ROBERT MUZIL (1880-1942)…
“Wikipedia”, prevod sa engleskog, kaže:
Robert Musil (6 novembar 1880 — 15 april 1942) bio
je austrijski filozofski pisac. Njegov nedovršeni roman “Čovek bez kvaliteta”
(“Der Mann ohne Eigenschaften”), generalno smatra se jednim od najvažnijih i
najuticajnijih modernističkih romana.
Porodica
Musil je rođen u Klagenfurtu, Koruška, kao sin
inženjera Alfreda Edlera Musila (1846, Temišvar – 1924) i njegove supruge
Hermine Bergauer (1853, Linc – 1924). Orijentalista Alojz Musil („Češki Lorens“)
bio je njegov drugi rođak.
Ubrzo po njegovom rođenju, porodica se preselila u
Čomutov u Češkoj (kraljevina Bohemija), a Musilov otac je 1891 godine
postavljen na katedru za mašinstvo na Nemačkom tehničkom univerzitetu u Brnu, a
kasnije je dobio nasledno plemstvo u Austrougarskoj imperiji. Kršten je kao Robert
Matijas Musil i zvanično se zvao Robert Matijas Edler fon Musil od 22 oktobra
1917, kada mu je otac oplemenjen (proglašen Edlerom), do 3 aprila 1919, kada je
upotreba plemićkih titula bila zabranjena u Austriji.
Rani život
Musil je bio niskog rasta, ali snažan i vešt u
rvanju, a u ranim tinejdžerskim godinama pokazao se više nego što su njegovi
roditelji mogli podneti. Poslali su ga u vojni internat u Ajzenštatu
(1892–1894), a zatim u Hranice (1894–1897). Školska iskustva ogledaju se u
njegovom prvom romanu “Die Verwirrungen des Zoglings Torless” (“Zbrke mladog
Torlessa”).
Omladina i studije
Nakon diplomiranja, Musil je u jesen 1897 studirao
na vojnoj akademiji u Beču, ali je potom prešao na mašinstvo, pridruživši se
očevom odseku na Tehničkom univerzitetu u Brnu. Tokom univerzitetskih studija
danju, a noću studirao je mašinstvo, čitao književnost i filozofiju i išao na
pozorišne i umetničke izložbe. Fridrih Niče, Fjodor Dostojevski, Ralf Valdo
Emerson i Ernst Mah bili su posebna interesovanja njegovih univerzitetskih
godina. Musil je završio studije za tri godine i, 1902–1903, radio je kao
neplaćeni asistent profesoru mašinstva Karlu fon Bahu u Štutgartu. Za to vreme
je počeo da radi na Young Torlessu.
Takođe je izumeo Musilscher Farbkreisel, Musil color
top, motorizovani uređaj za proizvodnju mešanih boja aditivnim mešanjem boja sa
dva različito obojena, sektorska, rotirajuća diska. Ovo je bilo poboljšanje u
odnosu na ranije modele, omogućavajući korisniku da menja proporcije dve boje
tokom rotacije i da precizno očita te proporcije.
Musilov seksualni život na prelazu veka, prema
njegovim sopstvenim zapisima, uglavnom je bio sa prostitutkom, koju je
delimično tretirao kao eksperimentalno samoiskustvo. Ali takođe je bio zaljubljen
u pijanistkinju i planinarku Valeri Hilpert, koja je poprimila mistične crte. U
martu 1902 Musil je bio podvrgnut lečenju sifilisa živinom mašću. Za to vreme,
njegova višegodišnja veza počela je sa Hermine Dietz, “Tonkom” iz njegovog
romana, objavljenog 1923. Herminin sifilički pobačaj 1906 i njena smrt 1907
možda su bili posledica infekcije od Musila.
Musil se umorio od inženjeringa i onoga što je
doživljavao kao ograničeni pogled na svet inženjera. Krenuo je u novi krug
doktorskih studija (1903–1908) iz psihologije i filozofije na Univerzitetu u
Berlinu kod profesora Karla Štumpfa. Godine 1905 Musil je upoznao svoju buduću
ženu Martu Markovaldi (rođenu Hajman, 21 januar 1874 – 6 novembar 1949). Bila
je udovica i preudala se, sa dvoje dece, i bila je sedam godina starija od
Musila. Njegov prvi roman, “Young Torless”, objavljen je 1906.
