasebne čete, gde je svaka četa dalje imala svoju uniformu,
svoju zastavu, i bila pod komandom svog sopstvenog vođe...
Nekoliko klanova obrazovalo je fratriju, a nekoliko
fratrija obrazovalo je pleme. No, kada su plemena bivala oslabljena, nije više
postojala ni fratrija. Evo i nekoliko najvažnijih karakteristika ko je su baš tipične
za sve Indijance kao jedno veliko pleme i narod koji je bio prastanovnik
Amerike…
Imali su svoju sopstvenu oblasti i svoje sopstveno ime.
Svako pleme imalo je svoje sopstveno naselje, svoje selo, svoju zlatnu oblast u
koju odlazi nesmetano zarad lova i ribolova. Iza te granice nalazio se tzv. “neutralni
predeo“, a što je još slično onome što se kod Nemaca zvalo „granična šuma“ ili
„pustinja“ ili „zaštitna šuma“. Kada se stanovništvo povećalo te granice postale
su ugrožene, napadane. Indijanci su imali svoj sopstveni zajednički jezik, sa
mnogo dijalekata, dakle svako pleme svoj dijalekat ima. Imali su pravo ne samo da
svečano ustoliče svog starešinu i ratnog poglavicu, već su imali i pravo da
smene obojicu, i starešinu i ratnog poglavicu, čak i onda ako recimo oni imaju ogromnu podršku čitavog
gensa ili klana. Indijanci su imali svoju religiju, svoju mitologiju, svoju
mudrost i svoje obrede koje su izvodili, pa čak iako su bili samo varvari, oni
su imali svoju religioznost i svoje verovanje...
Engels piše o mitologiji Indijanaca, te kaže ovako: “Njihova
mitologija još nije kritički proučena; oni su zamišljali otelotvorenje svojih
religijskih predstava – duhova svih vrsta - već u ljduskom obliku, ali niži
stupanj varvarstva, na kome su bili, ne zna još ni za kakvo likovno
prikazivanje, za tzv. idole. To je kult prirode i elemenata, koji se razvijao
kao mnogoboštvo. Različita plemena imala su svoje redovne svetkovine s
određenim oblicima vršenja obreda, naročito ples i igre; ples je osobito bio
bitan sastavni deo svih religijskih svečansoti; svako pleme je posebno
obavljalo svoje svečansoti“...
Indijanci su imali plemensko veće koje je bilo zaduženo
za sve poslove od zajedničkog interesa. Ali, ako neki Indijanc nešto zatraži od
svog plemena oni ga lepo saslušaju, a takođe su i ženeu imale pravo da iznesu svoje
mišljenje, a to mišljenje plemenu iznosi bi neki govornik, samo po izboru te
žene ili tih indijanskih žena. Irokezi da bi doneli neku odluku ona je morala
da bude izglasana jednoglasno. A ako bi izbio rat u njega bi odlazili prvo i najviše
samo dobrovoljci. Ratove su organizovali istaknuti ratnici koji su znali kako
da organizuju i prirede „ratnu igru“. Ako dođe do napada na neku plemensku oblast,
onda nju brane prvo i najviše samo dobrovoljci. Tek će u našoj civilizaciji
odlazak u rat više biti i prinudno i nasilno nametnut, čak i svima onima koji
po pravu svoga ličnog izbora možda ne žele da učestvuju…
Neka plemena su imala svog vrhovnog poglavicu čija
ovlašćenja su bila dakle manja, a taj starešina moga je u slučaju neke veće
nužde da zavede privremene mere svedo donošenja konačne odluke ili do saziva
plemenskog veća, a tu s eveć nazire začetak činovničke vlasti...
Indijanska plemena nisu otišla dalje od plemenskog ujedinjavanja.
Oni su živeli samo u plemenima koja su bila malobrojna, a bili su plus udaljeni
jedni od drugih, takođe ratovi su ih u mnogome oslabili, pa ipak oni su mogli i
znali da sa malo ljudstva osvoje ogromne predele i oblasti…
U nekim krajevima Indijanci su bili rascepkani,
usitnjeni, teritorijalno iskomadani, a srodnička plemena udružila bi se tada u trajne
saveze. Bio je to prvi korak na putu da se obrazuje indijanska nacija. Amerika je
dakle imala “najrazvijeniji oblik takvog saveza kod Irokeza“. Došli su zapadno
od Misisipija, sve do Njujorka i podelili se na 5 plemena, koja su se zvala: “Seneka,
Kajuga, Onondaga, Oneida i Mohok”...
