MOŽE LI ETIČKA “POVELJA POLJOPRIVREDNIH DOBAVLJAČA” VELIKE BRITANIJE PROTIV LAŽNIH FARMI I POLITIKE SUPERMARKETA…
Poljoprivrednici Velike Britanije, treba naglasiti –
proizvođači organske hrane, ustali su protiv “farmwashing”-a, a zapravo tu je
reč o sledećem, a kako sami probuđeni i pobunjeni organski poljoprivrednici
Britanije u svojoj vrsti proglasa dakle vele:
“Pranje farmi u supermarketima prikriva našu surovu
stvarnost - propadanje malih britanskih porodičnih farmi. Prošećite svojim
lokalnim supermarketom. Možda ćete primetiti “Union Jack”-a ponosno izloženog u
redovima s voćem i povrćem i poljoprivrednih robnih marki kao što je “Tesco's
Redmere Farms”. Stvarnost? Veliki deo proizvoda pod tim britanskim zastavama biće
uvezeno ili sa megafarme, a farma “Redmere” ne postoji. Ovaj obmanjujući
marketing naziva se pranje farme i treba ga zaustaviti, jer potkopava prave
britanske obiteljske farmere koji se jedva bore za preživljavanje. Tražimo od
supermarketa da pokažu malo više poštenja, te da budu transparentni u nabavci i
ponude stvarnu potporu britanskim obiteljskim poljoprivrednicima, pre nego što
bude prekasno”.
Ovde je zapravo reč o nečemu što nosi oznaku
”RIVERFORD”, a to znači pak sledeće, kako sami o svemu najbolje kažu:
“Riverford dostavlja kutije s organskim povrćem
pravo u domove širom Ujedinjenog Kraljevstva, sveže s naših vlastitih organskih
farmi i prijatelja uzgajivača. Pre nego što smo počeli isporučivati kutije sa
povrćem, većinu našeg organskog povrća prodavali smo u supermarketima. Odnosi
koje smo imali bili su neuravnoteženi, kratkotrajni, rastrošni i zlostavljački.
Kako je naše poslovanje raslo, i sami smo postali
značajan kupac – uglavnom iz malih britanskih obiteljskih farmi, čija
komercijalna budućnost i prosperitet mnogih zavise od nas. Odlučni smo da
nikada nećemo ponoviti ponašanje supermarketa. Zato smo stvorili našu etičku “Povelju
dobavljača”. Jedinstvena u našoj branši, ova povelja obećava poštene cene, brza
plaćanja, dugoročne obaveze, fleksibilan pristup specifikacijama (klimavo
povrće je dobrodošlo!) i više”.
Kako nam dalje kažu ovi združeni britanski poljoprivrednici,
pozvani smo dakle svi da preduzmemo nekakvu akciju uključivosti u jedan ovakav problem
koji već postoji zasigurno svuda po svetu, te nam britanski poljoprivrednici, dalje
još kažu:
“Prilikom neke sledeće posete supermarketu, mislite
li da biste mogli razlikovati pravu farmu od lažne, ili prepoznati voće i
povrće koje je uvezeno u odnosu na uzgojeno na britanskim farmama? Pozvali smo
neke prijatelje farmere da vam pomognu otkriti odakle vaša hrana zaista dolazi”,
a o svemu ovome možete više čuti i pogledati video snimke na sajtu ovih
probuđenih farmera: https://stopfarmwashing.co.uk/.
Takođe, ovi britanski poljoprivrednici su upitali
druge poljoprivrednike i kupce što misle o pranju na farmi, i evo što su im sve
oni rekli, i kakve je rezultate pokazala sprovedena istraživačka anketa:
Dakle, “67% kupaca bilo je nepoverljivo i ljutito kada su
saznali da se reč 'farma' može koristiti u supermarketima, a da nije s prave
farme”.
“74% kupaca želi da supermarketi budu transparentni
u pogledu proizvoda i mesa koji nisu britanski i dolaze iz inostranstva”.
“67% farmera
podržalo bi zabranu robnih marki 'lažnih farmi' u supermarketima i rekli su da
su pod pritiskom supermarketa i kupaca”.