Autor
Godine 1909 Musil je završio doktorat, s tezom o
filozofu Ernstu Mahu, a profesor Aleksius Majnong mu je ponudio poziciju na Univerzitetu
u Gracu, koju je odbio da bi se koncentrisao na pisanje. Tokom naredne dve
godine napisao je i objavio dve priče, („Iskušenje tihe Veronike“ i „Usavršavanje
ljubavi“) prikupljene u Vereinigungenu (Unions) objavljene 1911. Tokom iste
godine, Martin razvod je završen, a Musil je ženi. Pošto je bila Jevrejka a
Musil rimokatolik, oboje su prešli na protestantizam kao znak svoje zajednice.
Do tada je Musila izdržavala njegova porodica, ali se sada zaposlio prvo kao
bibliotekar na Tehničkom univerzitetu u Beču, a zatim kao urednik u berlinskom
književnom časopisu “Die neue Rundschau”. Radio je i na predstavi pod naslovom “Die
Schvarmer” (“Entuzijasti”), koja je objavljena 1921 godine.
Kada je počeo Prvi svetski rat, Musil se pridružio
vojsci i bio stacioniran prvo u Tirolu, a zatim u austrijskoj Vrhovnoj komandi
armije u Bozenu (ital. Bolzano). Godine 1916 Musil je posetio Prag i upoznao
Franca Kafku, čije je delo veoma cenio. Nakon završetka rata i sloma
Austrougarske, Musil se vratio svojoj književnoj karijeri u Beč. Objavio je
zbirku kratkih priča “Drei Frauen” (“Tri žene”) 1924. Takođe se divio boemskom
pesniku Rajneru Mariji Rilkeu, koga je Musil nazvao „velikim i ne uvek shvaćenim“
na njegovom parastosu 1927 u Berlinu. Prema Musilu, Rilke „nije uradio ništa
osim što je usavršio nemačku pesmu po prvi put“, ali se do njegove smrti Rilke
pretvorio u „nežan, dobro sazreo liker pogodan za odrasle dame“. Međutim,
njegov rad je „previše zahtevan“ da bi se „smatrao opuštajućim“.
Godine 1930 i 1933 objavljeno je njegovo remek-delo “Čovek
bez kvaliteta” (“Der Mann ohne Eigenschaften”) u dva toma koji se sastoje od
tri dela, iz Berlina, koji obuhvata 1074 stranice. Neka vrsta uvoda i drugi
deo: kao što se sada dešava) i nedovršeni tom 2 od 605 stranica (III deo: U
milenijum (Zločinci)). Deo III nije uključio 20 poglavlja povučenih iz toma 2
iz 1933 godine u štamparskim ogledima. Roman se bavi moralnim i intelektualnim
padom Austrougarske imperije kroz oči glavnog junaka knjige, Ulriha, bivšeg
matematičara koji nije uspeo da se bavi svetom oko sebe na način koji bi mu
omogućio da poseduje kvalitete. Radnja se odvija u Beču uoči Prvog svetskog
rata.
“Čovek bez kvaliteta” doneo je Musilu samo osrednji
komercijalni uspeh. Iako je bio nominovan za Nobelovu nagradu za književnost,
osećao je da nije dobio zasluženo priznanje. Ponekad je izražavao ljutnju zbog
uspeha poznatijih kolega kao što su Tomas Man ili Herman Broh, koji su se
duboko divili njegovom radu i pokušavali da ga zaštite od ekonomskih poteškoća
i podsticali njegovo pisanje iako je Musil u početku bio kritičan prema Manu.
Početkom 1920-ih Musil je uglavnom živeo u Berlinu.
U Beču je Musil bio čest posetilac salona Eugenie Schwarzwald (model za Diotimu
u “Čoveku bez kvaliteta”). Godine 1932 u Berlinu je na inicijativu Mana osnovano
“Društvo Robert Musil”. Iste godine, Man je zamoljen da navede izuzetne
savremene romane, a on je citirao samo jedan, “Čovek bez kvaliteta”. Godine
1936 Musil je doživeo prvi moždani udar, dok je plivao.
Misao
Osnovni problem sa kojim se Musil suočava u svojim
esejima i fikcijama jeste kriza prosvetiteljskih vrednosti koja je zahvatila
Evropu tokom ranog XX veka. On podržava prosvetiteljski projekat emancipacije,
dok u isto vreme ispituje njegove nedostatke sa upitnom ironijom. Musil je
verovao da je kriza zahtevala obnovu društvenih i individualnih vrednosti koje
bi, prihvatajući nauku i razum, mogle da oslobode čovečanstvo na blagotvoran
način. Musil je napisao:
“Posle prosvetiteljstva većina nas je izgubila
hrabrost. Manji neuspeh je bio dovoljan da nas odvrati od razuma, i dozvolili
smo svakom jalovom entuzijastu da se suprotstavi namerama jednog d'Alambera ili
Didroa kao pukog racionalizma. Udarali smo u bubnjeve zbog osećanja protiv
intelekta i zaboravili da je bez intelekta ... osećanje je gusto kao glupan
(dick wie ein Mops ist)”.