Jeli su ribu, divljač i primitivne povrtarske
kulture. Stanovali su u svojim selima, koja su bila ograđena drvenim ogradama (palisadom).
Nisu imali nikad više od 20 hiljada
žitelja, a služili su se u svom govoru srodnim dijalektima jednog te istog
zajedničkog jezika, a svoje oblasti su podelili na svojih 5 plemena. Zajedno su
pomagali jedni drugima, a već na početku XV veka osnovan je „večni savez“ ili
“konfederacija“, što poprima dalje oblik agresije, a 1675 stanovnici ovih predela
su prognani, a oni koji su ostali živeli
su pod jarmom novog danka. Kako Engels dalje piše: “Savez Irokeza predstavlja
najnapredniju društvenu organizaciju koju su postigli Indijanci“…
Savez je imao svoje osnovne odredbe, a one su sledeće,
i ovako se sprovode u život…
Večni savez 5 plemena koji su u krvnom srodstvu bio
je u svim unutrašnjim poslovima izjednačen, jednak i nezavistan. Imali su zajednički
jezik, a razlikovali su se jedino po dijalektima, a to je bio neoboriv živi
dokaz koji je samo govorio o njihovom zajedničkom poreklu. Savez je dalje imao svoj
organ, a reč je o saveznom veću koje je činilo 50 starešina, jednakih po rangu i
ugledu. Sve što se tiče saveza i odlučivanja, kao i donošenja konačnih odluka to
je sve pripadalo saveznom veću. Starešine su bili nosioci dužnosti koja se
uspostavljala u svrhe saveza. Savezni starešina bio je i strarešina svog plemena
i mogao je da učestvuje i imao pravo glasa i unutar plemenskog veća. Veće je
svoje odluke takođe moralo da izglasa jednoglasno. Glasanje se sprovodilo po
plemenima, a unutar plemena svi članovi veća morali su da budu saglasni
(jednoglasni), a kako bi doneta odluka imala stanje svoje punovažnosti. Od
ukupno 5 plemenskih veća svako veće ima pravo sazivanja saveznog veća, ali ne i
pravo da samo sebe sazove. Pred okupljenim narodom održavali su svoje sednice.
Svaki Irokez imao je pravo reči, dok samo veće ima pravo da donese neku odluku.
Na svom vrhu savez nije imao nikakvu ličnost, nikavog šefa izvršne vlasti.
Savez je imao dve vrhovne vođe sa jednakim ovlašćenjima i sa jednakim pravom vlasti,
kao što su po 2 kralja imali Spartanci i po 2 konzula imali Rimljani. Po ovakvom
javnom uređenju Irokezi su živeli preko 400 godina, i još žive…
Engels nam dalje piše o toj rodovskoj jednostavnosti
koja je postojala kod Indijanaca i kaže: “Sve ide svojim uređenim tokom – bez
vojnika, žandarma i policajaca, bez plemstva, kraljeva, namesnika, prefekata ili
sudija, bez tamnica, bez parnica. Svaku svađu i spor rešava zajednica onih
kojih se tiče, gens ili pleme, ili pojedini gensovi među sobom. Samo kao
krajnje, retko primenjivano sredstvo preti krvna osveta, čiji je oblik – samo
civilizovan i opterećen svim preimućstvima i štetnim stranama civiliazcije - i
naša smrta kazna“. Dakle njihov upravni aparat nije zamršen i zakomplikovan,
opterećen parazitima kao danas ovaj naš...
