ROBERT MUSIL (1880-1942)…
Enciklopedija “Britannica” o Musilu kaže ovako (prevod sa negleskog):
“Robert Musil (rođen 6novembra 1880, Klagenfurt,
Austrija—umro 15 aprila 1942, Ženeva, Švajcarska) bio je austrijsko-nemački
romanopisac, najpoznatiji po svom monumentalnom nedovršenom romanu “Der Mann
ohne Eigenschaften” (1930–43; “Čovek bez osobina”).
Musil je doktorirao na Sveučilištu u Berlinu 1908, a
zatim je radio kao knjižničar i urednik pre nego što je služio u austrijskoj
vojsci u Prvom svetskom ratu (1914–18). (Nasledio je titulu Edler, koju je
dodelio svom ocu 1917, ali je nije koristio kao autor) Od 1918 do 1922 Musil je
bio državni službenik u Beču, a nakon toga radio je nasumično kao pisac i
novinar. Živeo je u Berlinu (1932–33), ali se vratio u Beč do nacističkog
anšlusa 1938, kada je pobegao u Švajcarsku, gde je najpre živeo u Cirihu, a
zatim u Ženevi.
Musil je počeo pisati kao student i privukao je
pozornost 1920-ih pišući razne fikcije i dve drame, “Die Schwärmer” (1920; “The
Enthusiasts”) i “Vinzenz und die Freundin bedeutender Männer” (1924.; “Vincent
and the Lady Friend of Important Men”), obe su izvedene u Berlinu i Beču.
Godine 1924 započeo je svoje glavno delo, “Der Mann ohne Eigenschaften” (“Čovek
bez osobina”), duhovit i urban pogled na život u blještavom svetu
Austro-Ugarske, ispričan iz perspektive Ulricha, fikcionaliziranog Musila. Prva
knjiga objavljena je 1930, a deo Druge knjige 1933; preostali deo objavljen je
posthumno 1943”.
No, “Wikipedia”, o Musilu kaže sledeće (prevod sa
engleskog):
“Robert Musil (6 studenog 1880- 15 travnja 1942) bio
je austrijski filozofski pisac. Njegov nedovršeni roman, “Čovek bez osobina”
(nemački “Der Mann ohne Eigenschaften”), uopšteno se smatra jednim od
najvažnijih i najutecajnijih modernističkih romana.
Musil je rođen u Klagenfurtu, u Koruškoj, kao sin
inženjera Alfreda Edlera Musila (1846, Temišvar – 1924) i njegove supruge
Hermine Bergauer (1853, Linz – 1924). Orijentalist Alois Musil (“Češki Lorens od
Arabije”) bio je njegov drugo rođak.
Ubrzo nakon njegovog rođenja, obitelj se preselila u
Chomutov u Češkoj, a 1891. Musilov otac imenovan je za katedru mašinstva na Nemačkom
tehničkom sveučilištu u Brnu, a kasnije je podignut u nasledno plemstvo u
Austro-Ugarskom Carstvu. Kršten je kao Robert Mathias Musil i službeno se zvao
Robert Mathias Edler von Musil od 22 oktobra 1917, kada je njegov otac postao
plemić (nazvan Edler), do 3 aprila 1919, kada je upotreba plemićkih titula
zabranjena u Austriji.
Musil je bio nizak rastom, ali snažan i vešt u rvanju,
a u svojim ranim tinejdžerskim godinama pokazalo se da je više nego što su
njegovi roditelji mogli podneti. Poslali su ga u vojni internat u Eisenstadt
(1892–1894), a zatim u Hranice (1894–1897). Školska iskustva odražavaju se u
njegovom prvom romanu “Die Verwirrungen des Zöglings Törless” (“Zbunjenosti (Smutnje)
mladog Törlessa”).
Nakon diplome Musil je studirao na vojnoj akademiji
u Beču tokom jeseni 1897, ali je zatim prešao na mašinstvo, pridruživši se
očevom odelu na Tehničkom sveučilištu u Brnu. Tokom sveučilišnog studija danju
je studirao tehniku, a noću čitao književnost i filozofiju te odlazio u
kazalište i na likovne izložbe. Friedrich Nietzsche, Fjodor Dostojevski, Ralph
Waldo Emerson i Ernst Mach bili su posebni interesi njegovih sveučilišnih
godina. Musil je završio studije za tri godine i 1902 – 1903 radio kao neplaćeni
asistent profesora mašinstva Carla von Bacha u Stuttgartu. Tokom tog vremena
počeo je raditi na “Young Törless”-u.
Takođe, je izumeo ”Musilscher Farbkreisel”, Musil “color
top”, motorizirani uređaj za proizvodnju mešanih boja aditivnim mešanjem boja s
dva različito obojena, sektorska, rotirajuća diska. Ovo je bilo poboljšanje u
odnosu na ranije modele, dopuštajući korisniku da mijenja proporcije dvaju boja
tokom rotacije i da precizno očita te proporcije.