Ciljao je na ideološki haos i pogrešne
generalizacije o kulturi i društvu koje su promovisali nacionalistički
reakcionari. Musil je napisao iscrpljujuću kritiku Osvalda Špenglera pod
naslovom „Um i iskustvo: beleška za čitaoce koji su izbegli pad Zapada (Geist
und Erfahrung: Anmerkung fur Leser, welche dem Untergang des Abendlandes
entronnen sind)“, u kojoj demontira potonje pogrešno razumevanje nauke i
zloupotrebu aksiomatskog mišljenja, da pokuša da razume ljudsku složenost i
promoviše determinističku filozofiju.
On je osudio društvene prilike pod Austrougarskom
carevinom i predvideo njen nestanak. Istražujući prevrate 1910-ih i 1920-ih,
Musil se nadao da bi Evropa mogla da pronađe internacionalističko rešenje za
„slepu ulicu imperijalnog nacionalizma“. Godine 1927 potpisao je deklaraciju o
podršci Austrijskoj socijaldemokratskoj partiji.
Musil je bio uporni individualista koji se
suprotstavljao autoritarizmu i desnice i levice. Tema koja se ponavlja u
njegovim govorima i esejima tokom 1930-ih je odbrana autonomije pojedinca od
autoritarnih i kolektivističkih ideja koje su tada preovladavale u Nemačkoj,
Italiji, Austriji i Rusiji. Učestvovao je na antifašističkom Međunarodnom
kongresu pisaca za odbranu kulture 1935 godine na kome se zalagao za umetničku
nezavisnost protiv zahteva države, klase, nacije i vere.
Kasniji život
Poslednjim godinama Musilovog života dominirali su
nacizam i Drugi svetski rat: nacisti su zabranili njegove knjige. On je iz prve
ruke video rani nacizam dok je živeo u Berlinu od 1931 do 1933. Godine 1938,
kada je Austrija pripojena nacističkoj Nemačkoj, Musil i njegova jevrejska
supruga Marta otišli su u izbeglištvo u Švajcarsku, gde je umro u 61-oj
godini života. Marta je pisala Francu Teodoru Čokoru da je doživeo moždani
udar.
Njegovoj kremaciji prisustvovalo je samo osam ljudi.
Marta je bacila njegov pepeo u šumu Mont Saleva. Od 1933 do svoje smrti, Musil
je radio na trećem delu “Čoveka bez kvaliteta”. Godine 1943 u Lozani, Marta je
objavila zbirku materijala od 462 stranice iz njegovih književnih ostataka,
uključujući 20 poglavlja galija povučenih iz III dela pre nego što se drugi
tom pojavio 1933, kao i nacrte
poslednjih nepotpunih poglavlja i beleške o razvoj i pravac romana. Umrla je u
Rimu 1949 godine.
Nasleđe
Posle njegove smrti Musilov rad je skoro
zaboravljen. Njegovi spisi su ponovo počeli da se pojavljuju tokom ranih
1950-ih. Prvi prevod “Čovek bez kvaliteta” na engleskom objavili su Ernst Kajzer
i Ejtne Vilkins 1953, 1954 i 1960. Ažurirani prevod Sofi Vilkins i Bartona
Pajka, koji sadrži opsežne izbore iz neobjavljenih nacrta, pojavio se 1995
godine. Musilov rad je od tog vremena dobio više pažnje, uključujući i
filozofske aspekte njegovih romana. Prema Milanu Kunderi, „Nijedan romanopisac
mi nije draži“. Jedan od najvažnijih filozofskih časopisa, “The Monist”,
objavio je 2014 specijalno izdanje o filozofiji Roberta Musila, koji je
uređivao Bens Nanaj. Dok autor Tomas Bernhard izjavljuje da je bio “zavisnik”
od Musila.