“65% farmera
želi zakonodavstvo koje bi jasnije označilo kada proizvodi dolaze s prave
farme, a ne s lažne farme”.
“62% poljoprivrednika
kaže da su njihova poljoprivredna dobra u financijskom riziku”.
“61% britanskih farmera kaže da će verovatno
napustiti svoju farmu u sledećih 18 meseci”.
Neophodna su, a kako
nam dalje kažu, 4 koraka, a prvi je da se o svemu ovome raširi svetu, za
početak tako što ćete podeliti bar video snimke sa njihovog sajta:
“Moramo proširiti vest
o pranju farmi i zašto to treba da prestane. Možete pomoći deljenjem naših
videozapisa farmera na svojim društvenim medijima i razgovorom o tome sa svojom
obitelji i prijateljima”.
Drugi korak jeste
slanje mejlova:
“Pišite svom zastupniku
tražeći strožu regulaciju supermarketa, kako biste zaštitili male britanske
farme. Napisali ste e-mail, a sve što treba da učiniti jeste da pritisnete - pošalji”.
Treći korak u kome
treba kopati što dublje i čitati etikete:
“Kopaj dublje. Sledeći
put kad budete kupovali, pažljivo pogledajte etikete. Gde je vaša hrana stvarno
uzgojena? Jesu li neke tvrdnje o dobrobiti životinja potkrepljene sertifikatom
o organskom ili slobodnom uzgoju? Prodaje li se pod lažnom markom farme?”.
Četvrto, kupovati direktno
od farmera:
“Kupujte drugačije. Ako
ste u mogućnosti, potrošite svoj novac u lokalnim trgovinama, a ne u
supermarketima - ili još bolje, kupujte direktno od poljoprivrednika. “Farm
Retail Association” izvrstan je izvor za pronalaženje poljoprivrednih trgovina
i tržnica u vašem području”.
I zato je jako važno
upoznati ko su pravi organski britanski farmeri, a upravo oni sami o tome vole
da nam kažu sledeće:
“Smatramo da su mala organska
obiteljska poljoprivredna dobra najodrživiji način proizvodnje hrane. Sve što
ne možemo uzgojiti ili napraviti sami dolazi od naše grupe organskih uzgajivača
i proizvođača. Dugoročna saradnja sa njima znači da je naša hrana u potpunosti
slediva, a mi podržavamo poljoprivrednike poput nas i osiguravamo im budućnost”.
I zašto se ovo pranje
mora napokon zaustaviti, kazaće nam ovako:
“Obmanjujući marketing
ima velik uticaj na poljoprivrednike, kupce - i naposletku, dugoročnu sigurnost
hrane u Britaniji.
Kupci su prevareni o
njihovoj hrani koja dolazi s malih farmi u Velikoj Britaniji.
Narušeno poverenje i
vrijednost za male farme.
Netransparentni
potrošački lanci omogućuju prevare sa hranom i katastrofalnu štetu okolini.
Cene su spuštene za
prave poljoprivrednike zbog lažnih farmi i jeftinog uvoza”.
I na kraju, upitanost
ostaje ova:
“Što je s lažnim farmama? Većina nas videla je voće,
povrće, meso i mlečne proizvode u našim supermarketima, s idiličnim nazivom farme
na prednjoj strani pakovanja (ambalaže). Razumljivo jeste da očekujemo da taj
proizvod dolazi s te i te farme.
Ali,
slika neobičnih obiteljskih poljoprivrednih dobara koju
dočaravaju etikete obično prikriva drugačiju stvarnost; a to je da veliki deo
masovno proizvode proizvođači hrane u industrijskim razmerima, pri čemu se
veliki deo uvozi iz inostranstva. ‘Farma’ na etiketi ne postoji, već je samo
marketinško sredstvo (marketinški trik!). Što je još gore, prave farme koje
supermarketi tako teško oponašaju u svom marketingu bivaju izbačene iz
poslovanja ovakvim taktikama, budući da je njihov vlastiti proizvod obezvređen.
