“GORSKI VIJENAC” – P. P. Njegoš (1813-51)...
Petar II Petrović Njegoš bio je vladar i vladika
Crne Gore, teokrata (nosilaci državne i
crkvene vlasti istovremeno), poeta među vlastodršcima, i vlastodržac među
pesnicima, veličanstvena pojava, koja ispeva svoje remek-delo, tj. književno, a epohalno
poetsko delo zvano “Gorski vijenac”...
Rodio se 1813 godine na Njegušima, a na
rođenju dadoše mu ime Rade. Učenje i pismenost stiče kod srpskog pesnika Sime Milutinovića
Sarajlije. Putuje i obilazi Beč, Petrograd, Rim, Napulj. Dobro je gađao iz puške
i bio odličan konjanik. U borbi i ratu bio je, kažu, hladan, ali zato mnogo hrabar,
dakle veliki uzor i primer čojstva i junaštva. Od epskih junaka najviše je voleo
Miloša Obilića. Umirući ostavlja amanet koji glasi: ”Ljubite Crnu Goru i sirotinji činite pravdu”...
Pravo ime mu je Rade Tomov, a bio je sin Toma Markova Petrovića. Na zahtev strica
Peta I Petrovića počinje da se školuje i priprema za naslednika prestola (tj. trona).
U 17-oj godini na zahtev svoga strica, preuzima presto 1830 godine. Novo monaško
ime mu je Petar II. Umire 1851 godine na Cetinju, sa 38 godina starosti, a
kasnije biva sahranjen po svojoj ličnoj želji na Lovćenu...
NJEGOŠ
KAO VLADAR: uvodi Senat od 10
ljudi, stvara gvardiju, izvršni organ Senata od 160 ljudi, organizuje perjanike
ili ličnu gardu od 30 ljudi, radi na mirenju krvno zavađenih plemena i suzbija
krvnu osvetu, vodi rat za učvršćenje granica svoje Crne Gore. Dva puta ide u
Rusiju 1833 i 1837 godine, sa namerom da tamo primi čin vladike i traži pomoć
za svoju siromašnu Crnu Goru. Iz Rusije dovodi prve učitelje, donosi štampariju
i oko 400 knjiga. Na Cetinju otvara osnovnu školu i štampa prve knjige. Pravi
puteve, vrši istraživanja i uvodi porez. Ima dva cilja: da prosveti Crnogorce
da im otvori nove vidike i spoznaje o životu, te da stvori modernu državu koja će
raskinuti sa onim što je plemensko...
NJEGOŠ
KAO PESNIK: piše lirsku poeziju
(poslanice, rodoljubivu i misaonu liriku), spevove, epske pesme i dramske
oblike. Zbirke pesama: “Pustinjak cetinjski”, “Lijek jarosti turske”, “Epske
pesme i spevovi: Glas kamenštaka” prerađen kasnije u spev “Slobodi jada”, “Luča
mikrokozma”, drama “Lažni car Šćepan Mali”, “Knjiga narodnih umotvorina” koje
je sakupio “Ogledalo srpsko” i najznačajnije ostvarenje “Gorski vijenac”
objavljeno 1847 u Beču na narodnom jeziku...
NJEGOŠ
KAO ČOVEK: mlad, visok (preko 2
metra, tačnije 2,10 m), dostojanstven, duhovit, misaon, načitan, govorio
nekoliko jezika, energičan i nepokolebljiv. Bio monaško-svešteno lice, ali je
više mislio na domovinu i narod, nego na crkvu i oltar. Umesto molitve i pasivnog
držanja zagovarao akciju, borbu, pravednu i oslobodilačku. Njegovo geslo bilo
je: "Oltar je pravi kada propoje pesma od užasa na kamen krvavi...",
"Bogu je milija žrtva - krv prolivena za slobodu nego ulje u
kandilu...", itd. Sebe je smatrao svetovnim vladikom, koji je okrenut više
ka narodu, ka slobodi i državi. Kao pesnik najviše je učio iz narodnih epskih
knjiga i od svoga učitelja Sime Milutinovića Sarajlije. Prevodio je Homerovu “Ilijadu”
i čitao mnoga dela u original...
Osnova dela “Gorski vijenac” jeste istraga
poturica, i pokretanje oslobodilačke borbe Crnogoraca, ustajanje protiv tirana i
tiranije. Delo je puno filozofskih misli i izreka, aforizama, narodne mudrosti.