Tako nam o ovom velikom čoveku, piscu, esejisti,
književniku, filozofu kaže “Wikipedia”. Kod nas je 1986 godine u ediciji “Reč i misao”, (izdavač beogradski
“Rad”) izašla knjiga Roberta Muzila pod nazivom “Kos i druge priče”, u prevodu
Milorada Sofronijevića, koji je napisao i pogovor, a čitajući pogovor o Muzilu saznajemo
sledeće:
Bio je ne samo izuzetan pripovedač, već i svestrani
intelektualac, jedan od najobrazovanijih ljudi svoga doba, a smatra se pronalazačom
i konstruktorom žiroskopa boja, koji je poznat danas pod njegovim imenom. Kada
je osetio nezadovljstvo, a pošto je prethodno već prošao sve vojne škole, i
tehniku i inženjerstvo, odlazi na studije filozofije, logilke i eksperimentalne
psihologije. Kada je stekao doktorat nije bio opet zadovoljan, niti je postao
naučnik, a ni univerzitetski profesor, jer naprosto sve to odbacuje, sva ta laskava
mesta i tutule, te se posvećuje samo književnosti. Postaje slobodan umetnik. Znao
je da poseduje ogroman talenat, te nije moglo ništa da ga pokoleba na tom putu
prepunom rizika. Proslaviće ga nezavršeni roman “Čovek bez svojstva”. Pored priča
pisao je i eseje. U švajcarskom egzilu neće završiti svoj najbolji roman “Čovek
bez svojstva” iz 1931, a živiće u krajnoj bedi, zaboravljen čak i od prijatelja,
pa i od svojih čitalaca. I pored loše materijalne situacije ostaje do smrti
jako ponosan.
Pored ovog romana napisao je pre toga, još 1905 i roman
“Zablude pitomca Terlesa”, a 1911 objavljuje delo ”Sjedinjavanje”, a 1924 “Tri žene”. Gdoine 1936 objavio je svoje priče
pod nazivom “Zaostavština za života”, a od svih tih priča – za priču pod nazivom
“Kos” kaže se da je to njegova najbolja priča. Kroz mnoge Muzilove priče da se
uvideti kakvi su sve bili njegovi etički stavovi, pogledi, a jedan od njih kaže
da čovek jeste svako onaj ko najpre upozna samoga sebe, i to samoupoznavanje
čini ga čovekom. Čovek se po njemu sam vaspitava, sam postavlja mnoštvo pitanja
i sam svako svoje iskustvo itekako ume da podvrgne kritici, samokritici. Pošto
se Muzil koristi mnoštvom zagonetaka, a ne samo mnoštvom metafora i ironije, njegove
priče kažu nije lako pročitati, čitati, ali uz mnogo budne pažnje i koncentracije
i to postaje dakle moguće.
Od 21 priče, iz pomenute knjige “Kos i druge priče”,
za prvo čitanje treba odabrati bar jednu večeras, koja nije nužno po redosledu od
početka do kraja, a treba uzeti po želji, recimo priču koja nosi naslov “Čovek
bez karaktera”, jednu od “priča koje to nisu”.
Poput Diogena sa fenjerom idući usred dana tražiće
čoveka sa karakterom, a neće ga naći tako olako, te shodno poteškoći želi da nam
sada ispriča priču o čoveku koji nije imao nikada karaktera. Poznavao ga je još od ranog
detinjstva, a pamti ga kao lupeža, kako su ga uostalom oslovljavali njegovi
roditelji. Takvo dete dobijalo je često batine, prolazeći kroz sve to jako
plačno, dramatično, traumatično. Nazivan je beskarakterno dete (budići sigurno
beskarakterni čovek), a kažnjavan je batinama, što je za to doba bila posebna
vsta nekakve teške nepravde. Svaki roditelj tada zahtevao je od svog deteta
dosta mesta za postizanje karaktera. Deca su često rasla bez dobrog oslonca. U
takvoj vrsti kažnjavanja nije moglo biti ničega, čak ni ponosa, a ni dostojanstva.
Postojao je samo bes kod te kažnjavane dece koji nije smeo da se ispoljava i pokazuje.
Nije smelo ni da se laže, a deca su ipak lagala jako podlo, ali i nespretno. Ko
je mogao da laže roditelje baš iskreno.