Musilov seksualni život na prijelazu stoljeća, prema
njegovim vlastitim zapisima, uglavnom je bio s prostitutkom, što je delimično
tretirao kao eksperimentalno vlastito iskustvo. Ali, takođe bio je zaluđen
pijanisticom i planinarkom Valerie Hilpert, koja je poprimila mistične crte. U martu
1902 Musil je podvrgnut liječenju sifilisa živinom mašću. Tokom tog vremena
započela je njegova nekoliko godina duga veza s Hermine Dietz, “Tonkom” iz
njegovog vlastitog romana, objavljenog 1923 “Herminin sifilistički pobačaj 1906
i njezina smrt 1907” možda su bili posledica infekcije od Musila.
Musil se umorio od inženjerstva i onoga što je
doživljavao kao ograničeni pogled na svijet inženjera. Ušao je u novi krug doktorskih
studija (1903 – 1908) psihologije i filozofije na Sveučilištu u Berlinu pod
profesorom Carlom Stumpfom. Godine 1905 Musil je upoznao svoju buduću suprugu
Marthu Marcovaldi (rođenu Heimann, 21 januar 1874 – 6 novembar 1949). Bila je
udovica i ponovno se udala, s dvoje djece i sedam godina starija od Musila.
Njegov prvi roman, “Young Törless”, objavljen je 1906.
Godine 1909 Musil je završio doktorat s tezom o
filozofu Ernstu Machu, a profesor Alexius Meinong ponudio mu je mesto na
Sveučilištu u Grazu, što je on odbio kako bi se usredotočio na pisanje. Tijekom
sljedeće dvije godine napisao je i objavio dvije priče, ("The Temptation
of Quiet Veronica" i "The Perfecting of a Love") prikupljene u
Vereinigungen (Unije) objavljene 1911. Tokom iste godine, Marthin razvod je
završen, a Musil ju je oženio. Kako je ona bila Jevrejka, a Musil rimokatolik,
oboje su prešli na protestantizam kao znak svoje zajednice. Do tada je Musila izdržavala
obitelj, ali sada se zaposlio najpre kao knjižničar na Tehničkom sveučilištu u
Beču, a potom kao urednik u berlinskom književnom časopisu “Die neue Rundschau”.
Radio je i na predstavi pod naslovom “Die Schwärmer” (“Zanesenjaci”), koja je
objavljena 1921 godine.
Kada je počeo Prvi svetski rat, Musil se pridružio vojsci
i bio stacioniran najpre u Tirolu, a zatim u Vrhovnom zapovedništvu austrijske
vojske u Bozenu (ital. Bolzano). Godine 1916 Musil je posetio Prag i upoznao
Franza Kafku, čije je delo visoko cenio. Nakon završetka rata i raspada
Austro-Ugarske, Musil se vraća svojoj književnoj karijeri u Beču. Objavio je
zbirku kratkih priča “Drei Frauen” (“Tri žene”) 1924. Takođe se divio boemskom
pesniku Raineru Mariji Rilkeu, kojeg je Musil nazvao “velikim i ne uvek
shvaćenim” na njegovoj komemoraciji 1927 u Berlinu. Prema Musilu, Rilke “nije
učinio ništa osim što je prvi put usavršio nemačku pesmu”, ali do njegove
smrti, Rilke se pretvorio u “nežan, dobro sazreo liker pogodan za odrasle dame”.
Međutim, njegov rad je “prezahtevan” da bi se “smatrao opuštajućim”.
Godine 1930 i 1933 negovo remek-delo, “Čovek bez
osobina” (“Der Mann ohne Eigenschaften”) objavljeno je u Berlinu u dve sveske
koje su se sastojale od tri dela, na 1074 strana: sveska 1 (I deo: “Neka vrsta
uvoda” i II deo: “The Like of It Now Happens”) i 605 stranica nedovršene sveske
2 (III deo: “Into the Millennium” (“The Criminals”)). Deo III nije uključivao
20 poglavlja povučenih iz 2 sveske iz 1933 u tiskarinoj kuhinji. Roman se bavi
moralnim i intelektualnim padom Austro-Ugarskog Carstva kroz oči protagonista
knjige, Ulricha, bivšeg matematičara koji se nije uspeo uključiti u svet oko
sebe na način koji bi mu omogućio posedovanje kvaliteta. Radnja je smeštena u
Beč uoči Prvog svetskog rata.
“Čovjek bez osobina” doneo je Musilu tek osrednji
komercijalni uspeh. Iako je bio nominovan za Nobelovu nagradu za književnost,
smatrao je da nije dobio priznanje koje zaslužuje. Ponekad je izražavao ljutnju
zbog uspeha poznatijih kolega poput Thomasa Manna ili Hermanna Brocha, koji su
se duboko divili njegovom radu i pokušavali ga zaštititi od ekonomskih
poteškoća te podsticali njegovo pisanje iako je Musil u početku bio kritičan
prema Mannu.
Početkom 1920-ih Musil je uglavnom živeo u Berlinu.