Ovo je POEMA o borbi jednog naroda za slobodu. Prvobitni naziv dela bio je “IZVIISKRA”,
tj, neugasivi plamen svetlosti iz koje se rađa sloboda. Njegoš ovo svoje
kapitalno delo piše arhaičnim (narodnim) jezikom, a reč je o zetsko-cetinjskom govoru,
koji je po svom narečju ijekavski, a po dijalektu štokavski, a kako se govorilo
u prvoj polovini XIX stoleća. Delo je ispevano u deseteračkom stihu. Prvo
izdanje “Gorskog vijenca” bilo je 1847 godine,
u Beču...
Uvodni
deo - Posveta prahu oca Srbije, Karađorđu, oslobodiocu od Turaka. Sazivanje Skupštine na Lovćenu, uoči praznika Svete
Trojice, a sazvana je u gluvo doba noći na Lovćenu, noći u kojoj se okupiše
istaknute glavešine, knezovi, vojvode i serdari, da se dogovore kako da povedu
borbu za oslobođenje, a protiv Turaka, ali i od domaćih izdajnika, i oslobode
svoju napaćenu sirotinju raju (tj. narod)…
Sam sa sobom razgovara, i pita se vladika
Danilo: ”A ja što ću, ali sa kime ću? Malo
rukah, malena i snaga, jedna slamka među vihorove, sirak tužni bez nigde
nikoga! Moje pleme snom mrtvijem spava, suza moja nema roditelja, nada mnom je
nebo zatvoreno, ne prima mi plača ni molitve. U ad mi se svijet pretvorio, a svi
ljudi pakleni duhovi. Crni dani, a crna sudbino! O kukavno sprstvo ugašeno, zla
nadživjeh tvoja svakolika, a sa najgorim hoću da se borim!”, itd…
Njegovu žalopojku čuo je Vuk Mićunović koji
leži negde pritajen tu u blizini, a na sve to mu samo kaže: ”U dobru je lako dobar biti; na muci se
poznaju junaci!”…
Zatim je na vrh mesta zvanog Crkvine na
Lovćenu počelo da se gađa iz pušaka, jarebice, a utrkuju se serdari i vojvode ko
će bolje i čija će puška dalje da odjekne…
Drugo okupljane, ili druga Skupština na Malu Gospojinu na Cetinju,
i večito pitanje mogu li se izmiriti neke posvađane glave. Kad se svi skupe pred
njih će tek onda izaći vladika Danilo, izmučen crnim mislima koje ga rastrzavaju.
Mesečina i svi ćute, nemo slušaju. Još jedno okupljeno kolo naroda. Tiraninu se
mora stati nogom za vrat. Zatim su na svoj zbor pozvali da dođu i neke
turske poglavice, a došlo je njih 7-8. Doći
će do velike kavge, a umalo da se Turci i Crnogorci pokolju. Vladika Danilo dobija
vezirovo pismo. Dok čita pismo mnogo je zamišljen. Turci će otići neveseli
nazad. Mrtvo je doba noći, a u koju će to zoru doći vreme za novi ustanak, za
ljutu i krvavu borbu. Psole ručka Crnogorci gledaju plećku i proriču sudbinu. U
polju zapevalo 150 ljudi i zapucale puške. Prolaze svatovi. U polju žalosna sestra
Batrićeva nariče i izgovara svoju potresnu tužbalicu-pesmu. I muška srca
zaplakše od te žalosti, od užasa. Sestra Batrićeva izvrši samoubistvo, te nožem
sebi oduze život. Glavari sede na guvnu, a vladika Danilo dobija dva pisma. Na
nebu je krvav mesec, a pred glavare išeta slepi starac iguman Stefan. Okreće brojanice
i čitavu noć provede u molitvi, bogomisliju. A u zoru pripasaše glavari junačko
oružje o pojas i raziđoše se svojim kućama…
Badnje
veče. Praznično i toržestveno,
svečano. I započinje razgovor između
vladike Danila i igumana Stefana, nagoveštaji da je istraga poturica već započela.