Prema
našem istraživanju, 61% farmera strahuje da će morati napustiti svoju farmu u
sledećih 18 meseci. I samo 1 od 4 (24%) poljoprivrednika smatra da su tvrdnje
supermarketa o podršci britanskim poljoprivrednicima verodostojne i potkrepljene
njihovim kupovnim ponašanjem.
Ne
mislimo da je u redu da supermarketi smeju koristiti ovaj obmanjujući oblik “pranja”
na farmi. Hvala pravom farmeru Benu Andrewsu što nam je pomogao da to
raskrinkamo”.
ETIČKA “POVELJA
POLJOPRIVREDNIH DOBAVLJAČA”, počinje ovako, i u njoj je kazano:
“Trgovinski odnosi treba da budu ljudski, puni
poštovanja i, gde god to jeste moguće, da budu ugodni (prijatni). Vrlo sam
ponosan što u većini slučajeva to uspevamo. “Riverford” je nedavno većinu svog
povrća prodavao supermarketima; odnosi koje smo imali s kupcima bili su neuravnoteženi,
kratkoročni, rastrošni i uvredljivi. Odlučan sam da tvrtka koju sam osnovao
nikada neće ponoviti takva ponašanja i da ćemo nastaviti živeti u skladu s
našom etikom dok se ja povlačim, a upravitelji, kupci i direktori neizbežno menjaju.
“Riverford” je sada znatan kupac, uglavnom od
primarnih proizvođača, čija komercijalna budućnost i prosperitet zavise od nas.
Kada je “Riverford” postao vlasništvo zaposlenika 2018, zaštita naših
dobavljača bila je sadržana u člancima tvrtke (vidi dodatak 1).
Namera je sada, kao što je obećano na našoj
Konferenciji dobavljača 2019, preciznije definisati kako će se “Riverford”
ponašati kao kupac i šta očekujemo od naših dobavljača zauzvrat.
Ciljevi ovog dokumenta i rasprave oko njega su:
1. Definišite ponašanja kojima “Riverford” teži, a.
Uopšteno, i b. Gde god je moguće, konkretno.
2. Osigurati način prosuđivanja u kojoj meri živimo
u skladu s njima.
3. Pružite sredstva za obeštećenje kada dobavljači
misle da ih nismo ispunili.
4. Promicati jasnu i učinkovitu komunikaciju
očekivanja sa obe strane.
5. Kroz sve navedeno promicati dugoročne, obostrano
korisne trgovinske odnose koji smanjuju stres, olakšavaju dugoročno ulaganje u
znanje i mehanizaciju, smanjuju otpad i povećavaju učinkovitost. U konačnici,
služiti dobavljačima, “Riverfordu”, kupcima i okolini, kroz učinkovit i održiv
lanac snadbevanja koji koristi svima.
Posvećeni smo razvoju boljeg načina poslovanja od
uobičajenog – ali takođe moramo biti svesni da se, u konačnici, natičemo sa
onim trgovcima koji koriste svoju kupovnu moć da iskorištavaju uzgajivače.
Tražiti od naših kupaca da plate znatno više kako bismo mogli biti “dobri” neće
uspeti; dobra priča može dodati neku vrednost, ali ne bismo trebali sumnjati da
je i cena važna.
Moramo stalno i neumorno tragati za poboljšanom
kvalitetom i učinkovitosti, u kombinaciji sa novim i boljim načinima da
zadovoljimo naše klijente. Konkurencija nedvosmisleno pokreće inovacije, ali
retko ide ruku pod ruku s poverenjem, komunikacijom i saradnjom koji takođe
pridonose učinkovitosti u lancu snadbevanja. Uveren sam da poverenje (koje se
može uspostaviti samo poštovanjem naših obaveza tokom vremena) i dobra
komunikacija (koja zahteva poverenje i poštovanje trgovinskih partnera) mogu
potaknuti više poboljšanja i inovacija od samih pritisaka konkurencije. Zajedno
možemo pokazati da je bolji način poslovanja moguć”.
U potpisu: “Guy Singh-Watson Riverford, osnivač i
suvlasnik”.
Izvor: https://stopfarmwashing.co.uk/
(prevod sa engleskog)
Коментари
Постави коментар