PSIHOLOGIJA BOJA…
“Korišćenje boja za izazivanje emocija ključni je deo
dizajna, budući da boje mogu snažno uticati na osećaje i percepciju. Evo kako
različite boje prenose emocije i raspoloženja:
Tople
boje (crvena, narandžasta, žuta)
Crvena: Često predstavlja strast, uzbuđenje, ljubav
ili ljutnju. Odvažna je i pleni pozornost, zbog čega se koristi u znakovima
upozorenja ili rasprodajnim oznakama. Međutim, previše crvene može biti
porazno.
Narandžasta:
Odaje entuzijazam, kreativnost i toplinu. To je primamljiva boja koja može
potaknuti društvenu interakciju, često se koristi za proizvode namenjene mlađoj
publici.
Žuta:
Simbolizira sreću, optimizam i energiju. Jarko žuta privlači poglede, dok nežnije
nijanse mogu izazvati osećaj smirenosti. Izvrsna je za dodavanje veselja
dizajnu, ali preterana upotreba može delovati uznemirujuće.
Hladne
boje (plava, zelena, ljubičasta)
Plava: Donosi
osećaj smirenosti, poverenja i profesionalizma. Često se koristi u
korporativnom dizajnu, plava promiče stabilnost i sigurnost. Tamnoplava deluje
formalno, dok je svetloplava mirnija i pristupačnija.
Zelena:
Predstavlja rast, prirodu i ravnotežu. Zelena se obično koristi u ekološkim i
zdravstvenim dizajnima za promicanje osećaja dobrobiti.
Ljubičasta:
Kombinira stabilnost plave i energiju crvene, simbolizirajući luksuz,
kreativnost i mudrost. Može biti tajanstven ili spiritualna i često se koristi
u proizvodima koji žele biti ekskluzivni.
Neutralne
boje (crna, bela, siva, smeđa)
Crna: podseća
na sofisticiranost, snagu i eleganciju, često se koristi u luksuznim markama.
Međutim, previše crne može delovati teško ili tmurno.
Bela:
Predstavlja čistoću, jednostavnost i očišćenost, često se koristi u
minimalističkom ili modernom dizajnu. Može se činiti svežom i otvorenom, ali
može izgledati sterilno ako se preterano koristi.
Siva: Pruža
osećaj neutralnosti, formalnosti i bezvremenosti. Svetlosiva može delovati elegantno
i moderno, dok tamnosiva dodaje osećaj zrelosti i ozbiljnosti.
Smeđa: Oseća
se toplo, utešno i prizemljeno, često povezano s prirodom ili stabilnošću.
Učinkovito stvara rustikalni ili zemljani ugođaj.
Kombinacije
boja
Kontrastne
boje: korišćenje suprotnih boja na kotaču boja (poput plave i narandžaste)
stvara dinamičan, energičan dizajn.
Analogne
boje: korišćenje susednih boja (poput plave i zelene) stvara sklad i ravnotežu,
što deluje kohezivno i smirujuće.
Monohromatske
sheme: korišćenje jedne boje u različitim nijansama i tonovima donosi jedinstvo
i može pojačati specifične emocije povezane s tom bojom.
Razumevanjem ovih asocijacija boja, dizajneri mogu
izraditi vizualne elemente koji se prirodno povezuju s emocijama gledatelja,
usmeravajući ih kako se osećaju i reagiraju na sadržaj”.
Izvor: “Graphic Designer”
(prevod sa engleskog)
Коментари
Постави коментар