U vreme njihovog odrastanja postojao je dakle
nekakav dvostruki moral (sugubi moral), po kome nije smelo da se laže, a onda se
kaže - ako već dete mora da laže, onda neka bar laže iskreno. Kod neke dece
nedostatak karaktera postao je tako upadljiv i uočljiv, primetan, kao kod druga
iz detinjstva. Roditelji su utuvili deci u malu glavu da će im karakter jednom jako
zatrebati u životu posebno kad odrastu.
Kada su imali po 16-17 godina počeli su da posećuju pozorište, da gledaju
predstave, upoznaju lepezu šarolikih likova i njihove karaktere, te da se sa
njima identifikuju (posebno drug iz detinjstva), a nakon toga počinju da gutaju
i čitaju romane. Njegov drug posebno se stavio i tako mlad savio pod uticajem
svih tih pročitanih romana. A šta je svetska književnost pripovedač ove priče kaže:
”… ogroman magacin miliona duša odenutih plemenitošću, srždbom, ponosom, ljubavlju,
porugom, ljubomorom, otmenošću i prostaklukom… u takvim zaista bitnim
slučajevima književnost će nas uvek ostaviti na cedilu; možda će za nekoliko
stotina godina, kad bude još više knjige, situacija biti bolja. Zato je za jedan
načitan karakter, kad se nađe u nekoj od takozvanih delikatnih životnih situacija,
ona uvek i posebno neprijatna”.
Njegov drug iz detinjstva brzo je spoznao kako je baš
teško nemati svoj karakter, svoj lični i svoj sopstveni karakter, a kad je to
otkrio i spoznao, pošao je u potragu za svojim karakterom. To ga odvodi dalje u
mnoge avanture.
Opet su se susreli nakon što je prohujao određeni niz
godina. Drug iz detinjstva postao je uspešan advokat. Pri tom susretu pripovedač
kaže svom beskarakternom drugu sledeće: “Stekao si profesionalni karakter!”. Odgovoriće
mu drug da lični karakter nikada nije stekao, te kaže: ”Kad se odraste, dobiju
se još karakterne osobine pola, nacionalnosti, države, klase, podneblja, kao i
rukopisa, linije života na šaci, oblika lobanje i, ukoliko je moguće, još i one
koje proizilaze iz konstelacija zvezda u trenutku rođenja… Nikada ne znam kom
od svojih karaktera da dam za pravo… Srećom, imam verenicu, koja trvrdi da sam
sasvim bez karaktera, jer još nisam ispunio obećanje da ću se njom oženiti”.
Na svaki odgovor drug iz detinjstva samo se uvaženo smeškao,
osmehivao, a zapravo iz svakog svog postupka on je nešto otkrivao, pokazivao, a
znao kako da izvuče neku svoju debelu korist, uspeh, položaj, progres, napredak,
ali strogo uzevši samo za sebe.
Kada su se sreli nekog idućeg puta, ovaj drug iz
detinjstva imao je čak i auto, a stekao je čak položaj i veliki ugled, ali se i
ugojio, nabacio slojeve sala i masti. Postao je nabusit. Na svakom svom koraku
ostavljao je utisak nekave važnosti, pokazujući tako kako se pak dostiže životni
cilj.Više nije imao ništa od onog svog starog, a nekadašnjeg sjaja iz mladosti.
Izgubio je dakle dosta od te svoje pređašnje ličnosti. Za njega mladost je
postala samo vreme jedne ludosti i ništa više.
Kada su ponovo načeli temu karaktera drug iz detinjstva
veli: ”Uveren sam da postojanje karaktera stoji u vezi sa načinom vođenja rata…
i da se karakter, stoga, danas može na čitavom svetu naći još sam među
necivilizovanim ljudima. Jer onaj ko ratuje sekirom i kopljem mora da ga poseduje
da ne bi izvukao deblji kralj. Koji bi to karakter, ma koliko bio odlučan,
mogao da se odupre tenkovima, bacačima plamena i oblacima otrovnih gasova!? Zato
ono što nam je danas potrebno nisu karakteri, već disciplina!”.
Pripovedač nije želo da mu ničim protivreči, ali sam
sebi kasnije doušta da ovo svoje prisećanje pretoči u još jednu od priča, koje
to možda i nisu. Dok ga je posmatrao kako tako razmišlja i sve govori, oseti
nekakvu veliki jezu. A takav osećaj nastaje u njemu baš svaki novi i svaki
naredni, idući put kada ga iznova susretne negde.
Коментари
Постави коментар