U Beču je Musil bio čest posetitelj salona Eugenie Schwarzwald (model za
Diotimu u “Čoveku bez osobina”). Godine 1932 u Berlinu je na inicijativu Manna
osnovano “Društvo Robert Musil”. Iste godine, Manna su zamolili da navede
izvanredne savremene romane, a on je citirao samo jedan, “Čovjek bez oosbina”.
Godine 1936 Musil je doživeo svoj prvi moždani udar dok je plivao.
Temeljni problem s kojim se Musil suočava u svojim
esejima i književnosti je kriza prosvetiteljskih vrednosti koja je progutala Evropu
tokom ranog XX stoleća. On podupire prosvetiteljski projekat emancipacije, dok
u isto vreme s upitnom ironijom ispituje njegove nedostatke. Musil je verovao
da kriza zahteva obnovu društvenih i individualnih vrednosti koje bi, prihvatajući
znanost (nauku) i razum, mogle osloboditi čovečanstvo na blagotvoran način.
Musil je napisao:
“Nakon prosvetiteljstva većina nas je izgubila
hrabrost. Manji neuspeh bio je dovoljan da nas odvrati od razuma i dopustili
smo svakom jalovom entuzijasti da se protivi namerama d'Alemberta ili Diderota
kao pukom racionalizmu. Udarali smo u bubnjeve zbog osećaja protiv intelekta i
zaboravili da je bez intelekta ... osećaj gust poput glupana (“dick wie ein
Mops ist”)”.
Namerio se na ideološki haos i pogrešne
generalizacije o kulturi i društvu koje promiču nacionalistički reakcionari.
Musil je napisao oštru kritiku Oswalda Spenglera pod naslovom “Um i iskustvo: Beleška
za čitatelje koji su pobegli od propasti Zapada” (“Geist und Erfahrung:
Anmerkung für Leser, welche dem Untergang des Abendlandes entronnen sind”), u
kojoj demontira potonje pogrešno razumevanje znanosti i zloupotreba
aksiomatskog razmišljanja, kako bi se pokušala razumeti ljudska složenost i
promovisati deterministička filozofija.
Žalio je društvene uslove pod Austro-Ugarskim
Carstvom i predvideo njegov nestanak. Pregledavajući preokrete 1910-ih i 1920-ih,
Musil se nadao da bi Evropa mogla pronaći internacionalističko rešenje za “slepu
ulicu imperijalnog nacionalizma”. Godine 1927 potpisao je izjavu potpore
Austrijskoj socijaldemokratskoj stranci.
Musil je bio uvereni individualista koji se protivio
autoritarizmu i desnice i levice. Tema koja se ponavlja u njegovim govorima i
esejima tokom 1930-ih je odbrana autonomije pojedinca protiv autoritarnih i
kolektivističkih ideja koje su tada prevladavale u Nemačkoj, Italiji, Austriji
i Rusiji. Sudelovao je na antifašističkom Međunarodnom kongresu pisaca za odbranu
kulture 1935 godine na kojem je govorio za umetničku nezavisnot protiv zahteva države,
klase, nacije i vere.
Poslednje godine Musilova života bile su obeležene
nacizmom i Drugim svetskim ratom: nacisti su zabranjivali njegove knjige. Video
je rani nacizam iz prve ruke dok je živeo u Berlinu od 1931 do 1933. Godine
1938, kada je Austrija bila anektirana od strane nacističke Nemačke, Musil i
njegova supruga Jevrejka, Martha, otišli su u egzil u Švajcarsku, gde je umro u
dobi od 61-e godine života, a Marta je napisala Franzu Theodoru Csokoru da je
doživeo moždani udar.
Njegovoj kremaciji prisustvovalo je samo osmoro
ljudi. Marta je bacila njegov pepeo u šumu Mont Salève. Od 1933 do svoje smrti,
Musil je radio na trećem delu “Čoveka bez osobina”. Godine 1943 u Lausannei,
Martha je objavila zbirku od 462 stranice materijala iz njegovih književnih
ostataka, uključujući 20 poglavlja o galiji povučenih iz III dela pre nego što
se 2 sveska pojavila 1933, kao i nacrte
poslednjih nepotpunih poglavlja i beleške o razvoju i smeru romana. Umrla je u
Rimu 1949.
Nakon njegove smrti, Musilov rad je gotovo zaboravljen.
Njegovi su se spisi ponovno počeli pojavljivati tokom ranih 1950-ih. Prvi prevod
“Čoveka bez osobina” na engleski objavili su Ernst Kaiser i Eithne Wilkins
1953, 1954 i 1960. Ažurirani prevod Sophie Wilkins i Burtona Pikea, koji sadrži
opsežne izbore iz neobjavljenih nacrta, pojavio se 1995. Musilov rad,
uključujući njegove filozofske aspekte, od tada je dobio više pažnje. Milan
Kundera je rekao: “Nijedan mi romanopisac nije draži”, a Thomas Bernhard je rekao da je “ovisan” o Musilu.
Jedan od najvažnijih filozofskih časopisa, “The Monist”, objavio je posebno
izdanje “Filozofija Roberta Musila” 2014 godine, urednik Bence Nanay”.
Itd…
Коментари
Постави коментар