Indijancima je domaćinstvo dakle “zajedničko i
komunističko”, a pleme je vlasnik zemlje, dok se “baštice” dodeljuju
domaćinstvu. Svaki pripadnik klana ili plemena zna svoje dužnosti prema
bližnjem, prema svojim starima, ostarelima, prema bolesnima, nemoćnima,
slabima, prema ratnim invalidima. Među Indijancima nema siromašnih, nema
oskudevanja. Svi Indijanci su između sebe isti, jednaki, slobodni, a kad se kaže
svi misli se i na žene. Oni nemaju robova i ropstva, a nije im bilo u krvi da
porobe i potlače kao svoje robove neko drugo ili tuđe pleme. Oko 1651 Irokezi
su pobedili pleme Iri i “neutralnu naciju”, kojima su ponudili da kao ravnopravni
pristupe savezu. Pobednička strana to odbija, a druga poražena strana je
proterana sa svoje oblasti…
Slični primeri ovakve hrabrosti bili su prisutni u
Africi kod Zulukafera i kod Nubijaca (narod koji je živeo oko reke Nila, na
severu Sudana i u južnom Egiptu), a koji su se svi borili protiv svojih
zajedničkih kolonizatora Engleza. Englezi su napali pleme Zulu janaura
1789, a pleme je pola godine odolevalo
tom engleskom osvajačkom napadu, na čelu sa svojim vođom Cetewayoa. No, Englezi
su imali vatreno oružje, te su bili nadmoćni pobedivši Zulu pleme, koje je 1887
bilo kolonizovano, a onda su Englezi isprovocirali unutrašnji sukob, novi
bratoubilački rat u plemenu Zulu...
Što se tiče slične hrabrosti Nubijaca, Arapa i nekih
ostalih plemana Sudana, stvari kažu dalje ovako. Na čelu sa muslimanskim prorokom
Mohamedom Ahmedom koji se sam nazvao Mahdi (Spasitelj) 1881 počinje borba, nakon
koje je već 1883/84 skoro čitavo tlo Sudana bilo oslobođeno, a koju su Englezi
kolonizovali 70-ih godina. U toku ove borbe nastaje nezavisna i centralizovana
Mahdi-država. Godine 1899 Englezi osvajaju Sudan, jer su zemlju prvo oslabili
iznutra, oslabili je unutrašnjim plemenskim ratovima, po onoj izreci – “zavadi,
pa vladaj”. Ali, Englezima je taj uspeh donelo i njihovo superiorno vatreno naoružanje…
Ova dva primera samo pokazuju kako je ipak moguće
učiniti ono što ni jedna evropska silna vojska još nije mogla da učini. Imali su
u rukama samo svoja primitivna koplja i svoje džilite, svoja lagana koplja. I nisu
imali vatreno naoružanje, i nisu imali ni dana vojne obuke, niti obavezno služenje
vojnog roka. Ali, Englezi su posedovali puške zvane ostraguše, a tada najbolje
oružje na svetu, posebno u borbi zbijenih redova. Plemena su uspela da stvore
pometnju kod Engelza, a nisu prezali od oštrih engleskih bajoneta...
No, ovakav način plemenske organizovanosti propao je,
jer nije mogao „prevazići pleme“, a sve što se nalazilo izvan plemena nalazilo
se takođe i izvan prava. Plemena su između sebe ratovala, a ratovi su bili surovi,
brutalni, sve dok nisu postal ratovi koji se vode zarad nekog krupnog interesa,
a kako Engels još piše: „Pleme je ostalo
granica za čoveka... pleme, gensi i njihove ustanove bili su sveti i neprikosnoveni,
od prirode data viša sila kojoj je pojedinac ostajao bezuslovno potčinjen u
osećanju, mišljenju i delanju“...
Provobitne zejdnice jednom snažne, sada su se
slomile, raspale, propale, a evo i zašto, pojašnjava Fridrih Egels: “Najniži
interesi - prostačka lakomost, brutalna žudnja za uživanjima, prljav tvrdičluk,
sebično grabljenje zajedničke imovine – osveštavaju novo, civilizovano, klasno
društvo; najsramnija sredstva - krađa, nasilje, podmuklost, izdaja – potkopavaju
staro besklasno društvo i dovode ga do pada. A samo novo društvo, u toku
čitavih 2500 godina svog opstanka, nije bilo nikad nešto drugo do razvoj neznatne
manjine na račun eksploatacije i potlačene ogromne većine, a ono je to sad više
nego ikad ranije“...
Коментари
Постави коментар