Pale se badnjaci. Padoše i zdravice uz prve čaše vina. Začuše se i gusle, pesma,
a to zapeva iguman Stefan. Pred zoru svi pođoše u crkvu na liturgiju, a posle
liturgije napolju se začu poljem kako odjekuju puške. Uzjaha konja vladika Danilo
i ode da izvidi situaciju. Poljem ide 500-600 ljudi, a njega okruži kolo. Bilio
je to 5 Martinovića, Vuk Borilović i 3 sluge svi krvavi. Bili su to preživeli
junaci, a vladika ih sve ljubi i celiv im daje. Pred crkvom dočekuje ih iguman
Stefan da ih pričesti. A posle pričešća kolo zaigra. Nakon toga pripremljeno je
koljivo i iguman Stefan održa opelo svim poginulim junacma. Crnogorci skidaju kape,
ali se smeju. Pošto su pojeli koljivo za pokoj duša vitezova palih, odoše svojim
kućama…
Novo
ljeto. Posedali su ispred
crkve. Iguman Stefan je zamišljen. Dođe jedno momče da im sve ispriča, a šta se
dogodilo. Vladika Danilo plače, a iguman Stefan se smeje. Namračen dolazi Vuk Mandušić,
i sede uz vatru sav okrvavljen, snužden, pokisao, potonuo, posustao, obesio
brke. Vladika Danilo mu kaza na kraju: ”A u ruke Mandušića Vuka biće svaka
puška ubojita!”. I onda mu dade vladika Danilo dobru pušku ili džeferdar za
kojim je okembesio brke…
KOMPOZICIJA "GORSKOG VIJENCA"
Posveta
1. Skupština na Lovćenu:
-monolog vladike Danila u gluho doba noći i
reči Vuka Mićunovića
- 2. Skupština na Cetinju:
-kolo
-dolazak Martinovića i vest da su Turci odveli
ženu
-vladičina odluka na borbu, ali još
jedna pokušaj da se nađe izlaz
-susret crnogorskih poglavara sa viđenim
ljudima poturica (prepirke, klevete)
-preteć pismo od vezira Selima
-vladika odgovara veziru
-noć i san Vuka Mandušića
-priča vojvode Draška o Mlecima i onome što je
tamo video
-gledanje u plećku (gatanje, sujeverje,
predskazanje, bajanje)
-svadba i pogibija mladog Batrića
-tužbalice Batrićeve sestre i njeno
samoubistvo
-Crnogorci dovode babu "vešticu"
-odlazak u crkvu
3. Badnje veče i novo ljeto:
-vladika Danilo i iguman Stefan pored ognjišta
u cetinjskom manastiru razgovaraju o
svetu i neminovnosti i o nužnosti borbe
-jutro i odlazak u crkvu; prizori posle
pričešća
-dolazak stotine Crnogoraca i priča o borbi
-pismo o pogibiji Crnogoraca, plač vladike i
smeh igumana Stefana
-dolazak Vuka Mandušića iz borbe i njegovo
svedočenje onoga što se dogodilo
U delu je mnogo dijaloga i monologa, od toga
postoji 8 monologa, a od toga 3 su velika monologa koja izgovara vladika Danilo,
zatim tu su i dve besede koje govori iguman Stefan, potom imamo besedu
Mustaj-kadije, repliku Vuka Mićinovića i kolo. Svi monolozi dolaze pre početka
nekog važnog događaja, a svaki monolog nastaje u času kad situacija postaje
kritična i teška, neizvesna, tegobna, nerešiva, bezizlazna ili teško rešiva. Delo
počinje i završava se sa istim brojem ličnosti, dvoje, dijaloga, a na početku
imamo vladiku Danila i Vuka Mićunovića, dok na kraju imamo vladiku Danila i Vuka
Mandušića...
LIKOVI:
VLADIKA DANILO - mlad i još neiskusan,
pesnički nadahnut, u svakoj situaciji ljudski iskren, promišljenost u svakoj
situaciji, vladar koji sve vidi i zna, veliki humanista - prezire silu i svaki
vid tiranije, slobodarski duh, veliki mudrac i mislilac - kao da sažima
mnogovekovno iskustvo svoga naroda, čovek velike osećajnosti, intenzivno doživljava svet oko sebe i slino
pati zbog grubosti tog istog sveta, bliži je epskom junaku nego li crkvenom
licu koje služi bogu. Njegova priroda je duboka i misaona, emotivan je. Prvo je
neodlučan kad treba povesti ljutu borbu, jer on sumnja u opravdanost jedne
takve borbe, jer je zaplašen da istraga poturica ne preraste u bratoubilački rat,
a onda će se predomisliti i rešiti da između dva zla odabere ono manje zlo, a
kad pregovorima ne može da reši situaciju, onda će u njemu sazreti njegova
odluka. I on će bititi za borbu, jer je borba nužnost, te ima svoje opravdanje.
On žali mladost i zeleno klasje koje je palo u toj klanici, a žali i poturice...
IGUMAN STEFAN - najstariji, slepi starac od 80
godina, mudrac, bogatog životnog iskustva, a u svemu vidi samo neprestanu i neizbežnu
borbu, borbu za opstanak, jer sve je borba dve suprotnosti, dve velike sile, svetla
i mraka, dobra i zla, anđela i đavola. Krasi
ga vedrina i unutrašnji optimizam. On poučava mladež da sačuvaju svoj obraz, i govori
o istrajnosti u borbi…
VUK MIĆUNOVIĆ – heroj, ali opor, tvrd kao orah
koji ničim ne možeš smrskati, hajduk. Postojan, oslanja se na sebe, a jezik mu
je oštar kao sablja. On je duboka priroda, a pita se koja je svrha života, jer
po njemu ne treba umreti kao nemoćni starac u krevetu, već kao junak i heroj
kosovski Miloš Obilić, i tako živeti besmrtno. A ko umre u borbi za slobodu taj
će žveti večito. On je optimista, u njemu nema nimalo sumnje da borba neće uspeti.
Svi ga se boje…
VUK MANDUŠIĆ – takođe veliki junak, koga svi vole.
Koliko je dobar da i Turci požele da im bude kum. Njegova duša je pesnička i
lirska, te počesto zaplače, sanja snove. On je zaštitnik raje, a kad se svi zaraduju
uspehu on će se jedini snužditi i sneveseliti, obesiti svoje brke...
CRNOGORSKI NAROD KAO KOLEKTIVNI JUNAK - narod
je dat u kolu, u liku vladike Danila, Vuka Mićunovića, Vuka Mandušića, vojvode
Draška, i drugih. Osvetljavaju ga dijalozi, pesme, igre, svadba, običaji,
verovanja i gatanja. Karakterišu ga velike moralne i fizičke snage (Čojstvo i Junaštvo).
Iznad svega ceni slobodu i dostojanstvo. U njemu je ep i lirika, čedne ljubavi
i snovi. Crnogorci su plahe krvi i žestoke naravi, narod iskren, odrešit,
muževan u mislima i duhu, neposredan, vitalan, jer je odan životu, patrijarhalan
i sujeveran, ne podnosi laž, licemerje, lukavstvo, zgrožava se nad mekuštvom,
kukavičlukom i sramnim padom gradskog čoveka, izdajom, a gradski život
doživljava kao gubitak slobode i dostojanstva, časti. Narod je: slobodoljubiv,
druželjubiv, human, požrtvovan, sve veliki junaci koje krasi čojstvo. Narod
strada, pati, muči se, herojski strada, gine, bije teške borbe. To je narod
ratnički. Borci za slobodu,
dostojanstveni, osećajni, vedri, tmurni, krasi ih i pesimizam i optimizam,
preki, ali i krotki, smireni i burni, naivni i iskusni, ljuti i čovečni,
složni, imaju zajednički cilj i idu ka svojoj časnoj slobodi...
"Gorski
vijenac" - P. P. Njegoš (izreke, misli)
“U dobru je lako dobar biti; na muci se
poznaju junaci!” (Vuk Mićunović)… “Bez muke se pjesna ne ispoja, bez muke se
sablja ne sakova1” (Vuk Mićunović)… “Blago tome ko dovijek živi, imao se rašta
i roditi” (Vuk Mićunović)... “Kome zakon leži u topuzu, tragovi mu smrde
nečovještvom” (Vladika Danilo)... “Đe se gusle u kuću ne čuju, tu je mrtva i
kuća i ljudi” (Vuk Mićunović)… “Svetu lampu lud vjetar ugasi!” (Iguman Stefan)…
“Nema dana bez očnoga vida niti prave slave bez Božića!” (Iguman Stefan)… “Ljepše
stvari nema na svijetu nego lice puno veselosti” (Vladika Danilo)... “Sv’jet je
ovaj tiran tiraninu, a kamoli duši blagorodnoj!” (Iguman Stefan)... “A u ruke
Mandušića Vuka biće svaka puška ubojita!” (Vladika Danilo)... “Udri vraga, ne
ostav mu traga, ali gubi obadva svijeta” (Vojvoda Milija)... “Naši cari zakon
pogaziše”... “Neka bude borba neprestana, nek bude što biti ne može” (Vladika
Danilo)... “Slavno mrite kad mrijet morate!” (Iguman Stefan)... “Niti dogori,
niti svjetlost gubi!”... “Nego udri dokle mahat možeš, a ne žali ništa na
svijetu”... “Smrt je lakša no grdna sramota” (Vladika Danilo)...“Udar nađe iskru
u kamenu, bez njega bi u kam očajala”... “Al’ tirjanstvu stati nogom za vrat,
dovesti ga k poznanju prava - to je ljudska dužnost najsvetija”… “Čašu meda
jošt niko ne popi, što je čašom žuči ne zagrči; čaša žuči ište čašu meda,
smiješane najlakše se piju!”... “Ko na brdo, ak’ i malo, stoji, više vidi nego
onaj pod brdom”…
Itd...
Коментари
Постави коментар